Gjest flora Skrevet 10. august 2005 #1 Del Skrevet 10. august 2005 Huff og huff så uheldig jeg var. Jeg ble syk i ferien. Greit nok, men jeg har lyst til å ta ferien igjen litt senere på året. Fikk sykemelding av legen, men vil jeg ha krav på ny ferieuke? Blir så utrulig glad for svar: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #2 Del Skrevet 10. august 2005 Svaret finnes i ferieloven: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #3 Del Skrevet 11. august 2005 Takk for svar. Var hos legen da jeg hadde 10 dager igjen av ferien. Han ville ikke sykemelde meg fordi han mente jeg ville bli frisk. Jeg ble ikke frisk og gikk tilbake og fikk antibiotika da var det 5 dager igjen av ferien. Da ble det skrevet sykemelding men den kan jo ikke tilbakedateres. Så nå lurer jeg på om jeg har krav på å få igjen noe ferie siden legen mente jeg kom til å bli frisk og ikke skrev ut sykemelding første gang jeg var der. Jeg må bare tilføye at jeg har vært skikkelig syk og helt ute av stand til å ha ferie. Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg ytterligere. Vil helst vite svaret selv før jeg ber om ny ferie ellers blir det så lett at ledelsen bare overstyrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 11. august 2005 #4 Del Skrevet 11. august 2005 Ei jeg jobber med fikk kun til gode den delen av ferien hun var sykmeldt i. Jeg tror ikke du har krav på noe av den ferien du hadde før legen din skrev sykmelding. Men hvorfor ikke kontakte f.eks forbundet ditt? Kanskje en erklæring fra legen er bra nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå