Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har fått påvist svangerskapsdiabetes, og har begynt med insulin på kvelden. Skal øke fra 4-6 for å få ned fastende blodsukker til under 5,5. Noen som har måttet ta insulin i svangerskapet? Når ble du satt igang, hvordan gikk det med baby etter fødselen, og hvordan gikk det med deg? Måtte dere være på observasjon/barsel, eller kunne dere komme på barselhotell etter 24t overvåkning? 

Anonymkode: a91fc...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt anderledes her fordi hadde diabetes før svangerskapet. Hadde type 2, så gikk ikke på noe insulin før svangerskapet. Under svangerskapet begynte jeg med rundt 4 til 6 enheter insulin per måltid. Bs verdier skulle ligge mellom 4 og 7 hele dagen stort sett.  Etterhvert utover i svangerskapet økte insulin behovet gradvis. I tredje trimester brukte jeg så mye som 30 til 40 enheter per måltid, og det er ikke uvanlig sa dem. Insulin behovet falt de siste ukene før fødsel, og jeg brukte mellom 10 og 16 som regel.

Jeg ble satt i gang i uke 38+3. Barnet kom 36+6. Om du blir satt i gang eller ikke har med fosterets vekst å gjøre. De følger nøye med på vekst i siste trimester om du har svangerskaps diabetes, eller diabetes før svangerskapet.  Når man går på insulin er sjansen stor for at baby blir litt stor og de setter derfor i gang om nødvendig.

Baby hadde det bra når den kom ut. Ingen komplikasjoner under fødsel eller etterpå. Sykehuset jeg fødte på hadde ikke barsel hotell, men vi flyttet fra føden over til barsel 3,5 timer etter fødsel ca. 

Med meg gikk det også fint. Mistet mye blod, så måtte ha jernoverføring dagen etter. Ellers mørbanket der nede etter fødsel, og det tok noen uker før det ble bra. Etter fødsel trengte jeg ikke ta insulin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel under 5.3 for at fastende skal være ok, ikke 5.5....

Jeg fikk diagnosen i uke 29, begynte med 4 enheter langtidsvirkende på kvelden. Måtte øke de første 4 ukene, men holdt meg på 8 enheter fra uke 33 til fødsel :)

jeg ble satt i gang 40+1, målingene til barnet lå på 82%. Altså et vekstavvik på 32%, estimert til å bli rundt 4 kg ved termin. De satt meg ikke i gang 2 uker før termin fordi diabetesen holdt seg stabil og barnet hadde det fint

Jeg hadde derimot hyppige kontroller, annenhver uke til hver uke fra 34+0. 

Fødsel gikk strålende, jeg var moden og de tok vannet etter jeg hadde fått epidural og lagt inn veneflon med sukkerløsning. Barnet kom ut og var mindre enn forventet, ca 3.3 kg.

Etter fødsel skal barnet ha 3 fine målinger på rad, med 3 timers mellomrom. Før disse målingene er fine må du ligge på barsel. Ditt blodsukler skal måles fastende 2 dager etter fødsel (jeg fikk måle selv og slapp å vente på bioingeniør). 

Første døgnet skal barnet ha tillegg fordi det er fare for føling. Barnet har i løpet av svangerskapet vært vant til en økt mengde sukker og produserer muligens for mye insulin og kan få farlig lavt blodsukker. Dermed må det få mat etter fødsel (kan ikke vente til melken kommer).

Anonymkode: 6f81c...300

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Insulinkrevende svangerskapsdiabetes i to svangerskap. Har klart meg med 4 enheter på kveld begge gangene.

Fødte prematurt med første av andre årsaker. Da var det i forkant snakk om igangsettelse senest på termindato.

Siden den gang har retningslinjene for fødselshjelp ved insulinkrevende svangerskapsdiabetes blitt endret og nå ble jeg satt i gang i uke 38. Baby var estimert til ca 4 kg ved termin og var 3,4 ved fødsel. 

Ikke barselhotell på mitt sykehus. Reiste hjem etter tre døgn.

Alt gikk fint med både meg og begge barna.

Anonymkode: 7679e...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, tusen takk for grundige svar 😊 Begynte på insulin for noen dager siden. Tre første dager var to av tre over 5,3, og i går økte jeg fra 4 til 6 doser. Likevel var jeg på 5,9 fastende i dag. Skal til sykehuset tirsdag for mer oppfølging. 

Måler blodsukkeret på dagen, alle målinger er under 7. Mange ned mot 5,3.

Er fastende blodsukker høyt fordi jeg spiser feil om dagen eller er det fordi at kroppen ikke klarer å regulere blodsukkeret selv om natten? Irriterende at jeg var på 5,3 etter første natt, for så å ha gått opp i fastende verdi, i tillegg når jeg økte dosen i går. Har ikke fått grundig oppfølging da det er tre uker-ish til baby kommer. 

Hilsen ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, tusen takk for grundige svar 😊 Begynte på insulin for noen dager siden. Tre første dager var to av tre over 5,3, og i går økte jeg fra 4 til 6 doser. Likevel var jeg på 5,9 fastende i dag. Skal til sykehuset tirsdag for mer oppfølging. 

Måler blodsukkeret på dagen, alle målinger er under 7. Mange ned mot 5,3.

Er fastende blodsukker høyt fordi jeg spiser feil om dagen eller er det fordi at kroppen ikke klarer å regulere blodsukkeret selv om natten? Irriterende at jeg var på 5,3 etter første natt, for så å ha gått opp i fastende verdi, i tillegg når jeg økte dosen i går. Har ikke fått grundig oppfølging da det er tre uker-ish til baby kommer. 

Hilsen ts. 

Det er veldig lite du kan gjøre med kostholdet for å få ned fastende. Jeg hadde aldri for høy verdi etter mat på 11 uker, men fastende var stadig for høyt. Det er fordi kroppen din ikke klarer å regulere blodsukkeret om natten når du går lenge uten mat. Eneste løsning er muligens å spise på natt 😅 men nå som du har begynt på insulin er det egentlig bare å øke dose ved for høye målinger.

Insulin går ikke over til barnet gjennom morkaken. Det for høye sukkernivået ditt går derimot over til barnet. Så det er faktisk mye bedre å ta insulin enn å gå med for høyt blodsukker 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er veldig lite du kan gjøre med kostholdet for å få ned fastende. Jeg hadde aldri for høy verdi etter mat på 11 uker, men fastende var stadig for høyt. Det er fordi kroppen din ikke klarer å regulere blodsukkeret om natten når du går lenge uten mat. Eneste løsning er muligens å spise på natt 😅 men nå som du har begynt på insulin er det egentlig bare å øke dose ved for høye målinger.

Insulin går ikke over til barnet gjennom morkaken. Det for høye sukkernivået ditt går derimot over til barnet. Så det er faktisk mye bedre å ta insulin enn å gå med for høyt blodsukker 😊

Så flott forklaring, tusen takk for hjelpen 💓

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så flott forklaring, tusen takk for hjelpen 💓

Bare hyggelig! Jeg fødte for 2 uker siden, så har enda alt friskt i minne 😅 fikk mye god oppfølging og forklaringer på Haukeland 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare hyggelig! Jeg fødte for 2 uker siden, så har enda alt friskt i minne 😅 fikk mye god oppfølging og forklaringer på Haukeland 

Så flott. Håper alt er bra med deg og baby 💓💓💓💓

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så flott. Håper alt er bra med deg og baby 💓💓💓💓

Alt gikk strålende! 🥰 ble satt i gang 40+1, var moden så de tok vannet. Det gikk ganske radig etter det og barnet kom på 5 timer. 

Både mitt og barnets blodsukker var strålende etter fødsel. Måtte ligge i 2 dager på sykehuset, men vært hjemme siden 😊

Masse lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt gikk strålende! 🥰 ble satt i gang 40+1, var moden så de tok vannet. Det gikk ganske radig etter det og barnet kom på 5 timer. 

Både mitt og barnets blodsukker var strålende etter fødsel. Måtte ligge i 2 dager på sykehuset, men vært hjemme siden 😊

Masse lykke til! 

Så utrolig bra, høres ut som en drømmefødsel. Håper jeg også kommer hjem kjapt, men må ts keisersnitt. Så det kan vel fort bli noen dager ekstra 🙊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så utrolig bra, høres ut som en drømmefødsel. Håper jeg også kommer hjem kjapt, men må ts keisersnitt. Så det kan vel fort bli noen dager ekstra 🙊

Ja, da kan du risikere å ligge inne litt lenger, men krysser fingrene for deg 🥰 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...