Gå til innhold

Aldri mer juleferie hos min dysfunksjonelle familie!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Godt nytt år🎇

Faen jeg er så lei meg og skuffet😔

Er student og hver ferie reiser jeg hjem til foreldre i håp om at dette besøket skal bli bra, og bedre enn forrige gang.

Jeg reiser hjem fordi det er forventet av meg, men også fordi jeg har lyst selv. 

Noen ganger er jeg der maks 3-4 dager, andre ganger sånn som nå i halvannen uke, men det er altfor lenge kjenner jeg nå! 

Søsteren min som bor i nærheten er der alltid. Prater, syter og maser om noe daglig, kritiserer meg og andre for den minste ting. 

Faren vår kjefter og smeller, kommanderer og bjeffer på mamma og oss andre flere ganger i timen om bagateller. Svarer surt, er oppfarende og negativ. 

Han sitter og ser nyheter dagen lang på høyt volum, og vi andre får ikke se noe. Han bestemmer! 

-I dag fikk jeg kjeft av søstra mi fordi hun mente jeg ikke likte nyheter. Det er grusomt det som skjer i Gjerdrum, men kan ikke se nyheter om raset nonstop hele dagen. 

-Fikk kjeft fordi jeg ikke brukte tøymykner da jeg vasket håndduker

-Fikk kjeft fordi jeg ikke slukket lyset i et rom jeg ikke oppholdt meg i. 

-Fikk kjeft fordi jeg satte på feil program på oppvaskmaskinen. 

-Fikk kjeft fordi jeg glemte å passe ovnen/la på mer ved så det sluttet å brenne. 

-Fikk kjeft fordi jeg ikke satte på vifta på badet etter å ha vært på do. Så ille stinket det ikke.. 

-Hun ble irritert på meg fordi jeg ikke tørket håret mitt med føner, men gikk rundt med vått hår inni huset som er varmt&godt. Hun sa at hun ble forkjølet hvis hun ikke tørket håret når hun var inne i varmen.

Nei, hun sa ikke dette fordi hun hadde omtanke for meg, men fordi det irriterte henne at jeg gjorde noe annerledes enn hva hun er vant til. 

-Fikk kjeft fordi jeg tar vitaminer. Søstra mi mener at jeg er hypokonder når jeg tar vitaminer uten at legen har beordret det!

Jeg tar kalsium /magesium fordi jeg tåler dårlig melkeprodukter, og får derfor ikke i meg nok kalsium. Tar i tillegg b og c vitaminer og jern, siden jeg ofte har lave verdier. 

Hun tar kollagen pulver for å slippe å få rynker, men det er heeeeelt greit.Hun hakker og hakker dagen lang😐

Mamma er eneste grunnen til at jeg reiser hjem. Fatter ikke at hun holder ut med disse dramaqueenene..

Puuh nå fikk jeg det ut. Takk🙂

Anonymkode: 2e544...42b

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at du ønsker å feire jul et annet sted om det er sånn hele tiden. Det er vanvittig slitsomt med folk som skal klage og hakke for hver minste lille ting. Her er det stor takhøyde for å gjøre ting på en annen måte, å sånn syns jeg det skal være i familier. Man trenger ikke å bli så sær at man ikke takler om noen gjør noe på en litt annen måte. 

Anonymkode: 4acc4...bb8

• Liker 5
Skrevet

Du får planlegge noe koselig du kan gjøre med moren din, så får hun et lite avbrekk og noe å se fram til.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke akkurat kalle dette en dysfunksjonell familie, men at det derimot er dårlig kommunikasjon og bruk av strategier for å håndtere krangler og konflikter.

Anonymkode: 8a820...3b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil ikke akkurat kalle dette en dysfunksjonell familie, men at det derimot er dårlig kommunikasjon og bruk av strategier for å håndtere krangler og konflikter.

Anonymkode: 8a820...3b1

Jamen alle er sure, negative og sære.

Ikke rom for å tenke/gjøre ting annerledes.

Er så lei av å bli sett på som den rare som kommer hjem, og ikke går i samme spor som de. 

Min far og søster er verst og så klarer de å overbevise mamma også om at jeg er rar. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt samme greie her. Men her er det moren min som stadig kommer med "velmente råd" når man ikke ber om det. Nå har jeg samboer, så neste jul blir med han! I år ble det ikke sånn da han dro på jobb.. 

Glad i familien, men blir way much etter to dager sammen med de. 

Anonymkode: b740d...2c9

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det ganske likt som deg - familie ned mye kjefting og dårlig kommunikasjon. Det blir for mye. Man får ikke forandret voksne mennesker vesentlig, mener jeg. Så min løsning har vært å være med dem i max 3-4 dager uansett. Da er det lettere å bite slike kommenterer i seg, og det hyggelige kan i større grad overskygge hakking og masing.

Om det er noen trøst, så er vi mange som har det slik - at man får en slags tenåringsrelasjon igjen til foreldrene sine når man er hjemme på ferie...

• Liker 4
Skrevet

Jeg for min del hadde heller feiret mutters aleine enn sammen med sånne folk. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

Jeg for min del hadde heller feiret mutters aleine enn sammen med sånne folk. 

Enig. Feiring skal være kos og hygge. 

Anonymkode: 4acc4...bb8

• Liker 3
Skrevet

Har ikke alltid vært lett med min familie heller- som ikke akkurat er "A4"... Men det er langt fra sånn som du beskrev din! Hadde jeg hatt det sånn, så hadde jeg nok maks orket en hel dag der! Hadde nok funnet på noe annet neste jul for å skåne meg selv- håper du også gjør for din skyld. Skal vel ikke være mer "sliten" etter juleferie enn vanlig dager 😑

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tommelfingerregel om å aldri overnatte mer enn 3 netter i noen i familiens hus av denne grunnen! Familie går hverandre på nervene og man blir sliten og krangler om småting.

Har ganske lik familiedynamikk som deg og tror ikke det er «dysfunksjonelt». Det er bare ikke så perfekt som man vil det skal være. 

Anonymkode: a0b29...0c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Kom hjem fra juleferien hos min "dysfunksjonelle" familie i går, og merker jeg er sliten både fysisk og mentalt. 

Aldri lengre enn maks 4 dager neste gang.😐

Ts 

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 17.07):

Godt nytt år🎇

Faen jeg er så lei meg og skuffet😔

Er student og hver ferie reiser jeg hjem til foreldre i håp om at dette besøket skal bli bra, og bedre enn forrige gang.

Jeg reiser hjem fordi det er forventet av meg, men også fordi jeg har lyst selv. 

Noen ganger er jeg der maks 3-4 dager, andre ganger sånn som nå i halvannen uke, men det er altfor lenge kjenner jeg nå! 

Søsteren min som bor i nærheten er der alltid. Prater, syter og maser om noe daglig, kritiserer meg og andre for den minste ting. 

Faren vår kjefter og smeller, kommanderer og bjeffer på mamma og oss andre flere ganger i timen om bagateller. Svarer surt, er oppfarende og negativ. 

Han sitter og ser nyheter dagen lang på høyt volum, og vi andre får ikke se noe. Han bestemmer! 

-I dag fikk jeg kjeft av søstra mi fordi hun mente jeg ikke likte nyheter. Det er grusomt det som skjer i Gjerdrum, men kan ikke se nyheter om raset nonstop hele dagen. 

-Fikk kjeft fordi jeg ikke brukte tøymykner da jeg vasket håndduker

-Fikk kjeft fordi jeg ikke slukket lyset i et rom jeg ikke oppholdt meg i. 

-Fikk kjeft fordi jeg satte på feil program på oppvaskmaskinen. 

-Fikk kjeft fordi jeg glemte å passe ovnen/la på mer ved så det sluttet å brenne. 

-Fikk kjeft fordi jeg ikke satte på vifta på badet etter å ha vært på do. Så ille stinket det ikke.. 

-Hun ble irritert på meg fordi jeg ikke tørket håret mitt med føner, men gikk rundt med vått hår inni huset som er varmt&godt. Hun sa at hun ble forkjølet hvis hun ikke tørket håret når hun var inne i varmen.

Nei, hun sa ikke dette fordi hun hadde omtanke for meg, men fordi det irriterte henne at jeg gjorde noe annerledes enn hva hun er vant til. 

-Fikk kjeft fordi jeg tar vitaminer. Søstra mi mener at jeg er hypokonder når jeg tar vitaminer uten at legen har beordret det!

Jeg tar kalsium /magesium fordi jeg tåler dårlig melkeprodukter, og får derfor ikke i meg nok kalsium. Tar i tillegg b og c vitaminer og jern, siden jeg ofte har lave verdier. 

Hun tar kollagen pulver for å slippe å få rynker, men det er heeeeelt greit.Hun hakker og hakker dagen lang😐

Mamma er eneste grunnen til at jeg reiser hjem. Fatter ikke at hun holder ut med disse dramaqueenene..

Puuh nå fikk jeg det ut. Takk🙂

Det var da litt av noen bagateller. La det gå inn det ene øret og uten det andre så får du det mye bedre. 

Det er å ta i å kalle dette dysfunksjonellt,  for det er jo bare småting. Dere har bare litt lite rom for at noe kan gjøres på andre måter enn en. 

Skrevet

Tror det er mange som sitter med lignende følelser igjen etter jula, dessverre. Og gjør jo ikke opplevelsen mindre lei og trist. 

Her må man velge sine kamper og mulige strategier. 

Har selv måttet overse eller lukke ørene for min søsters innblandinger mer en en gang. Og har også sagt til henne at jeg passer på meg selv mht kost, vitaminer, vaner osv og sagt at jeg regner henne som kompetent til å ivareta seg selv uten mine innblandinger. Dette roet det noe, men gjorde også stemningen litt anspent. Vi er også i en situasjon at vi bor på ulike steder i landet og ikke trenger å være hjemme samtidig.  Forsøker å gi min søster komplementer der jeg kan når vi treffes, dette for å løse opp stemningen noe og gjøre henne i bedre humør. Men det krever jo overskudd. 

Kanskje ros og smiger kan fungere for din far også? 

Kanskje du også kan invitere din mor opp til ditt studiested en helg, hvis det er praktisk mulig da. 

Familie er ofte til  både glede og besvær. Og ofte har man kommet inn i faste og ødeleggende spor. Anse deg selv som heldig som har flyttet bort og kan se det hele på litt avstand. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare be søsteren din holde tåta og ikke legge seg borti andres saker iblandt? Og krydre med litt "det skulle du nok gjerne visst ja" når hun avkrever svar på vitamininntak. Du må ikke stå til rette for henne, det er lov å si at Det er min sak som ikke skal diskuteres.

Anonymkode: 22f79...a2d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt TS. Nagende negativ familie er ille. Du kan trøste deg med at det bare var jula. Jeg har hatt det sånn hele livet og gjett om jeg ikke gidder de i dag.

Anonymkode: d0ded...278

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts her. 

Kom hjem fra juleferien hos min "dysfunksjonelle" familie i går, og merker jeg er sliten både fysisk og mentalt. 

Aldri lengre enn maks 4 dager neste gang.😐

Ts 

Neste gang ber du moren din på besøk til deg de fire dagene, eller dere tar en tur sammen og har det koselig. Da kan resten av familien tenke gjennom hvorfor du ikke hadde lyst til å komme hjem til dem på besøk. En slik oppvekker kan være nok til at de skjerper seg senere.

Anonymkode: be000...794

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS. Så hvorfor slukket du ikke lyset på rommet du forlot?

Anonymkode: 891bb...47b

AnonymBruker
Skrevet

Slukke lyset i rom en ikke oppholder seg og legge mer ved i ovnen greier alle uten å måtte tenke så mye.

Du får invitere din mor til deg neste jul.

Anonymkode: d3bf5...4a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 8.54):

TS. Så hvorfor slukket du ikke lyset på rommet du forlot?

Anonymkode: 891bb...47b

Jeg slukket ikke lyset i rommet, fordi min far brølte nedenunder og smelte med døren fordi han mente min mor hadde tatt for mye ved inn i peisen, slik at veggen bak peisen ble for varm-mente han. 

Jeg ble helt skjelven og slapp alt jeg hadde, og løp ned for å se som som skjedde. 

Ts 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...