AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #41 Skrevet 2. januar 2021 Vel..jeg skaper vel det motsatte problemet. Jeg er sist i seng og først oppe (altså et C-menneske - sent i seng og tidlig oppe). Var et dovendyr helt frem til rekruttskolen i militæret, og stod opp kanskje kl 09:00 i helgene. I dag noen ti-år senere, så er jeg kanskje i seng i 01:00/02:00 og våken en gang mellom 05:00 og 06:00 uavhengig av vekkerklokke eller ikke(klarer vel å strekke meg til 08:00, men da har jeg lagt meg i tre-tiden). Og det gjelder mandag, som lørdag og søndag. Men jeg klarer å dra meg meg ut av senga ved halvsyv-tiden, selv om jeg la meg klokken 03:00/03:30 - men da må jeg ha hjelp av en vekkerklokke. Men jeg kan gjerne skippe en natt også, hvis situasjonen tilsier det. Og som C-menneske så plager jeg vel ganske bra to B-menneskene (kona og datter) jeg bor sammen med (selv om jeg prøver å være stille). Etter mer enn 6 timer i sengen, så får jeg ekstrem lakenskrekk! Skal jeg sove til 12, vel da må jeg ha lagt meg 07:00 tiden (f.eks når man har kommet med et nattfly fra utlandet). Så når jeg leser at folk sover til både 14-15 eller 16-17, da blir jeg sjokkert som mann og menneske! Tenk å kaste bort livet på søvn! 1) Hvis en person sover særlig mer enn 10 timer, så tenker jeg at vedkommende må ha en medisinsk tilstand som burde undersøkes av medisinske spesialister. 2) Ansvarsfraskrivelse for familie og latskap. Så til trådstarter, start med å kreve at han tar kontakt med fastlegen for utredning av sykdommer som kan påvirke søvnen. Om så undersøkelse viser at alt er normalt - bøtte med iskaldt vann eller høy piggtråd musikk(musikk han hater eller blir hyper av) hver dag i et par uker (da står han opp før musikken eller vannet kommer). Er det en medisinsk tilstand som kan behandles så bra. Er det en medisinsk tilstand som ikke behandles, så må du vurdere selv hva du vil gjøre med livet ditt og samlivet. For da har dere likevel ikke samliv. Anonymkode: 31fe1...adf 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #42 Skrevet 2. januar 2021 Argh! Husker eksmannen min. Når han synes barnet var stort nok til å stå opp alene, så nektet han å stå opp på "sin dag" i helgen. (Vi pleide å sove til 9-10 annenhver dag i helgen med mindre vi skulle noe spesielt (han til 12)). Jeg visste jo at barnet ikke var modent nok, og sto opp siden han nektet. Jeg prøvde med at da kunne han ta mer senere på dagen, men han mente at jeg selv hadde valgt å stå opp kl 6-7, og da hverken kunne klage på at jeg var trøtt eller gjorde mest med barnet. Jeg var også den som tok barnet om morgenen før barnehage/skole. Ventet jeg til han sto opp, så hadde vi alle kommet for sent. Heller ikke da kunne jeg klage på at jeg var trøtt og trengte å sove ut i helgen. Jeg kunne jo bare stå opp senere. Jeg hadde valgt det selv. Hadde prøvd å stå opp senere, men da ble vi tilsvarende for sent. Og det var jo gale òg. Og var selvfølgelig fordi jeg var så treig :-P Nå er vi skilt. Barnet er heldigvis stor nok til å klare seg om morgenen nå, men eksen har fått seg samboer som står opp med ungene mens han sover så lenge han vil (hun har en liten). Jeg kan når jeg har barnefri sove så lenge jeg vil i helgene. Er som regel oppe i 9-10 tiden for å ikke "snu døgnet" til mandag og jobb, men sover til 12 om jeg har sovet dårlig i uken. Når jeg har barnet, så er jeg oppe senest 8 Anonymkode: f6925...68b 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #43 Skrevet 2. januar 2021 Min er A-menneske og våkner av seg selv mellom 6-7 uansett selv er jeg lengre i senga. Problemet her er jo at dere har barn, hadde krevd mer av han altså. Anonymkode: ac295...d73 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #44 Skrevet 2. januar 2021 smilo skrev (2 timer siden): Når legger han seg? 06-07. Anonymkode: 1ef8e...746
Mango Skrevet 2. januar 2021 #45 Skrevet 2. januar 2021 Jeg kunne lett sovet 12 timer om det var mulighet. Vi står opp annenhver dag i helger og ferier. Mini våkner rundt kl. 7, den som får sove ligger som regel til rundt kl. 10:00/30
Million Skrevet 2. januar 2021 #46 Skrevet 2. januar 2021 Da jeg var gift, var det alltid mannen som var oppe først i helger og fri/feriedager. Han var en morgenfugl, og det var ikke jeg. Han la seg først, og sto opp først. Jeg la meg sent og sto opp sent når jeg hadde fri. Mens ungen vår var liten og måtte passes om morgenen, byttet vi på å stå opp i grålysningen med barnet. Han våknet jo gjerne klokka 5. Litt før vanlige morgenfugler, med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #47 Skrevet 2. januar 2021 Mannen min var typisk B-menneske før han møtte meg. Det måtte han jo endre på når han fikk barn.. Han står opp hver dag med de to eldste som er 3 og 6. De står opp fra 5.30-07.30 en gang. Han klager aldri på det. Jeg har vært gravid og har nå en nyfødt baby, så dette har han gjort i ett år nå. Før det byttet vi på, men han sov aldri lenger enn 08.30-09 i helgene likevel. Vi legger oss samtidig, og selvfølgelig ikke så veldig sent da vi begge er trøtte om kveldene. Jeg tenker at barna er små og ønsker å tilbringe tid med oss i kun en kort periode. Sove kan vi gjøre når de blir eldre😅 Anonymkode: 7fa0a...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #48 Skrevet 2. januar 2021 Før vi fikk barn så kunne vi godt sove til 11-12, men det ble jo slutt på det når barnet kom. Nå er våre to for små til å stå opp alene ennå, så vi tar en dag hver. Den som sover lenge sover til 0900-0930, så spiser vi sammen i 10 tiden (barnas 2. måltid). En sjelden gang drar vi oss like lenge som "i gamle dager", men jeg føler meg faktisk mer trøtt og sliten når jeg ligger til 11-12, enn når jeg står opp 09. Å sove til 12 så lenge vi har barn som trenger å se foreldrene sine er uaktuelt. Den dagen barna blir tenåringer ogevt selv sover like lenge så får mannen gjøre som han vil. Anonymkode: c589b...724
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå