Gå til innhold

Jeg klarer ikke lenger å sitte og spise med ungene på Burger King.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle dere som snakker om at TS må ta noen grep og slanke seg. Snakker dere av egen erfaring? Er dere klar over av under 2% av de som slanker seg klarer å holde vekten nede? Tror det virkelig at de 98% ikke vil det nok?

Å gå på burger king et par ganger i året er helt normalt. Selv om maten der er ultraprosessert og usunn. De fins de som aldri er på BK, men den gjennomsnittlige person spiser på BK eller lignende steder  i blant. 

Gi fan i denne fatshamingen. Verken dere eller folk som ler og peker når ts har noen med hva ts spiser eller hvordan hun ser ut. 

Ingen som er overvektig ønkser å være det. At fremmede folk er ufyselige gjør ikke sjansen for å lykkes med slanking større. 

TS har sikkert alerede en nedsatt livskvalitet. Når du da spiser ute med dine barn, er det siste du trenger noen som minner deg på hvor overvektige du er. Akkurat som om de som er overvektige ikke vet det. 

Sånn snakker og oppfører man seg aldri overfor undervektige mennesler. Selv om det er like helseskadelig. 

Anonymkode: d5f3c...78b

Jeg "ser ikke mer ned" på ts som overvektig på BK, enn jeg gjør på normalvektige eller slanke mennesker som spiser sånne plasser. 

Jeg finner det like rart uansett hva man veier at folk spiser disse greiene som jeg overhode ikke regner som mat. 

For meg er det like utenkelig å spise ultraprosseserte ferdiggreier som det er for de aller fleste å spise tørrfôret til bikkja, eller barkebiter fra blomsterbedet i parken. Neida, man dør ikke av det på stedet, men det er jo ikke menneskemat!

Og siden jeg ikke har spist sånt (junkfood, hel/halvfabrikata) på 15 år, og stort sett omgås folk med samme mentalitet, så er det veldig absurd for meg når jeg ser hva folk velger å ha i seg selv og barna sine. Uansett hva de veier.

Grandis, Ultrapasteurisert sukkerbefengt yoghurt, kjøpebrød, kjeks, mat som har ingredienselister lange som armen min med ord man ikke kan uttale osv. 

Det går helt fint å klare seg uten. Men det trengs en holdningsendring på hva mat egentlig er.

Anonymkode: a66ac...829

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Er ikke bare noe du føler da?

Aldri opplevd noe slikt jeg. 

Da jeg var større, så opplevde jeg stadig å få stygge kommentarer. Og ikke bare på matsteder, men f.eks på buss. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd å slanke meg mange ganger, og jeg gjør det fortsatt. Det ser ikke ut som at jeg klarer det.  Jeg er for glad i mat. Ts

Anonymkode: f55a8...10b

Du trenger jo ikke slanke deg.

Men om både du og barna er overvektige så er det jo lurt å legge om livsstilen?

Man MÅ ikke på Burger King. 

Vi spiser tullball innimellom og har absolutt forbedringspotensiale i matveien, men vi er omtrent aldri å se på McDonalds og Burger King sånn generelt.

Vi har dog bestilt usunn mat blant annet derfra når jeg har vært syk veldig lenge og mannen ikke orker å lage middag nr 374738482, men generelt har det aldri falt oss inn å gå innom der på jevn basis. 

Når det er sagt så må du ta et valg:

Livsstilsendring som tilsier veeeeeldig sjeldent besøk på fastfoodsteder, eller, eie valget om å leve usunt og bare gi F. 

Jeg vet jo at mange overvektige og forsåvidt andre normalvektige trøstespiser og skammer seg selv om de sitter med en kaffekopp der og ungene har full meny. 

Anonymkode: 08e3c...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med hjem! Drive thru. Som du sier ts, det er ikke ofte dere er der, så lov å kose seg litt, høres mer skånsomt ut om dere spiser maten hjemme. Det gjør jeg, men ikke forde jeg er overvektig, men forde det er best å spise hjemme. Men alikevel, budskapet mitt er ikke at du skal gjemme deg, du er like bra som alle andre, men for at du skal slippe den skammen andre idioter påfører deg. ❤

En big king i ny og ne er lov. Nå fikk jeg lyst på det. 🤤🤤 Jeg spanderer en meny på deg, den spiser vi forran peisen og har en koselig samtale! ❤

Anonymkode: 5de3f...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd å slanke meg mange ganger, og jeg gjør det fortsatt. Det ser ikke ut som at jeg klarer det.  Jeg er for glad i mat. Ts

Man må bare nå rock bottom før man klarer å ta seg selv i nakken. Jeg føler med deg. Tror også at for noen av oss kan det hjelpe å kutte ut en og en matvare i begynnelsen. I et halvt år først for eksempel. Men du må selv gjøre det.

Anonymkode: cbe93...a5c

• Liker 1
Skrevet
emilie123 skrev (59 minutter siden):

Da jeg var større, så opplevde jeg stadig å få stygge kommentarer. Og ikke bare på matsteder, men f.eks på buss. 

Har hørt flere sier det men har selv aldri opplevd det. Er som sagt feit selv og har vært med folk som er større en meg og på slike steder og aldri opplevd noe slikt. De skulle nå fått svar på tiltale om de prøvde seg med blikking eller kommentarer. Slike folk er ikke verdt dritten under skoene mine engang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da dropper du BK. Ta en kaffe der mens barna spiser.

Anonymkode: 45f55...a06

AnonymBruker
Skrevet

De som observerer deg på Burger King er vel omtrent like feite/usunne/etc, som hva dere er.

Men det er jo ellers bare bra at du dropper å ta med deg familien på Burger King.  

Anonymkode: edeca...abe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest igjennom tråden og utfra uttalelsene til majoriteten her, så burde burger King og McDonald's ha vært nedlagt og konkurs for lengst her i Norge. Ingen spiser der, hvert fall ikke mer enn 2 ganger i året. Men tvert imot så har disse kjedene vokst seg større og større, siden de åpnet i Norge for 30 år siden. 

Jeg promoterer ikke junkfood på noen som helst måte, det er kjent for alle at det er usunt å spise der. Spesielt som overvektig bør man unngå det. Men siden alle skulle gi ts helseråd så er det kanskje innenfor å nevne at kalori innholdet i feks boller på kafe, diverse bakevarer og annet er like ille som McDonald's.

Uansett vekt er det uhørt å le av noen. Og å gi slanketips uten at man har bedt om det. Dere som forteller ts at hun bør slanke seg, spise mindre er like ille. 

TS er voksen og er sikkert godt kjent med samtlige slanketips, hun vet sikkert hva sunn mat er. Dette var ikke tema for tråden. Hun har ikke bedt om råd for livsstil endring eller vektnedgang. 

Og jeg må bare legge til: Jeg spiser på Burger King i blant, har ikke oversikt over hvor ofte, men det er oftere enn 2 ganger i året. Men sjeldnere enn 1 gang i måneden. Når jeg var liten var det veldig stas å bli med mamma på McDonald's når vi ble sultne på shopping, det var høydepunktet med shoppingen. Jeg er og har alltid vært normalvektig, har en bmi på 20. Er ellers normal, sunn og frisk, har ingen mangel sykdommer.

Anonymkode: a3ffa...ac6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er ellers normal, sunn og frisk, har ingen mangel sykdommer.

The irony. 

Anonymkode: edeca...abe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke spist på sånne steder siden jeg var 18-19, og har aldri tatt med ungene dit heller. Det er ikke mat det de serverer, og jeg spiser heller papiret rundt burgeren da altså. 🤢

Føler ikke det er noe tap, spiser på restaurant 1-2 ganger i året bare, og da går vi et sted med skikkelig kvalitet der maten lages av råvarer.

Er egentlig litt fascinerende at folk spiser på Burger King og McDonald's i 2020/2021 synes jeg. Nå som vi vet så mye om hvor helseskadelig det er med ultraprossesert mat.

Jeg tror heller ikke du vil lykkes med slanking hvis du ikke endrer mindset TS, på hva mat egentlig er. Hverken fett vs karbo eller kcal er like relevant som matvarekvalitet:

https://forskning.no/mat-og-helse-ny-overvekt/blir-vi-fete-og-syke-av-ultraprosessert-mat/270390

Jeg spiser omtrent 1000 kcal mer i døgnet enn jeg beveger meg, spiser både kjøtt og vegetabilsk, spiser masse fett og begrenser ikke karbo. Holder meg slank og fit uten å prøve, og har veid det samme I 15 år med unntak at 2 år med graviditet. 

Men jeg spiser også utelukkende råvarebasert mat av den beste kvaliteten jeg kan oppdrive, og gir det samme til barna mine.

Sjekk ut Mari Kolby Zinöcker og Maja Skogstad på FB eller Insta for å lære mer, så du kan ta bedre valg for deg selv og barna dine.

😂😂😂😂

Anonymkode: efe67...a46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har lest igjennom tråden og utfra uttalelsene til majoriteten her, så burde burger King og McDonald's ha vært nedlagt og konkurs for lengst her i Norge. Ingen spiser der, hvert fall ikke mer enn 2 ganger i året. Men tvert imot så har disse kjedene vokst seg større og større, siden de åpnet i Norge for 30 år siden. 

Jeg promoterer ikke junkfood på noen som helst måte, det er kjent for alle at det er usunt å spise der. Spesielt som overvektig bør man unngå det. Men siden alle skulle gi ts helseråd så er det kanskje innenfor å nevne at kalori innholdet i feks boller på kafe, diverse bakevarer og annet er like ille som McDonald's.

Uansett vekt er det uhørt å le av noen. Og å gi slanketips uten at man har bedt om det. Dere som forteller ts at hun bør slanke seg, spise mindre er like ille. 

TS er voksen og er sikkert godt kjent med samtlige slanketips, hun vet sikkert hva sunn mat er. Dette var ikke tema for tråden. Hun har ikke bedt om råd for livsstil endring eller vektnedgang. 

Og jeg må bare legge til: Jeg spiser på Burger King i blant, har ikke oversikt over hvor ofte, men det er oftere enn 2 ganger i året. Men sjeldnere enn 1 gang i måneden. Når jeg var liten var det veldig stas å bli med mamma på McDonald's når vi ble sultne på shopping, det var høydepunktet med shoppingen. Jeg er og har alltid vært normalvektig, har en bmi på 20. Er ellers normal, sunn og frisk, har ingen mangel sykdommer.

Anonymkode: a3ffa...ac6

Jeg er enig i mye av det du skriver, men når jeg kommenterer vanene er det av hensyn til barna, i håp om at TS kan få seg en liten vekker her. Man innarbeider dårlige vaner hos barna om man jevnlig, og i hverdagen, spiser på slike steder. Slik du (og jeg) vokste opp var det noe vi gjorde helt unntaksvis, om mamma tok oss med på en handletur i forbindelse med skolestart. Slik jeg nå gjør det er det et sted vi stopper når vi er på langtur med bil, da det er et hyggelig avbrekk. Men aldri et sted jeg har spist i egen by. 

Det er ingen hemmelighet at kostholdsvaner, og hva som er normalt og ikke, går i arv. Så jeg velger derfor ofte å "tråkke over streken" i tråder der jeg reagerer på slikt. 

Jeg må også poengtere at jeg er uenig i uttalelsen om at boller og bakevarer er like ille. På burgerkjedene finner du to ting som virkelig er ille med tanke på helsa; prosessert kjøtt, og helsefarlig mettet fett. At en bolle har høyt sukker- og kaloriinnhold kan ikke sammenlignes. Selv om slikt også selvfølgelig bør begrenses. 

Anonymkode: ae429...8f0

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Først og fremst, altså, jeg tror ikke ALLE ler av deg. Og de som ler, de har nok større problemer enn du og ditt vektproblem! Uten at det hjelper så mye da. 

Nå til det andre. Det er ikke lett å slanke seg! Nei nei, absolutt ikke, var det lett, ville du allerede klart det. Først og fremst, må du finne ut hva er det som gjør at du overspiser. Jeg husker å ha sett en britisk program, som var laget for å illustrere hvor vanskelig er det med vekt. De tok for seg 4 overvektige personer, og viset at alle fire hadde forskjellige grunner, til at nettopp de ble overvektig.

For det må ikke være gamle traumer, og følelser som må dempes med mat, men av g til er det nettopp det. Andre grunner til at folk blir tjukke: noen er bare litt mer glad i sukker og fett, altså, helt genetisk, det er noe du er født med. Det er i så fall mye vanskeligere for deg å la være å overspise. Noen er rett og slett veldig glad i mat, og har stor sultfølelse. Noen har dårligere fordøyelsessystem, lavere forbrenning. Også er det selvsagt kombinasjon av faktore. Har du tenkt at du kanskje trenger hjelp, med å finne ut av det, og at noen kunne hjelpe med å lage strategi som er mest optimal nettopp for deg, og at du skulle lykkes? Er det noe du kunne tenke deg å snakke med fastlegen din om?

Jeg tenker, det at du ikke lengre tør å gå på Burger King med barna, det kan du ta som en tegn at nå er det på tida å snu utviklingen. Snu det til noe positivt! :) 

Anonymkode: f169f...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du å spise der da? Hvis vi en sjelden gang tar med ungene på bk eller McDonald’s drikker jeg en kopp kaffe eller cola Zero. Det gjør min mann også.  Liker ikke maten og faster det meste av dagen uansett. Du trenger ikke spise selv om det er mat. Prøv å faste 18-20 timer i døgnet, da blir du også tynnere. 

Anonymkode: 3cf77...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 14.28):

Så du tror de som ler og peker på burger king kun er der for å se på de som spiser der? 

Det er jo ikke fordi ts tar barna med på BK at folk peker og ler, men fordi hun er overvektig. 

Anonymkode: d5f3c...78b

Så ingen peker og ler andre plasser, kun på burgerking..? 

Anonymkode: 7ba85...961

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 13.35):

Jeg har ikke spist på sånne steder siden jeg var 18-19, og har aldri tatt med ungene dit heller. Det er ikke mat det de serverer, og jeg spiser heller papiret rundt burgeren da altså. 🤢

Føler ikke det er noe tap, spiser på restaurant 1-2 ganger i året bare, og da går vi et sted med skikkelig kvalitet der maten lages av råvarer.

Er egentlig litt fascinerende at folk spiser på Burger King og McDonald's i 2020/2021 synes jeg. Nå som vi vet så mye om hvor helseskadelig det er med ultraprossesert mat.

Jeg tror heller ikke du vil lykkes med slanking hvis du ikke endrer mindset TS, på hva mat egentlig er. Hverken fett vs karbo eller kcal er like relevant som matvarekvalitet:

https://forskning.no/mat-og-helse-ny-overvekt/blir-vi-fete-og-syke-av-ultraprosessert-mat/270390

Jeg spiser omtrent 1000 kcal mer i døgnet enn jeg beveger meg, spiser både kjøtt og vegetabilsk, spiser masse fett og begrenser ikke karbo. Holder meg slank og fit uten å prøve, og har veid det samme I 15 år med unntak at 2 år med graviditet. 

Men jeg spiser også utelukkende råvarebasert mat av den beste kvaliteten jeg kan oppdrive, og gir det samme til barna mine.

Sjekk ut Mari Kolby Zinöcker og Maja Skogstad på FB eller Insta for å lære mer, så du kan ta bedre valg for deg selv og barna dine.

Måten du formulerer deg på gjør at du ikke blir tatt seriøst.

Og hun dama der spiser jo pølse.., så hva er det som er så fantastisk?

Anonymkode: 6bb58...8f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Måten du formulerer deg på gjør at du ikke blir tatt seriøst.

Og hun dama der spiser jo pølse.., så hva er det som er så fantastisk?

Anonymkode: 6bb58...8f9

Hvis dette var det eneste du fikk ut av innlegget mitt, så tror jeg desverre det ikke er håp. 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

De som er på BK ler vel ikke av deg , de spiser jo på BK selv! 

Anonymkode: 703dc...f3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...