AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Hei, Jeg har et barn med adhd, tics og mer og han kan være en utfordring å være tålmodig med. Han har en bestemor og bestefar som er veldig engasjert, men bestemor er selv av den urolige typen, dog irritabel og sint. Bestefar er sliten så hun tar seg av barna og ser ikke selv bår hun er sliten. Da girer hun opp. Stadig hender det ting, og jeg begynner å lure på om hun gjør det for å "vise" barnet mitt noe. Oppdra han altså, ved straff. Altså om han er vanskelig, oppfører hun seg slik at han får en slags skade som straff for hans oppførsel, samtidig som at hun har sitt "på det rene." Ala hun vet at han ikke lytter, så da setter hun vaffeljernet nær han og sier ikke rør raskt (selv om hun vet han må ha tydelig beskjed), og snur ryggen til feks. Så er uhellet ute. Hver gang. Unnskyldningen er barnet må jo lytte, hun sa jo ifra. Vel han har adhd og vimser veldig..og får dermed ymse skader hos dem. Hun er av den gamle typen og tror ikke på adhd, psykoger osv, forstår ikke at barnet trenger tydelige beskjeder. Det har skjedd skader av ynse slag der. Mye som kunne vært alvorlig. Denne gangen var barnet forstoppet etter å ha vært hos bestemor. Og sier han har bare spist brød i 3 dager. Vet ikke om man kan bli forstoppet av det jeg. Han er vanskelig i matveien og nå tenker jeg har bestemor har trasset med oss og bare gitt han brød i 3 dager fordi han er så vanskelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Eksen sender han dit for å få fri i dagene rett før ham skal til meg, og så sitter jeg med syk gutt når han kommer hjem.. Anonymkode: f375c...663
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Du mener at bestemor planlegger feller for at barnet skal skade seg? Anonymkode: f1b15...79f 15
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du mener at bestemor planlegger feller for at barnet skal skade seg? Anonymkode: f1b15...79f Ja. Men hun er stresset også. Barnet er mye arbeid å ivareta og hun sliter med at han ikke er som alle andre og sammenligner barnet med andre barn. Irriterer seg åpenlyst ala "men xx gjør ikke sånn" Hun er irritert og sliten sikkert. Har sagt til eksen at han kan sende barnet hit men hører ikke på meg. Anonymkode: f375c...663
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 Hvor gammelt er barnet? Dette ville jeg tatt opp/tatt videre. Gitt besteforeldre direkte beskjed om at hvis dette gjentar seg igjen så kan ikke barnet være der. Fint at de er villige til å ta på seg barnevakt selv om barnet er litt utfordrende; men da må de faktisk også følge de spillereglene som gjelder for ungen slik at han får det bra og de kan ha det hyggelig! Her legger bestemor opp til at det skal bli slitsomt, for alle. Det er lov å si fra om det og prøv å være kjempetålmodig og si på en grei måte at dette ikke fungerer for barnet og for deg og helt sikkert ikke for dem heller. Hvis far "dumper" barnet der, gjør en avtale med besteforeldrene, at de sier fra til deg eller - i verste fall - hent barnet. Og så ta det opp igjen, eller forklar til far at det er hans ansvar at barnet har det fint hos ham og foreldrene hans og at du i verste fall må ta det med fvk eller barnevernet om han ignorerer gjentatte skader og sykdom som følge av barnepasset på hans egen sønn i hans tid. Anonymkode: a7708...379 4
kisskissbangbang Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 Familievernkontoret, for der kan jo ikke gutten være uten dere foreldre, og det må tydeligvis pappaen få beskjed om fra noen andre enn deg. Idiotmann. 4
Maggi2 Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Da sier du til eksen at han kan sende barnet til deg på slutten av samværet isteden. Siden besteforeldrene synes det er slitsomt og overveldende uansett.
tussi84 Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Å kun ha fått brødmat 3 dager på rad er ikke mishandling... 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Maggi2 skrev (3 minutter siden): Da sier du til eksen at han kan sende barnet til deg på slutten av samværet isteden. Siden besteforeldrene synes det er slitsomt og overveldende uansett. Jeg har sagt det til han sidrn barnet fikk en grusom skade sist. Men han er også av typen som bestemoren og gjør som han vil.. Barnet er 7. Anonymkode: f375c...663
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 tussi84 skrev (Akkurat nå): Å kun ha fått brødmat 3 dager på rad er ikke mishandling... Det påsto vel heller ikke TS, hun stilte spørsmål ved at barnet var forstoppet og bare hadde spist brød- ikke noe om mishandling. Trenger ikke overdrive, det er helt tydelig ikke slik at TS ønsker å stille noen til veggs for MISHANDLING, men ønsker at barnet skal slippe å komme hjem sykt/med skader etter samvær med egen familie. Helt naturlig. Anonymkode: a7708...379 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 tussi84 skrev (1 minutt siden): Å kun ha fått brødmat 3 dager på rad er ikke mishandling... Nei. Men han ble jo helt forstoppet da og hadde veldig vondt. Det ordnet seg. Det er bare typisk at det har skjedd noe. Anonymkode: f375c...663 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 kisskissbangbang skrev (8 minutter siden): Familievernkontoret, for der kan jo ikke gutten være uten dere foreldre, og det må tydeligvis pappaen få beskjed om fra noen andre enn deg. Idiotmann. Js vi har vært der og han har i oppgave å snakke med foreldrene. Men tror ikke han helt fatter hva som skjer. Dessuten skal barnet alltid til meg etter besteforeldre. Virker som han er blind ovenfor at moren gjør noe galt eller er sliten. Anonymkode: f375c...663
Maggi2 Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har sagt det til han sidrn barnet fikk en grusom skade sist. Men han er også av typen som bestemoren og gjør som han vil.. Barnet er 7. Anonymkode: f375c...663 Hva er den grusomme skaden da? Hvis han ikke klarer samværet selv kan du jo kanskje kreve endring i samværet slik at barnet er mer hos deg. Kalle inn til familievernkontoret elns.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har sagt det til han sidrn barnet fikk en grusom skade sist. Men han er også av typen som bestemoren og gjør som han vil.. Barnet er 7. Anonymkode: f375c...663 Hva slags grusom skade? Hvis skaden virkelig er av grusom karakter, og du reelt mistenker bestemor å stå bak, ville jeg kontaktet politi og barnevern og fått ilagt besøksforbud. Anonymkode: 5e96d...c63 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 Maggi2 skrev (3 minutter siden): Hva er den grusomme skaden da? Hvis han ikke klarer samværet selv kan du jo kanskje kreve endring i samværet slik at barnet er mer hos deg. Kalle inn til familievernkontoret elns. Det ble infisert for å si det slik, og barnet gråt i smerte. Gråt jeg og når jeg så skaden. Vil ikke legge ut alt her, da det blir så gjenkjennelig. Anonymkode: f375c...663
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #15 Skrevet 1. januar 2021 Lurer på om jeg skal være strategisk og snakke med en dame i fam som kan snakke med bestemor siden far er så vrien her. Anonymkode: f375c...663
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #16 Skrevet 1. januar 2021 En 7 åring veit at man ikke skal ta på et varmt vaffeljern. En 7 åring selv med manglende impulskontroll burde vite forskjell på hva som er skadelig eller ikke. Her burde vel du få mer hjelp så barnet ditt kan lære dette. Anonymkode: 763d4...60c 4
Tatja Skrevet 1. januar 2021 #17 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei, Jeg har et barn med adhd, tics og mer og han kan være en utfordring å være tålmodig med. Han har en bestemor og bestefar som er veldig engasjert, men bestemor er selv av den urolige typen, dog irritabel og sint. Bestefar er sliten så hun tar seg av barna og ser ikke selv bår hun er sliten. Da girer hun opp. Stadig hender det ting, og jeg begynner å lure på om hun gjør det for å "vise" barnet mitt noe. Oppdra han altså, ved straff. Altså om han er vanskelig, oppfører hun seg slik at han får en slags skade som straff for hans oppførsel, samtidig som at hun har sitt "på det rene." Ala hun vet at han ikke lytter, så da setter hun vaffeljernet nær han og sier ikke rør raskt (selv om hun vet han må ha tydelig beskjed), og snur ryggen til feks. Så er uhellet ute. Hver gang. Unnskyldningen er barnet må jo lytte, hun sa jo ifra. Vel han har adhd og vimser veldig..og får dermed ymse skader hos dem. Hun er av den gamle typen og tror ikke på adhd, psykoger osv, forstår ikke at barnet trenger tydelige beskjeder. Det har skjedd skader av ynse slag der. Mye som kunne vært alvorlig. Denne gangen var barnet forstoppet etter å ha vært hos bestemor. Og sier han har bare spist brød i 3 dager. Vet ikke om man kan bli forstoppet av det jeg. Han er vanskelig i matveien og nå tenker jeg har bestemor har trasset med oss og bare gitt han brød i 3 dager fordi han er så vanskelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Eksen sender han dit for å få fri i dagene rett før ham skal til meg, og så sitter jeg med syk gutt når han kommer hjem.. Anonymkode: f375c...663 Er veldig vanskelig å håndtere et slikt barn, og hvis man ikke TROR på diagnosen... da blir det enda verre. Da blir han fort 'bortskjemt, frekk, kresen og vanskelig'. Barnet merker nok bestemors misnøye med adferden - og blir enda verre. Vond sirkel. Jeg vet jo selvfølgelig ikke - men syns jeg leser det mellom linjene her. Har du godt nok forhold til bestemor, til å kunne få henne i tale og forklare? 1
Tatja Skrevet 1. januar 2021 #18 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En 7 åring veit at man ikke skal ta på et varmt vaffeljern. En 7 åring selv med manglende impulskontroll burde vite forskjell på hva som er skadelig eller ikke. Her burde vel du få mer hjelp så barnet ditt kan lære dette. Anonymkode: 763d4...60c Håpløs kommentar, hjelper null og niks. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #19 Skrevet 1. januar 2021 Sette frem varmt vaffeljern i nærheten av barn uten å følge med er utrolig sløvt, men synes kanskje ikke du skal ilegge bestemor for å bevisst forsøke å gjøre sønnen din forstoppet. Den er litt søk synes jeg. Du må snakke med bestemor eller eksmann. Ytre din bekymring over at bestemor ikke følger godt nok med og vise til skadene han har pådratt seg under hennes tilsyn. Men jeg hadde droppet forstoppelsen. Det er litt på kanten å beskylde noen for å gi noen forstoppelse. Anonymkode: 7cda6...948 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #20 Skrevet 1. januar 2021 Tatja skrev (4 minutter siden): Håpløs kommentar, hjelper null og niks. Ja det var som høre bestemoren nesten. 🙂 Anonymkode: f375c...663 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå