Gå til innhold

Vil flere flytte ut av byen, om/nå når hjemmekontor blir mer vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere?

Anonymkode: 483c1...29a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har gjort det allerde.

Anonymkode: 56128...4a4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, sant. Jeg har kjent til noen før dette siste året, og i vår/sommer husker jeg at jeg så artikler om folk som tok med seg jobben på hytta en periode -men det er jo et større steg å faktisk flytte da. Vet du om de har det bra eller? De du kjenner? Og du mener at de er folk som jobber ut i fra hjemmekontor sant?

Holder på å tenke på det selv, og de positive tankene overgår de negative stort sett når jeg veier for og i mot. Jeg spør meg selv om jeg kommer til å bli veldig ensom, selv om jeg har et veldig behov for å være mye alene fremover. Jeg er ikke et typisk bygde-menneske heller i den forstand, har bodd i flere større byer. Har funnet en bygd som har endel pendlere inn til nærmeste småby og tenker at de sikkert ikke er så innelukket i bygda da. Har ikke så stort behov for å kjenne mange, eller bli med i en klikk. Heller bli kjent med "hele bygda" over tid og være på hils med folk. Søker et sted å være alene, og samtidig er jeg "redd for" både det å bli for alene og det å ikke sette grenser og dermed ikke få være i fred. enklere i byen der det er så mange som ikke bryr seg på samme måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Personlig - på ingen måte. Har ikke et ønske om å bruke mengder av tid på snømåking, hage og vedlikehold. Og elsker å ta en tur ut på restaurant, og ta litt vin. At det er opplyste turløyper på kveldstid. Liker også at alarmsentral og brannvesen er "ett steinkast" unna. Og at det er solid overvåking av skred og rasfare, jf. hendelsene de siste dagene. 

Men når grensene åpner igjen kjøper vi nok en leilighet i varmen et sted også, slik at vi kan jobbe deler av året derfra. Begge har arbeidsplasser som har innsett at hjemmekontor er veldig effektivt og kostnadsbesparende, så det er nok den nye arbeidsformen. 

Anonymkode: 2b365...bd8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hjemmekontor kunne garanteres på sikt hadde vi flyttet til en mer rimelig by ja. 

Anonymkode: eb172...7fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dersom hjemmekontor kunne garanteres på sikt hadde vi flyttet til en mer rimelig by ja. 

Anonymkode: eb172...7fa

Får du gjort alt du skal fra pc'n da? Møter dere på noen utfordringer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hva skal de gjøre etterpå når man går tilbake til normalen? 

Anonymkode: 91d86...d6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flere firmaer har allerede erklært at det ikke blir som før, at hjemmekontor har fungert såpass bra at der blir det den nye normalen. 

Anonymkode: 2ce9c...004

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Personlig - på ingen måte. Har ikke et ønske om å bruke mengder av tid på snømåking, hage og vedlikehold. Og elsker å ta en tur ut på restaurant, og ta litt vin. At det er opplyste turløyper på kveldstid. Liker også at alarmsentral og brannvesen er "ett steinkast" unna. Og at det er solid overvåking av skred og rasfare, jf. hendelsene de siste dagene. 

Men når grensene åpner igjen kjøper vi nok en leilighet i varmen et sted også, slik at vi kan jobbe deler av året derfra. Begge har arbeidsplasser som har innsett at hjemmekontor er veldig effektivt og kostnadsbesparende, så det er nok den nye arbeidsformen. 

Forstår godt det med "leilighet i varmen" ja.

Jeg også er glad i å være sosial, gå ut å ta et glass vin, en øl osv. men tror heller jeg kan dra på helgebesøk for å gjøre det jeg da, jeg personlig ja. Sitter til og med med tanken på å kjøpe en bil som det går an å sove i, den kan brukes både nedover i europa og når jeg skal være sosial i byen.

Jeg har tilbragt for mye tid med folk til at jeg ikke ser for meg å orke å bo i byen på en stund, så det begrunner mine tanker da. Er på et rart stade i livet.

Skred og rasfare kan man jo sjekke ut på forhånd. Alarmsentral trenger man nesten ikke på bygda, skjer så lite innbrudd og tull der at det ikke forsvarer den utgiften det er å abonnere hos et vaktselskap. Brannvesen, politi og ambulanse er et poeng -men vil tro de fleste steder/alle har en avstand som en innafor det som er forsvarlig fortsatt (men jeg ser ikke positivt på all den sentraliseringen nei). Hage og vedlikehold har jeg også "funnet ut av", ok så huset i seg selv trenger å blir holdt i stand, men i hagen går det an å lag drivhus og lysthus osv., pluss gangveier og trekasser for grønnsaker og urter -da er det ikke mye plen igjen til slutt. (det er det eneste jeg ikke orker, å bli gående å klippe plen hele tiden). Snømåking vil være minimalt, for min del har jeg ikke bil, og ellers går det an å bare lage sti.

Vi har jo alle forskjellige liv og preferanser, men takk for at du minner på hva du ikke orker -for det er jo ting en må forholde seg til om en tar det valget, og personlig holder jeg på å skrive en "pro/con" liste, og løsninger for "con". Alt må med..!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det da, når har noen ting noen gang -gått helt tilbake til sånn som det var før? Jeg tror også at hjemmekontor blir, om ikke majoriteten, så rimelig normalt implementert i mange bedrifter etterhvert ja. Det finnes mange jobber/yrker som passer bra til det. Flere steder holder de på å ta i bruk "felleskontor" også nå, ser flere av de i byene, -hvor du kan leie deg en arbeidsplass på timebasis eller ha fast plass om du vil. Noen ganger i åpent kontorlandskap, noen ganger egne små avlukker. Til og med i små kommuner med mange pendlere dukker disse opp, det gjør det enklere å beholde folk i bygda.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som tror hjemmekontor blir permanent og flytter i så fall til et varmt land halve året.

Anonymkode: 17b70...40c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og jeg planlegger å gjøre det i løpet av 2021. Jeg kommer til å jobbe mer på hjemmekontor fremover, og ønsker ikke lengre å bo på et sted hvor jeg kun har råd til en bitteliten leilighet.

Anonymkode: a8ccd...4f2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg bor ikke i byen pga jobb, men fordi jeg liker det. Vurderer imidlertid å leie ferieboliger innimellom i utlandet og jobbe derfra i perioder. 

Anonymkode: 8c9eb...cbe

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner noen som tror hjemmekontor blir permanent og flytter i så fall til et varmt land halve året.

Og det er OK for sjefen? 

Skrevet

Sikkert litt lettere å bo usentralt med hjemmekontor. For min egen del er det uaktuelt. Bor i byen fordi jeg liker det. Har tilgang til utrolig mye og trenger ikke mye plass. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og det er OK for sjefen? 

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har definitivt vært inne på tanken om å flytte hjem. Pendleavstand fra nåværende arbeidsplass, men jeg ønsker ikke bruke 2+ timer i reising hver dag (vs 12 minutter på sykkel i dag). Med en komboløsning av hjemme- og bortekontor er det brått mye mer interessant. 

Anonymkode: 752ee...ac5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 17.47):

Jeg bor ikke i by, men trenger likevel ikke måke snø, det gjør vaktmesteren. Har ikke hage og minimalt med vedlikehold. Gangavstand til restauranter og brannvesenet er nesten nærmeste nabo. Ja, vi har til og med pol, så vi kan nyte vin. 

Tror du alle som ikke bor i byen bor som de gjør i "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" 🤣🤣?

Anonymkode: 990cc...0ce

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 16.53):

Hva tror dere?

Da flytter jeg heller til Spania enn ut på bygda tror jeg..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min og mannen hennes gjorde dette for nesten fem år siden. De jobber i en bedrift med fleksitid og hvor det var gode muligheter for hjemmekontor. Så de flyttet til en knøttebygd på Vestlandet der de bor omtrent som på "Der ingen skulle tru ..." men med Internett. De koser seg veldig der, og er overlykkelige over det valget de tok. Og hvis det ikke hadde vært for at de flyttet dit, hadde naboen deres måttet flytte fra hjemmet sitt, men takket være at de hjelper ham kan han fortsette å bo der enda noen år. 
Regner med at flere nå vil gjøre som dem. Synes det er kjempebra at det blir enklere for folk å bosette seg i små bygder rundt om kring i landet. 

Anonymkode: 61b21...5dc

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...