Gå til innhold

mamma perm og fødselspenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ny på dette og har null peiling! Hvordan funker det med å ta mamma permisjon når man er 100% sykmeldt frem til fødsel? Skal jeg fylle ut et skjema? Hvor får jeg tak i skjemaet? Osv. 

Også har vi foreldrepenger/Engangsstønad: Hvordan bevise termin? Er helsekort godkjent? Eller må jeg få et skriv på det av jordmor? Osv. 

Er det noe annet gravide har krav på dersom man bare jobber 20% og at man ER samboer med barnefar? Går ikke på dagpenger, men har tenkt å søke der siden jeg tidligere har jobbet 100% men arbeidskontrakten gikk ut som gjorde at jeg måtte flytte/finne ny jobb (som bare er 20%). 

Vet man har krav på foreldrepenger/engangsstønad og barnetrygd. 

Termin i mars.

Anonymkode: ee040...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke svar på alle spørsmålene dine, men vil anbefale deg å søke tidlig! Jeg venter ennå på foreldrepenger... søkte for fem måneder siden. Ellers vil jeg håpe NAV kan veilede deg om du ringer de. Vil tro du finner alt av skjema og det du trenger inne på NAV sin hjemmeside. 

Anonymkode: 924d3...eef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt du lurer på står på nav.no 

Anonymkode: 46fc2...aa8

Men så er jeg elendig på research og vil forholde meg FØRST svar her inne. 

Man kan finne svar på alt mulig via google, men så hadde ikke kvinneguiden vært helt det samme eller hva? La folk få lov til å stille dumme og smarte spørsmål uansett hvor «lett» det kan vær å søke det opp selv. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke svar på alle spørsmålene dine, men vil anbefale deg å søke tidlig! Jeg venter ennå på foreldrepenger... søkte for fem måneder siden. Ellers vil jeg håpe NAV kan veilede deg om du ringer de. Vil tro du finner alt av skjema og det du trenger inne på NAV sin hjemmeside. 

Takk for tips! Tar det virkelig så langt tid? 

TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ny på dette og har null peiling! Hvordan funker det med å ta mamma permisjon når man er 100% sykmeldt frem til fødsel? Skal jeg fylle ut et skjema? Hvor får jeg tak i skjemaet? Osv. 

Også har vi foreldrepenger/Engangsstønad: Hvordan bevise termin? Er helsekort godkjent? Eller må jeg få et skriv på det av jordmor? Osv. 

Er det noe annet gravide har krav på dersom man bare jobber 20% og at man ER samboer med barnefar? Går ikke på dagpenger, men har tenkt å søke der siden jeg tidligere har jobbet 100% men arbeidskontrakten gikk ut som gjorde at jeg måtte flytte/finne ny jobb (som bare er 20%). 

Termin i mars.

Det var ingen forskjell på søknad som sykemeldt eller ikke for min del. Så bare fyll inn som normalt på søknaden. 

Hvor mye tjener du(og evt barnefar)?  Det er det som er avgjørende for utbetalingene.

Anonymkode: 84f53...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du ha gjort noe feil? NAV har for tiden 4-6 ukers behandlingstid på foreldrepenger og de anbefaler å ikke søke før det?

Anonymkode: dfafa...663

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke så veldig mye å si når du søker, dessverre. Arbeidsgiver kan ikke sende inn inntektsmelding før tidligst seks uker før permisjonstart, så selv om du søker i uke 22, vil ikke søknaden behandles da. 

Anonymkode: 92f42...965

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke søke dagpenger når du er sykemeldt, og ikke i stand til å jobbe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nerine_ said:

Du kan ikke søke dagpenger når du er sykemeldt, og ikke i stand til å jobbe. 

Er sykmeldt pga graviditeten, har det ikke noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er sykmeldt pga graviditeten, har det ikke noe å si?

Er du mer enn 50% sykemelding har du ikke rett på dagpenger. Er du mottaker av dagpenger skal du være arbeidsfør, og kunne takke ja til og begynne i en jobb omtrent på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nerine_ said:

Er du mer enn 50% sykemelding har du ikke rett på dagpenger. Er du mottaker av dagpenger skal du være arbeidsfør, og kunne takke ja til og begynne i en jobb omtrent på dagen. 

Får vel høre med NAV da sykemeldingen skyldes pga graviditeten og at jobben ikke kunne tilpasse situasjonen. 

Det er vel 3 mnders ventetid før man får dagpengene og da er babyen født, og jeg er da ikke lengre sykmeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin i mars.

sykemelding er likestilt med å jobbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får vel høre med NAV da sykemeldingen skyldes pga graviditeten og at jobben ikke kunne tilpasse situasjonen. 

Det er vel 3 mnders ventetid før man får dagpengene og da er babyen født, og jeg er da ikke lengre sykmeldt. 

Men når babyen er født har du fødselspermisjon og får utbetalt støtte, da har du heller ikke krav på dagpenger. Dagpenger er økonomisk støtte for dem som aktivt søker jobb, og du må kunne ta en jobb på kort varsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men så er jeg elendig på research og vil forholde meg FØRST svar her inne. 

Man kan finne svar på alt mulig via google, men så hadde ikke kvinneguiden vært helt det samme eller hva? La folk få lov til å stille dumme og smarte spørsmål uansett hvor «lett» det kan vær å søke det opp selv. 

Takk for tips! Tar det virkelig så langt tid? 

TS. 

Normalt ikke, jeg har en komplisert sak. Men ville bare ønske jeg hadde vært ute i litt bedre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må du ha gjort noe feil? NAV har for tiden 4-6 ukers behandlingstid på foreldrepenger og de anbefaler å ikke søke før det?

Anonymkode: dfafa...663

Har ikke gjort noe feil, men har en komplisert sak. Max uflaks kan man si. Men jeg søkte tett opptil fødsel, og ville bare tipse TS om å søke så tidlig som man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Nerine_ said:

Men når babyen er født har du fødselspermisjon og får utbetalt støtte, da har du heller ikke krav på dagpenger. Dagpenger er økonomisk støtte for dem som aktivt søker jobb, og du må kunne ta en jobb på kort varsel. 

Ok takk for svar! 😊 

Har hatt veldig variende inntekt de siste 6 mndene, og lurer på hvordan nav kalkulerer gjennomsnittet for foreldrepengene? Er en kalkulator for de 3 siste månedene, men har hatt langt større lønn utbetalt de andre månedene... Regner de kun ut i fra de siste 3 månedene eller siste 6 månedene? osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok takk for svar! 😊 

Har hatt veldig variende inntekt de siste 6 mndene, og lurer på hvordan nav kalkulerer gjennomsnittet for foreldrepengene? Er en kalkulator for de 3 siste månedene, men har hatt langt større lønn utbetalt de andre månedene... Regner de kun ut i fra de siste 3 månedene eller siste 6 månedene? osv.

De tar utgangspunkt i de tre siste månedene, altså det du får i sykepenger om du er sykemeldt for resten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Nerine_ said:

De tar utgangspunkt i de tre siste månedene, altså det du får i sykepenger om du er sykemeldt for resten. 

Uff, virkelig kjedelig da jeg har tjent langt større beløp månedene før der igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Uff, virkelig kjedelig da jeg har tjent langt større beløp månedene før der igjen..

Det finnes noen unntak som jeg ikke har satt meg inn i, hør med nav om noen av de kan gjelde i din situasjon. Eller les litt på nav.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...