AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Hei. LANGT INNLEGG jeg er da mor i denne saken. Min sønn er veldig glad i sin far og hans kjæreste. Hun er der etter fast avtale og det går greit slik ting er nå. men det siste året har jeg spurt far hele 4 ganger om hvordan vi gjør med to nye ferier som starter opp (høst og vinterferie) når sønnen vår begynner på skole. Jeg spurte tidlig fordi vi skulle bestille tur for høstferien, HVIS vi skulle ha guttungen i høstferien. Da vi bestiller tidlig. Dette var før vi visste om coronaen 3 av gangene var det ingen konkret svar, jeg fikk bare «skal se på det». eller ingen svar i det heletatt. Null. Nada. Ingen svar. Jeg ventet flere måneder imellom hver gang jeg spurte. siste og 4. gang var nå like før jul, da ang vinterferien som kommer. Hvem skal ha når spør jeg. Nåværende høstferie ble kokt bort, og i siste liten kunne han ikke ha gutten på ferie likevel. jeg får da høre at det er noe reinspikka mas på meg, og jeg skal få viljen min. Altså at jeg får vinterferien. Siden det spurte jeg om i sommer når jeg trodde han skulle ha gutten i høstferien. jeg forklarer at jeg ikke fikk svar tidligere, og jeg sender ved bilde av siste gangen jeg spurte, hvor man ser tydelig at det ikke eksisterer noe svar. Derfor spør jeg igjen. jeg sier at vi som familie og barn trenger stabilitet og trygghet, derfor er det viktig at vi vet i god tid hva som skjer. Og sier det er leit at han drar sånn på det, for han må jo forstå viktigheten med det selv. (Det er veldig viktig for han også å vite ting i god tid). han ber meg så å dytte de feriene der sola ikke skinner. nå ved levering (da sønnen vår har vært hos far for å feire) skal stemor diskutere i døråpningen - med barn tilstede- om at dette ble avtalt når jeg spurte 2 gang. I sommerferien. Jeg forklarer at det skjedde ikke, for ellers hadde jeg jo ikke spurt igjen. hun forteller meg så at jeg er vemmelig og det tømmer hun og han for energi. De er utmattet. jeg spør om hun virkelig synes det er utmattende at jeg spør 4 ganger, på 1år. For da kunne de jo bare svart meg første gangen. Utenom det har vi minimal kontakt. Kanskje 1 melding i mnd ang om barnet spesifikt. Ingenting annet. Hun sier så at jeg ikke snakker sant og at de har kopiert ut dette svaret, så de har bevis på papir. Hun begynner så å trå inn i gangen min mens hun flirer av meg, for da blir jeg redd og skjelver i stemmen. Jeg prøver å heve stemmen og sier klart at -nei. Det har IKKE skjedd at jeg fikk noe svar, for da hadde jeg ikke hatt behov for å spørre igjen-. Hun smiler og ber meg om å ta meg sammen. Og sier at jeg er utrolig usaklig og vemmelig mot de. Noe jeg VET at jeg ikke er, for alle meldinger jeg sender er slik at i tilfelle en rettssak så skal mine meldinger være tydelige og konkrete. Da er jo saklighet viktig. hele situasjonen var ekstremt ubehagelig. Spesielt siden begge mine barn var der. Jeg forsøkte å be de gå inn, men det er vanskelig når jeg «må» stå og snakke med hun samtidig, og jeg er alene med de. det siste jeg gjorde var å sende et skjermbilde av samtalen det hvor jeg ikke fikk svar. For å bevise at jeg snakket sant.. nå legger jeg det død. Har noen gode råd? Alt er en kamp. han brukte også godt over 1år på å godkjenne at guttungene skulle ha passet sitt oppdatert.. Han nekter å svare meg eller skole - eller barnehagen når det var- om noe som helst. Og hver gang er jeg stemplet som en fæl eks.. Anonymkode: a9c88...db7 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 1. januar 2021 Men dere må jo skrive en vanntett samværsavtale med spesifisering for alle disse feriene. Hvorfor har dere ikke gjort det? Anonymkode: b9c0a...59e 51
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 Hvorfor har dere ikke en samværsavtale der også feriene er avtalt? Anonymkode: 144f0...5f6 16
Gjest ti10 Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 Enig med de to over. Dere må ha en samværsavtale der feriene er med. Du orker vel ikke å ha det som dette for hver gang noe skal planlegges?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 Stemor har ikke en dritt hun skulle ha sagt i forhold til barna og fordeling dere foreldre imellom. når det er sagt, dere MÅ skrive en samværsavtale på ferier Anonymkode: dda41...ca9 19
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Familievernkontoret, TS. Der avtaler dere hva som skal skje i partallsår og oddetallsår for all fremtid. Og så skal du også forklare far at dialog om samvær og slike saker skal skje mellom deg og han eventuelt mellom deg og han og stemor, men uten at barna er tilstede. Latterliggjøring og nedrakking av deg foran dine barn går du ikke med på i fremtiden. Neste gang en av dem forsøker dette må du rett og slett forlate situasjonen. Si "ha det" til barna og si til stemor at hvis hun ønsker en diskusjon om dette temaet tar du den gjerne med dine barns far tilstede på telefon eller uten barna på et passende tidspunkt. Og dette beviset hennes, fikk du se det?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Kontakt advokat. Få advokaten til å sende et brev til far der det gjøres helt klart at den aggressive oppførselen til stemor er uakseptabel. Videre at stemor ikke har noe med å diskutere dette med deg. Videre at du ønsker en tydelig avtale, og at hvis du ikke hører noe innen en viss dato, så går du ut fra at barnet skal være hos deg i ferien. Her må foten settes ned hardt og tydelig. Anonymkode: 2001c...60d 15
youcancallmejune Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Krev å møte dem på familievernkontoret. Krev samværsavtale for et år i slengen. Få en skriftlig avtale om at stemor ikke skal verken opp på trappa eller innenfor døren hos deg. Ta opp den truende måten hun snakker til deg og krev umiddelbar slutt på det hvis hun skal levere barnet og ha dialog med deg. 6
Witchita Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 Bestill time på familievernkontoret med en gang, her må det klare og tydelige avtaler til. 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 Ts her. vi har hatt en nesten vanntett samværsavtale. Avtalt i retten. Men de to feriene skulle vi avtale nærmere, siden barnet var så lite på den tiden. i 2018 forsøkte jeg via FVK å ordne nytt samvær da barnet viste seg å være redd for far (han har slitt med sinneproblemer og det er hovedgrunnen til at vi også endte med fordelingen i retten). far sendte da en Mail via sin advokat at han nekter all fremtidig kontakt via FVK og direkte med meg. Så vi sender meldinger via en tredjepart også. samværet ble gjort om på, men vi fikk aldri kartlagt disse feriene. Så nå står vi her da. I denne situasjonen. far nekter å levere ungen på døra selv, så han sender stemor. De har ved flere ganger truet via meldinger med å «snakke til meg» ved levering hvis jeg f.eks har sagt at han må stille opp som far ved å svare på spørsmål om disse feriene. For det påvirker oss slik han holder på. Også hvis jeg forteller at skole/bhg etterlyser han. For ingen får tak i han. Men de blir bare provosert når dette skjer. Og da må jeg minne på de at levering er ikke stedet for slike samtaler, men FVK er stedet. Men han nekter å dra dit. nå ser jeg ikke annet enn å kontakte FVK og evnt en advokat. Han leverer ikke til tiden, han kommuniserer ikke, damen oppfører seg slik mot meg, han nekter p svare osv. han fikk en regel av FVK sist, og det er at han MÅ svare hvis det er viktig og handler om barnet. Og han må svare innen 24t, med mindre han er så fysisk skadet at det ikke går. men de dundrer og holder på.. jeg står igjen som stygge-per hvis jeg minner han på at dette ikke er greit. Anonymkode: a9c88...db7 4
Hengebuksvinet Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 Har du en rolig, men tøff person i livet ditt? Som kan backe deg ved levering/ henting. Høres ikke ok ut. På ingen måte. Her må dere nok på familievernkontoret igjen. Ikke la dem bølle med deg. Hun ser nok at du lar deg pelle på nesa, og derfor holder hun på på denne måten. 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her. vi har hatt en nesten vanntett samværsavtale. Avtalt i retten. Men de to feriene skulle vi avtale nærmere, siden barnet var så lite på den tiden. i 2018 forsøkte jeg via FVK å ordne nytt samvær da barnet viste seg å være redd for far (han har slitt med sinneproblemer og det er hovedgrunnen til at vi også endte med fordelingen i retten). far sendte da en Mail via sin advokat at han nekter all fremtidig kontakt via FVK og direkte med meg. Så vi sender meldinger via en tredjepart også. samværet ble gjort om på, men vi fikk aldri kartlagt disse feriene. Så nå står vi her da. I denne situasjonen. far nekter å levere ungen på døra selv, så han sender stemor. De har ved flere ganger truet via meldinger med å «snakke til meg» ved levering hvis jeg f.eks har sagt at han må stille opp som far ved å svare på spørsmål om disse feriene. For det påvirker oss slik han holder på. Også hvis jeg forteller at skole/bhg etterlyser han. For ingen får tak i han. Men de blir bare provosert når dette skjer. Og da må jeg minne på de at levering er ikke stedet for slike samtaler, men FVK er stedet. Men han nekter å dra dit. nå ser jeg ikke annet enn å kontakte FVK og evnt en advokat. Han leverer ikke til tiden, han kommuniserer ikke, damen oppfører seg slik mot meg, han nekter p svare osv. han fikk en regel av FVK sist, og det er at han MÅ svare hvis det er viktig og handler om barnet. Og han må svare innen 24t, med mindre han er så fysisk skadet at det ikke går. men de dundrer og holder på.. jeg står igjen som stygge-per hvis jeg minner han på at dette ikke er greit. Anonymkode: a9c88...db7 Du må helt klart ta grep ja. Det kan jo ikke fortsette sånn. Anonymkode: dda41...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 Bare kontakt advokat først som sist og la vedkommende tavseg av kommunikasjon. Anonymkode: 2001c...60d 9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 Ts her. men blir ikke det veldig dyrt å bruke advokat på den måten? Å la en advokat være mellomleddet? jeg har en partner som vanligvis stiller opp, men akkurat da var han ikke hjemme. Men han er, som meg, konfliktsky. Så vi begge hadde vel stått og stressa. ellers så blir det min stemor. Men hun bor 40min unna. Så det blir et voldsomt tiltak for henne hver gang. Jeg tenker riktignok å ringe henne nå og spørre om råd. Siden hun har samarbeidet med bv via jobben sin, mulig hun har gode ideer. Anonymkode: a9c88...db7 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #15 Skrevet 1. januar 2021 Slutt å spør han - formuler deg som «jeg foreslår at vi gjør xyz, gi beskjed innen x om du ønsker det annerledes.» Da har du noe konkret å forholde deg til. Og selvfølgelig fvk for det du vet om. Anonymkode: d1509...c40 20
Hengebuksvinet Skrevet 1. januar 2021 #16 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. men blir ikke det veldig dyrt å bruke advokat på den måten? Å la en advokat være mellomleddet? jeg har en partner som vanligvis stiller opp, men akkurat da var han ikke hjemme. Men han er, som meg, konfliktsky. Så vi begge hadde vel stått og stressa. ellers så blir det min stemor. Men hun bor 40min unna. Så det blir et voldsomt tiltak for henne hver gang. Jeg tenker riktignok å ringe henne nå og spørre om råd. Siden hun har samarbeidet med bv via jobben sin, mulig hun har gode ideer. Anonymkode: a9c88...db7 Kanskje nok med en gang eller 2. At hun står der i bakgrunnen, men viser tydelig at hun blir forbauset om stemor tråkker over streken. Og gir en tydelig melding om behov. Å være konfliktsky er ikke optimalt i sånne situasjoner. Jeg stilte opp for en venninne som hadde samme type problemer som du. Trengte oftest ikke å si noe som helst, men bare at jeg vsr der var en støtte. 6
Gjest Chroma Skrevet 1. januar 2021 #17 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutt å spør han - formuler deg som «jeg foreslår at vi gjør xyz, gi beskjed innen x om du ønsker det annerledes.» Da har du noe konkret å forholde deg til. Og selvfølgelig fvk for det du vet om. Anonymkode: d1509...c40 Støtter denne.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #18 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. men blir ikke det veldig dyrt å bruke advokat på den måten? Å la en advokat være mellomleddet? jeg har en partner som vanligvis stiller opp, men akkurat da var han ikke hjemme. Men han er, som meg, konfliktsky. Så vi begge hadde vel stått og stressa. ellers så blir det min stemor. Men hun bor 40min unna. Så det blir et voldsomt tiltak for henne hver gang. Jeg tenker riktignok å ringe henne nå og spørre om råd. Siden hun har samarbeidet med bv via jobben sin, mulig hun har gode ideer. Anonymkode: a9c88...db7 Nei, dette er rutine og vil ikke ta så mye tid. Spesielt hvis du er «konfliktsky» - (hater det uttrykket) så er det mye bedre å bruke de kronene på å la noen andre ta fighten for deg. Anonymkode: 2001c...60d 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #19 Skrevet 1. januar 2021 Bruk en advokat til å sende brev til far at du ikke vil ha stemor til å levere/hente mer siden hun var ufin og truende sist. Så sender du med et forslag til feriefordeling som har fast rullering per år, som da gjelder "evig". Skriv at de må varske innsigelser innen en dato, ellers gjelder det. Anonymkode: 26c40...5db 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #20 Skrevet 1. januar 2021 For det første hadde jeg ikke brydd meg om å forholde meg til stemor. Hun gikk langt over streken, og var direkte ufin mot deg, ut i fra hva du skrev. Hadde gitt beskjed til far om det; at fra nå av vil du ha deg frabedt slik oppførsel fra stemor og at du kun forholder deg til far. For det andre ville jeg bestilt ny time til FVK for å spikre fast ny samværsavtale hvor ferieavvikling står nøye avklart. Hadde i samme timen tatt opp stemors oppførsel og fars mangel på samarbeid og ordentlige svar, for det er helt uholdbart at det skal være slik når dere har et barn sammen. Anonymkode: 1ed79...0cc 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå