Gå til innhold

Tror jeg har funnet en variegata!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant dette bladet, og kjøpte planten med det samme i tilfelle det er en mutasjon, hva tror dere? 

20210101_111428.thumb.jpg.be64c164e6c0b18eb84b581d0f0baba1.jpg

Fant også en vanlig monstera som hadde gul variegata, er den like sjelden som den hvite? Burde jeg dra tilbake og kjøpe den også? 😅

Anonymkode: 2453b...a8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den er gul ville nok tankene mine gått til over vannet og våte røtter, og ikke sjelden plante 😄 men er jo alltid lov å være optimist. 

Anonymkode: c3949...b1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du synes de er fine så kjør på.

Det er vel derfor du har planter?

Anonymkode: fdd80...15b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis den er gul ville nok tankene mine gått til over vannet og våte røtter, og ikke sjelden plante 😄 men er jo alltid lov å være optimist. 

Det er ikke gule blader på grunn av råte, bladet er friskt og fint bortsett fra at det har gule sjatteringer. Vet du hva en variegata er? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke på utseende, men på verdi ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nåja, finner man en veldig sjelden en og man kan få den billig så spiller ikke utseendet på den noe særlig. Jeg har en variegata som jeg kjøpte for 70 kr, nå er den verdt over 40.000. 

Skrevet

Kan du se noe antydninger til hvitt i stammen? Variegerte planter har også stort sett variegering i stammen. Det kan også dessverre ligne litt på mosaikkvirus, som er en sykdom planter kan få. Krysser fingrene for at det ikke er det😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Naomi said:

Kan du se noe antydninger til hvitt i stammen? Variegerte planter har også stort sett variegering i stammen. Det kan også dessverre ligne litt på mosaikkvirus, som er en sykdom planter kan få. Krysser fingrene for at det ikke er det😊

Vanskelig å si, tror jeg bare må vente og se hvordan den utvikler seg :). Det er litt flekker på stammen, men de er mer gule enn hvite. Spennende er det uansett!

Tror jeg drar tilbake i morgen og kjøper deliciosaen også, hvis ingen andre allerede har tatt den..

Gjest EndaEnGang
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er tydelig forskjell på planter som er gule på grunn av overvanning, og planter som er gule av utseende. Du antar vel ikke at en gullranke er råtten bare fordi bladene er gule? På samme måte finnes det monstera med gule innslag i bladene, men jeg tror ikke de er like sjeldne som de hvite.

Jeg hadde uansett kjøpt planten med en gang, den kan fort bli verdt flere tusen kroner.

AnonymBruker
Skrevet

Bli medlem av gruppen Grønne stueplaner på facebook, der er det mange kloke, grønne hoder😃

Anonymkode: 9fad8...d30

Skrevet (endret)

Jeg tviler sterkt på at det er det du har funnet. Ser ut som en vanlig grønn monkeymask med litt nyttårsoptimisme på det ene bladet og ikke en monstera v.  Jeg har også sett etter den nemlig,
men jeg kan ikke ta meg råd til å kjøpe en skikkelig en. :fnise: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Jeg tviler sterkt på at det er det du har funnet. Ser ut som en vanlig grønn monkeymask med litt nyttårsoptimisme på det ene bladet og ikke en monstera v.  Jeg har også sett etter den nemlig,
men jeg kan ikke ta meg råd til å kjøpe en skikkelig en. :fnise: 

Men hva tenker du at de hvite flekkene er da? Sykdom? Det et flere enn bare det ene bladet, men det er der det er mest.

Skrevet

Det kan være sykdom av noe slag, men det kan også være noe som ikke planten liker å vokse i ala trekk/for kaldt eller hva som helst som den ikke liker. Da viser det seg på en eller flere deler av planten. Det er det språket de har for å si om de trives eller ikke og opp til oss å forstå. Jeg anbefaler tålmodighet, i tillegg til å la den stå lyst og i passe stuetemp, ikke for varmt eller i steikende sol. En gjennomvanning (og helle bort det overskytende etterpå) når den er litt tørr. Jeg har tre store monkey`er selv og de er i hviletiden sin nå, men når det blir litt mere vårlig kommer de til å skyte fart igjen. Herlige planter! :)  Lykke til med å finne ut ting om din, ts. 

AnonymBruker
Skrevet
EndaEnGang skrev (28 minutter siden):

Det er tydelig forskjell på planter som er gule på grunn av overvanning, og planter som er gule av utseende. Du antar vel ikke at en gullranke er råtten bare fordi bladene er gule? På samme måte finnes det monstera med gule innslag i bladene, men jeg tror ikke de er like sjeldne som de hvite.

Jeg hadde uansett kjøpt planten med en gang, den kan fort bli verdt flere tusen kroner.

Ikke alltid. Gullranker har ofte gule innslag, så der forventer man det. Monsteraen min derimot begynner å vise tegn på overvanning på stilken til bare et blad eller to og så sprer det seg sakte til hele bladet er gult mens resten av planten ser helt vanlig ut. Kommer helt an på hvor dypt røttene på bladet sitter. Variegataen min derimot viser ingen tegn på et spennende hvitt blad frem til et nytt blad er helt åpent, så hadde jeg sett misfarging på en monstera, så ville jeg ikke automatisk antatt at den var sjelden, men bare at den oppførte seg som de andre vanlige jeg har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke alltid. Gullranker har ofte gule innslag, så der forventer man det. Monsteraen min derimot begynner å vise tegn på overvanning på stilken til bare et blad eller to og så sprer det seg sakte til hele bladet er gult mens resten av planten ser helt vanlig ut. Kommer helt an på hvor dypt røttene på bladet sitter. Variegataen min derimot viser ingen tegn på et spennende hvitt blad frem til et nytt blad er helt åpent, så hadde jeg sett misfarging på en monstera, så ville jeg ikke automatisk antatt at den var sjelden, men bare at den oppførte seg som de andre vanlige jeg har. 

Lagt til: men de er ikke akkurat dyre, så har man en mistanke så kjøper man dem, og så gir man den til noen i gave om man ikke vil ha den selv. Ikke verre enn det. 

Gjest EndaEnGang
Skrevet

Poenget mitt er bare at man ser lett forskjell på et blad som er i ferd med å dø eller er et symptom på overvanning, og et blad som har nye farger. Iallefall om man har et minimum av peiling på planter. Jeg har selv en variegata, og jeg ser om bladet har tegn til variegering før det har åpnet seg helt, så der skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...