Gjest Acer Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Mange samboere / ektefelle opplever at når de er nyforelsket så er den sexuelle kjemien bra , men etterhvert så opplever de at gli ifra hverandre sexuelt. At sexhovet endres kan skyldes flere årsaker, men ein utlukker her medisinske årsaker til at ein ikkje kan ha sex med partneren . Sitter du / dere igjenn med ein følelse av at det her var noe du /dere oversåg hos partneren da dere blei kjent med hevrandre, og som du la heller liten vekt på under innledningen til forelskelsen ? Følte du /dere at den sexulle kjemien ville gå seg til etterhvert som dere fekk mer tid saman, og når dere vart bedre kjent med hverandre ? Mange hevder at sexen er limet i forholdet, og de ikkje tenke seg å leve i eit parforhold utan sex, men andre legger mer vekt på at limet i samliv handler om langt mer er bare sex. Hvordan takler du / dere ulikt sexbehov ?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Dette er 2020 ikke 1820. Et forhold med en som ønsker mye sex og en som ønsker lite sex løses ikke konstruktivt ved at den ene parten nekter den andre sex eller den ene parten presser den andre til sex. Man tar inn i forholdet en eller flere partnere. Alternativt åpner man forholdet opp. Sex er ikke synd, det er ikke noe man kontrollerer andres behov av. Dersom en person i et forhold elsker å jogge og den andre hater det så finner man en eller flere venner å jogge med. Problem løst. Dersom den ene elsker sex og den andre hater det finner man en eller flere venner å ha sex med. Problem løst. Uten at religiøse mørkemenn har tillagt sex imaginære kvaliteter som jogging ikke har. Anonymkode: d7e72...fa7 2
Wenda Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 Selv om mange opplever at de matcher seksuelt så er det også svært mange som ikke matcher 100%. Det er helt normalt. Da møtes man på midten. Den ene må gi litt mer, den andre må backe litt på krava 2
Gjest Acer Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette er 2020 ikke 1820. Et forhold med en som ønsker mye sex og en som ønsker lite sex løses ikke konstruktivt ved at den ene parten nekter den andre sex eller den ene parten presser den andre til sex. Man tar inn i forholdet en eller flere partnere. Alternativt åpner man forholdet opp. Sex er ikke synd, det er ikke noe man kontrollerer andres behov av. Dersom en person i et forhold elsker å jogge og den andre hater det så finner man en eller flere venner å jogge med. Problem løst. Dersom den ene elsker sex og den andre hater det finner man en eller flere venner å ha sex med. Problem løst. Uten at religiøse mørkemenn har tillagt sex imaginære kvaliteter som jogging ikke har. Anonymkode: d7e72...fa7 Eit litt pussigt å samanligne sex med jogging. Nå er det mange som fortrekker å jogge alene, og noe ein også kan gjøre utan utan venner. Sex forbinder eg gjerne saman med ein partner, og var vel det som i hovudtrekk tråden handlet om . Hvordan sexualmoralen var i 1820 i forhold til idag kjenner er ikkje til, men eneste eg veit med rimleg stor sikkerhet er at prevasjonsmiddel nok var eit ukjent begrep. Å presse noen til sex er vel likestilt med sexovergrep / voldtekt, og noe ein tar avstand ifra.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 Skybe skrev (Akkurat nå): Eit litt pussigt å samanligne sex med jogging. Nå er det mange som fortrekker å jogge alene, og noe ein også kan gjøre utan utan venner. Sex forbinder eg gjerne saman med ein partner, og var vel det som i hovudtrekk tråden handlet om . Hvordan sexualmoralen var i 1820 i forhold til idag kjenner er ikkje til, men eneste eg veit med rimleg stor sikkerhet er at prevasjonsmiddel nok var eit ukjent begrep. Å presse noen til sex er vel likestilt med sexovergrep / voldtekt, og noe ein tar avstand ifra. Ingen snakker om å presse noen til sex, men er like ille å nekte en person sex i et forhold. Da er åpent forhold det eneste som fungerer eller så passer man ikke sammen. Anonymkode: 42f11...18f 1
Gjest Acer Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Wenda skrev (21 minutter siden): Selv om mange opplever at de matcher seksuelt så er det også svært mange som ikke matcher 100%. Det er helt normalt. Da møtes man på midten. Den ene må gi litt mer, den andre må backe litt på krava Selvsagt er det mange som opplever at kjemien stemmer / matcher 100% og kan slik sett føle seg priviligerte her. Det å møtes på midten når ein ikkje matcher er vel det som ofte byr på utfordringene, og ein må finne fremtil noen kompromisser kanskje ?
LeneXCII Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Det er vel egentlig så enkelt som å forstå den andres behov.
Gjest Acer Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen snakker om å presse noen til sex, men er like ille å nekte en person sex i et forhold. Da er åpent forhold det eneste som fungerer eller så passer man ikke sammen. Anonymkode: 42f11...18f Det å nekte partneren sex i et forhold må vel likestilles med eit stort svik, og en slags frihetsberøvelse.? Valget er kanskje å skille seg, men ikkje dermed sagt problemet er løst med det dersom ein ikkje finner seg ein partner å ha sex med.
Gjest Acer Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 LeneXCII skrev (8 minutter siden): Det er vel egentlig så enkelt som å forstå den andres behov. Ja, er det " Enkelt" å forstå andres behover. Kan det tenkes at vi kan problemer med å identifisere oss med andres behover. ? En som ikkje røyker kan vel ha problem med å skjønne en røykers behover. ? Noen har eit umetteleg behov for sex, og orgasmebehover medan andre kan utmerket godt vera foruten.. Det å forstå hverandes behover er vel ikkje alltid like enkelt. ?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 Skybe skrev (26 minutter siden): Det å nekte partneren sex i et forhold må vel likestilles med eit stort svik, og en slags frihetsberøvelse.? Valget er kanskje å skille seg, men ikkje dermed sagt problemet er løst med det dersom ein ikkje finner seg ein partner å ha sex med. Det er jo det enkleste som finnes med mindre man er svært uheldig stilt. Anonymkode: 42f11...18f
Kinksten Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 Skybe skrev (1 time siden): Mange samboere / ektefelle opplever at når de er nyforelsket så er den sexuelle kjemien bra , men etterhvert så opplever de at gli ifra hverandre sexuelt. At sexhovet endres kan skyldes flere årsaker, men ein utlukker her medisinske årsaker til at ein ikkje kan ha sex med partneren . Sitter du / dere igjenn med ein følelse av at det her var noe du /dere oversåg hos partneren da dere blei kjent med hevrandre, og som du la heller liten vekt på under innledningen til forelskelsen ? Følte du /dere at den sexulle kjemien ville gå seg til etterhvert som dere fekk mer tid saman, og når dere vart bedre kjent med hverandre ? Mange hevder at sexen er limet i forholdet, og de ikkje tenke seg å leve i eit parforhold utan sex, men andre legger mer vekt på at limet i samliv handler om langt mer er bare sex. Hvordan takler du / dere ulikt sexbehov ? Min erfaring er at nyskjerrigheten og energien som er når man er nyforelsket, kamuflerer mye av de tingene man ikke passer sammen på seksuelt. Det er det sikkert flere grunner til, man er kanskje mer åpen, mer forelsket slik at man strekker seg lengre, mer "ruset" på forelskelsen - listen er sikkert lang. Og særlig tenker jeg at det kommer til syne når hverdagen kommer, og kanskje begge har gått på kompromiss med seg selv i hver sin retning, og den ene vil ha mindre av noe, og den andre mer. Jeg har alltid syntes sex har vært helt avgjørende for et forhold, intill dette (vart i 10 år), og det er sikkert fordi dette forholdet er veldig bra på det utenom sex, mens i de andre forholdene har sexen vært limet i forholdet, nettopp fordi alt det andre nok var skjørt og trengte det limet. Hva utgjør sexen i forholdet til fleste? 10 minutter pr 24 timer for de mest aktive kanskje i snitt? Hva med all den andre tiden i forholdet? Jeg har møtt mange jenter som har vært interessante, og etterhvert oppdager man alle tingene som kan gjøre et forhold uinteressant, som for eksempel; hun vil ha barn jeg ikke. Hun vil bo i Oslo, jeg i Trondheim. Hun liker ikke å reise, jeg elsker å reise jorden rundt. The list goes on and on, og da mener nå jeg, om det meste på den lista matcher, så får man heller finne en løsning på sexen. Jeg får ha åpent forhold. Det er ikke ideelt. Men 23 timer og 50 minutter pr dag, så har jeg det veldig mye fint ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 Skybe skrev (35 minutter siden): Ja, er det " Enkelt" å forstå andres behover. Kan det tenkes at vi kan problemer med å identifisere oss med andres behover. ? En som ikkje røyker kan vel ha problem med å skjønne en røykers behover. ? Noen har eit umetteleg behov for sex, og orgasmebehover medan andre kan utmerket godt vera foruten.. Det å forstå hverandes behover er vel ikkje alltid like enkelt. ? Det er jo valgfritt hvem man blir sammen med. Er du sex avhengig, blir du ikke sammen med noen som ikke liker sex 🙈 Eller om du hater røyk, er det litt dumt å bli sammen med noen som røyker og så klage på det Anonymkode: c48bc...482
Fioljenta Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 Vi opplever å ha forskjellig sexlyst. I perioder er vi fullstendig i utakt. Hadde sexen vært limet i forholdet vårt, ja, da tror jeg vi hadde blitt skilt mer enn en gang.... Han er nesten alltid klar - og hvis ikke, er det lite som skal til for å vekke lysten hans. Jeg er ikke alltid klar - og det skal mer til for å vekke lysten min. Hodet mitt bruker litt tid på å bli med på leken noen ganger. Men begge liker å elske. Så vi har jobbet med å finne mine «triggere» (f.eks. kjærlighetsspråk). For oss er det den sikreste veien til mer sex. Men det hender også at jeg gir ham en «egotripp». Bare fordi. Jeg tror man kommer langt ved å akseptere hverandre og ønske å gjøre hverandre godt - også utenfor sengen. 💜 (Langt fra sikkert at dette er løsningen for alle! ... men det fungerer for oss.)
Gjest Acer Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 Fioljenta skrev (5 minutter siden): Vi opplever å ha forskjellig sexlyst. I perioder er vi fullstendig i utakt. Hadde sexen vært limet i forholdet vårt, ja, da tror jeg vi hadde blitt skilt mer enn en gang.... Han er nesten alltid klar - og hvis ikke, er det lite som skal til for å vekke lysten hans. Jeg er ikke alltid klar - og det skal mer til for å vekke lysten min. Hodet mitt bruker litt tid på å bli med på leken noen ganger. Men begge liker å elske. Så vi har jobbet med å finne mine «triggere» (f.eks. kjærlighetsspråk). For oss er det den sikreste veien til mer sex. Men det hender også at jeg gir ham en «egotripp». Bare fordi. Jeg tror man kommer langt ved å akseptere hverandre og ønske å gjøre hverandre godt - også utenfor sengen. 💜 (Langt fra sikkert at dette er løsningen for alle! ... men det fungerer for oss.) Dere opplever å ha forskjellig sexlyst, og er fullstending klar over det er slik og har akseptert det er slik , men likevel funnet en vei utav det uføre som dere kan leve opptil. Kanskje var dette noe dere var samde om innledningsvis når dere møttes og hadde som mål å innrette dere etterkvart. Kanskje oppdaget dere å ha mange andre felles intrs. en sexen som bidro til at dere smeltet saman som. Kanskje var ikkje sex eit tema før dere flyttet saman, men såg det mer som ein naturleg handling intil dere oppdaget noen ulikheter. Det at dere har komt fremtil en ordning som fungerer for begge høres positivt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå