kvinne35+ Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Altså jeg har ikke korona, men jeg bare lurer på dette: Jeg bare lurer på om korona kan spres via julegaver og gavepapir dersom man fikk det veldig snart etter innpakning tett under jul. Altså at det var få dager mellom at det ble pakket inn og åpnet? 1
Tough cookie Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 (endret) Vet ikke, men når jeg er på butikken og handler så spriter jeg alltid varene før jeg setter de inn i kjøleskapet eller i skuffer og skap. Varene blir jo tatt på av flere mennesker inkl kassadamen/mannen og de har jo tatt på mye annet også.. Endret 1. januar 2021 av Tough cookie 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 Jeg har aldri spritet varene på butikken eller julegavene jeg fikk, og har enda ikke fått corona. Du kan nok ta det helt med ro.
Nerine_ Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 Svært lite sannsynlig, dog teoretisk mulig. Jeg driver ikke å spriter matvarer, det må jo ta sinnsykt mye tid. 8
Trimsi Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 Catalina Culès skrev (33 minutter siden): Jeg har aldri spritet varene på butikken eller julegavene jeg fikk, og har enda ikke fått corona. Du kan nok ta det helt med ro. 😂 2
omno_guest Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Nei. Det gikk helt fint her med julegaver. Ingen symptomer på sykdom. Frisk som en fisk 1
Helgeline Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Nja... viruset svekkes jo veldig når det er utenom verten, så det hadde jeg ikke bekymret meg for. Må i tilfelle være snakk om at man fex hoster på pakken for deretter å levere den til mottaker som umiddelbart pakker opp. De aller fleste som er smittet av korona er smittet via nærkontakt, typ oppholdt seg i samme rom over en viss tid. 1
GrønnNellik68 Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 Nei så hysterisk er ikke jeg som har tatt i andre folks bankkort siden i juli. Eller de kommer borti hånda mi. Null stress for meg. 4
Gjest Thoringen Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 59 minutter siden, kvinne35+ said: Altså jeg har ikke korona, men jeg bare lurer på dette: Jeg bare lurer på om korona kan spres via julegaver og gavepapir dersom man fikk det veldig snart etter innpakning tett under jul. Altså at det var få dager mellom at det ble pakket inn og åpnet? Papir er blant de minst egnede materialer for smitte som vi bruker i hverdagen spesielt med tanke på at du her snakker om tidsrom på flere dager (over 24 timer). Så du er nok ganske så trygg. Kilde: https://www.nrk.no/norge/sa-lenge-overlever-korona-pa-forskjellige-materialer-1.14945372 I ettertid er denne undersøkelsen blitt fagfellevurdert men jeg har ikke orket å finne frem til relevant skriv.
Trimsi Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 (endret) (...) Men fra spøk til alvor. Det har blitt forsket en del på hvor lenge SarsCov2 virus og lignende virus, kan "overleve" på forskjellige overflater. Og det som er typisk for dette viruset er at jo mer absorberende overflaten er, papp absorberer mer enn f.eks plast.. bomull mer enn papp osv, jo større er sjansene for at viruset raskere blir ødelagt. Nå er det mange andre ting som også spiller inn, som luftfuktighet, temperatur, ph osv. Konklusjonen er at det er en ekstremt liten sjanse for at viruset spres via papp og papir, og enda mindre sjanse gjennom absorberende tekstiler. Og i såfall kan viruset holde seg effektivt i kanskje et par timer.. Dette viruset kan spres gjennom enkelte harde overflater (dørhåndtak, bordflater, porselen) men stort sett spres det gjennom lufta. At du står nær en smittet person som snakker, at du er i nærheten av en smittet person som hoster eller nyser, aller at du er i samme rom som en smittet over lengre tid. Eller det spres gjennom hud-kontakt. Jobber man tett på smittede personer, trenger man god beskyttelse når det gjelder klær, hansker lagd av spesialstoff, og god beskyttelse i ansiktet. Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Edie, adm. Endret 4. januar 2021 av Edie 1
Trimsi Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 PzMan skrev (1 minutt siden): Papir er blant de minst egnede materialer for smitte som vi bruker i hverdagen spesielt med tanke på at du her snakker om tidsrom på flere dager (over 24 timer). Så du er nok ganske så trygg. Kilde: https://www.nrk.no/norge/sa-lenge-overlever-korona-pa-forskjellige-materialer-1.14945372 I ettertid er denne undersøkelsen blitt fagfellevurdert men jeg har ikke orket å finne frem til relevant skriv. Det ser ikke ut som om nyere forskning har funnet store avvik fra denne tidlige studien. Konklusjonene på de fleste av studier er uansett at viruset i hovedsak spres gjennom dråpesmitte og ved hud kontakt. 2
Callisto83 Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 Ja, det er vel dessverre en sjanse for det. Hvis en person i smittsom fase nyser i hendene og tar på dørhåndtak, kontanter, julepakker etc, så tror jeg helt klart det kan overleve en stund på overflater. Så trenger bare noen andre å få det på hendene sine, så klør de seg i nesen eller tar seg på leppa. Det er sikkert derfor så mange ble smittet på skibaren i mars i fjor, de fikk servert shots av en smittet bartender. Kanskje derfor bussjåfører ble så syke i UK? Mange betaler med kontanter der. 1
Nerine_ Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 Gagaen skrev (6 timer siden): Det er smart å skifte etter butikktur hvertfall. Jeg går ikke på jobb eller til eldre i samme klær som jeg har vært i butikken med Hvordan tenker du at koronavirus kommer på tøyet ditt i butikken? Og fra tøyet ditt og inn i kroppen? Tror du det er en reell fare? 1
Jeffe Skrevet 1. januar 2021 #15 Skrevet 1. januar 2021 Nerine_ skrev (1 minutt siden): Hvordan tenker du at koronavirus kommer på tøyet ditt i butikken? Og fra tøyet ditt og inn i kroppen? Tror du det er en reell fare? Et eksempel. Hvis det er corona på druene i butikken så akkurat i det du går forbi så faller det ned litt corona på buksene. Så børster du henda på buksa
Nerine_ Skrevet 1. januar 2021 #16 Skrevet 1. januar 2021 Jeffe skrev (8 minutter siden): Et eksempel. Hvis det er corona på druene i butikken så akkurat i det du går forbi så faller det ned litt corona på buksene. Så børster du henda på buksa Har koronaviruset vinger eller bein? 😆 5
rosemarin Skrevet 1. januar 2021 #17 Skrevet 1. januar 2021 Jeffe skrev (12 minutter siden): Et eksempel. Hvis det er corona på druene i butikken så akkurat i det du går forbi så faller det ned litt corona på buksene. Så børster du henda på buksa Hvis man sitter på bussen feks? Eller hvis det svever i lufta så får man det jo på klær og hår? Og så tar man på jakken sin eller noe og så på feks telefonen...osv..og så glemmer man seg og tar seg til fjeset. Hjelper jo ikke at man har vaska eller spritet hendene innimellom der, for da har man jo for lengst overført smitten selv fra jakka til telefonen osv.
rosemarin Skrevet 1. januar 2021 #18 Skrevet 1. januar 2021 Jeg skjønner ikke helt altså. De sier det smitter mest om man er i nærheten av en smittet person, men i veldig mange tilfeller blir ikke nærkontakter smittet (har selv erfaring med det og vet om veldig mange som ikke har blitt det), så sier de det ikke smitter fra folk uten symptomer; og begrensa via overflater. Så, da står man igjen med at det er helt tilfeldig, flaks, uflaks... 1
Nerine_ Skrevet 1. januar 2021 #19 Skrevet 1. januar 2021 rosemarin skrev (12 minutter siden): Nei det er jo ikke lett å gjennomføre, men når det er fare for det så er det jo det man må gjøre nå da. Tenk på alle de uten kjent smittevei, det er jo sannsynligvis via overflater eller lignende,, Eller en tilfeldig forbipasserende i butikken.
rosemarin Skrevet 1. januar 2021 #20 Skrevet 1. januar 2021 Nerine_ skrev (Akkurat nå): Eller en tilfeldig forbipasserende i butikken. Det mener de jo ikke er spesielt risikabelt da. Det står jo til og ned spesifisert, bruk munnbind når avstand ikke er mulig, gjelder ikke korte forbipasseringer. 1
Anbefalte innlegg