Gå til innhold

Jeg mener vi har det bra , det gjør ikke kona.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen dager siden sa kona til meg at hun syntes det var vanskelig og utfordrende i forholdet vårt,  og at hun hadde hatt det sånn en stund. Hun sa at det særlig hadde blitt synlig i juleferien. 

Hun mener at jeg ikke liker å være med familien , og blir irritert. Det er ikke det at jeg ikke liker det, men jeg blir rastløs av å bare være med familien over så lang tid. Jeg føler at jeg ikke får gjort ting som skal bli ferdig: byggeprosjekter, ting på jobben eller skapt noe. Hun sa da at hun blir trist over at jeg ikke kan nye en juleferie sammen med de , og at hun ikke føler at jeg liker å være med de. 

Hun sa videre at jeg er for sarkastisk mot henne,  og påpeker feil /mangler hun gjør omtrent hele tiden.  Jeg mener at jeg ikke gjør det, men jeg er ikke den typen som deler ut skryt i øst og vest. Hun sier at måten vi kommuniserer på er et problem og at vi misforstår hverandre. Derfor ender det med at hun blir lei seg,  og da blir jeg sur , hun blir mer lei seg og jeg mer sur osv. Jeg synes ikke dette har vært så ille i det siste,  så jeg synes hun overdriver og tar til seg litt mer enn jeg mener, og tilegner meg meninger jeg ikke mener med det jeg sier. 

For henne så er det tydeligvis så ille at det er "brek it or leave it". Hun vil at vi må løse det sammen og jobbe med å forstå hverandre. Hun synes også det er rart at jeg synes vi har det bra sammen , og kan ikke skjønne at jeg vil ha et liv sammen hvis det er sånn som nå. 

Jeg synes denne ferien har vært mye bedre enn tidligere ferier  , og jeg synes det har vært mer behagelig å være med familien denne gangen. Derfor ble jeg veldig overrasket over at det tydeligvis ikke har vært bra. Heh skjønner ikke hva jeg kan gjøre annerledes når jeg ikke synes det har vært mye greier. Jeg blir litt lei meg og forvirret,  fortvilet over at hun føler det slik. Jeg synes jo alt er bra, og vet ikke hvordan jeg skal endre meg når jeg synes at vi har hatt en god tone.  

Anonymkode: d93d0...ff3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som dere er enige om at du er rastløs hjemme og gjerrig på ros. 

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil prioritere deg selv og sitt foran familien? 

Anonymkode: 08c10...db8

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kona di er jo veldig tydelig på hva som er galt. Blir ikke så mye tydeligere enn dette. 

Prøv terapi

Anonymkode: d09c0...e87

Men jeg ser ikke de problemene som hun mener vi har... Jeg mener at hun kunne ha satt mer pris på meg og skjønne at jeg er glad i henne , og at hun burde vite det. Ikke overtenke alt hele tiden og tenke så mye på oss og grave seg ned i ting. Men hun sier at hun ikke vet at jeg er glad i henne eller liker å være sammen med henne . 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve å lytte mer til hva hun mener er vanskelig for henne. Dette er åpenbart så plagsomt for henne at hun vurderer å skille seg.

Anonymkode: 770fc...50b

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Når dere har såpass forskjellige perspektiv på hvordan forholdet deres er, så er det klart at dere tydeligvis sliter med kommunikasjonen. 

Når hun sier at hun ikke er fornøyd med hvordan forholdet er nå, så bør du ta henne på alvor og gjøre ditt beste for å lytte og forstå. Å trekke på skuldrene og si "skjønner ikke hva du prater om", vil bare føre til at kona di blir enda mer fortvilet. 

Parterapi.

Anonymkode: 74cd0...e72

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som du ser bare det store bildet . Prosjekt , organisering og dagene bare flyr avgårde . De små detaljene går deg kanskje hus forbi ? 
Det å ta seg tid til å prate og lytte til hvordan de rundt deg har det . 
Vet du hva dine barn tenker og mener om hva de styrer med om dagene ? 
Hva med kona di, har du hatt tid til å være hennes bestevenn og støtte ?

Dette er en felle jeg tror  mange menn har gått i. De vil bare følge planer og sine prosjekter og ser ikke at en må prøve å koble seg familiens tempo og  AS Foreldre og Barn . 
Hvem er viktigst ? 

Anonymkode: 46eff...8fd

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Sarkasme er drepen, og hun har sikkert fått mindre og mindre toleranse for det med årene. Og du er tydeligvis blind for dette selv. 

Jobb med å ikke være sarkastisk, prøv å gi ektefølt ros. 

Gi et eksempel på hvordan du er sarkastisk? 

Anonymkode: 230ba...306

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Er det viktigste at du ser problemene for at du skal gjøre noe med det eller er det kona di sine følelser som burde være i fokus. Du sier at siden du ikke ser problemene så er det derfor ikke noen problemer. Du virker svært lite reflektert. Hvis du blir rastløs med familien din så burde du ordne det i forkant når du vet at det er dags for familietid. Gjør dine egne ting i dagene før ferien så du er 100% med familien når ferien kommer. Tro meg, man merker når noen egentlig ikke vil være med. Og nei, det holder ikke med « hun burde skjønne at jeg.....» og slutt å kritiser kona di. Velg å se de positive tingene ved henne å gi henne positiv forsterkning. 
Noe som også kan hjelpe på at hun føler at du ikke har interesse er at du tar initiativ til familieaktiviteter. 

Anonymkode: cd12f...0b1

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at det mangler litt selvinnsikt fra din side. Om du ikke ser problemene og tar henne på alvor så kan det bli vanskelig for henne å fortsette. 

Anonymkode: 3ec7b...39e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir rastløs og syns det er kjedelig å være med familie: hvorfor skaffe seg en?

Anonymkode: 958b0...4cb

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men jeg ser ikke de problemene som hun mener vi har... hun sier at hun ikke vet at jeg er glad i henne eller liker å være sammen med henne . 

Ts

Så vis at du liker å være med henne. Hør på hva hun sier til deg.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kan være et tips å sette dere inn i dette med kjærlighetsspråk. Virker kanskje teit, men kan være så enkelt som at dere har litt ulike språk, litt ulike ting som gjør at dere føler dere elsket. Kan høres ut som om hennes er gode ord og tid sammen. Å bli bevisste på slike forskjeller kan gjøre det lettere å vise partner aktivt at de betyr noe.  For noen av oss krever det litt innsats og omtanke for å gjøre dette hvis vi har ulikt språk og det ikke kommer naturlig for oss.

Min kjære føler seg elsket når han får mye klapp og stryk i hverdagen, mens jeg setter pris på gode ord. Til bursdagen min ønsket jeg meg faktisk et kort med personlig hilsen fra han, det betydde mye for meg at jeg fikk det :)

Anonymkode: aef8c...320

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring og div, så kan jeg si til deg at den dama der er så ærlig som du får det hos en dame. Men oftest sier ikke damer hva som er problemet før det er for sent. Det jeg kan poengtere også er at damer heller ikke vet helt hva de snakker om bestandig. At du er for mye borte, er som regel et pluss selv om hun føler det ikke er det. Kan love deg at det ikke hjelper på å klenge sammen for mye. 

Du bør nok fokusere på å gjøre positive ting sammen med kona di og verdsette henne men samtidig ha et liv utenom. Det er der, mye ligger. 

Anonymkode: 6a8c9...3a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig likt ut min historie, men jeg var kona. Fikk etterhvert med eksmannen min på familieterapi men følelsene forsvant sakte, men sikkert da jeg ikke opplevde at han forsøkte å forstå min side og bare ville ha alt likt som det var før.

Som du forstod i det jeg skrev ble vi skilt og jeg ble enormt lykkelig.

Anonymkode: c59eb...e59

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sarkasme er drepen, og hun har sikkert fått mindre og mindre toleranse for det med årene. Og du er tydeligvis blind for dette selv. 

Jobb med å ikke være sarkastisk, prøv å gi ektefølt ros. 

Gi et eksempel på hvordan du er sarkastisk? 

Anonymkode: 230ba...306

Jeg synes kanskje ikke at jeg er sarkastisk.  Men sånn at jeg erter henne litt, blir litt irritert , med at hun er klønete, som når hun falt og brente seg på beinet så sa jeg noe sånn som " Det skal ikke være mulig å være så klønete. Du er verre enn 1åringen vår ". 

Eller når vi går med vogna kan jeg si " jeg får ta vogna,  du er jo så klønete at du ikke klarer det her ". Men det er jo bare tull. 

Så er det irriterende at hun alltid kaster en liten potetbit i restavfallet,  eller glemmer å vaske smekka etter at barna har spist når hun vasker det andre etter de. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig.  

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...