Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har bestilt noe dyrt fra USA. Har gjort det tidligere uten problemer. 

I november bestilte jeg en ting fra USA fra X1 og den kom til Norge og gikk gjennom tollen 10desember og jeg fikk den noen dager etter. 5000kr

Samme dagen bestilte jeg fra USA fra X2 og den kom også til Norge samme dag og gikk gjennom tollen 10desember. Men jeg fikk den aldri. Det står bare "Oslo: customs cleared". 6000kr

Ingen status etter det. 

Jeg ringte rett før julaften til Oslos tollstasjon og etterspurte, de sier det er ikke dens problem, at jeg må ringte leverandøren som vet hvor det er. Jeg spør om de vet hvilken leverendør (postnord,dhl,FedEx osv) som har tatt imot pakken, de vet ikke og vil ikke undersøke. Jeg ringte selleren og eBay og de vet ikke. Ringte postnord,FedEx og dhl, de vet ikke. Altså, en pakke kan ikke være borte sånn uten videre? I Norge finnes det systemer for en grunn, og sporbarhet er ett av dem. Men akkurat nå virker det ikke slik. Hvem kan jeg ringe for å finne pakken min??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at det er ikke posten som har den heller.

AnonymBruker
Skrevet
JDT skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg har bestilt noe dyrt fra USA. Har gjort det tidligere uten problemer. 

I november bestilte jeg en ting fra USA fra X1 og den kom til Norge og gikk gjennom tollen 10desember og jeg fikk den noen dager etter. 5000kr

Samme dagen bestilte jeg fra USA fra X2 og den kom også til Norge samme dag og gikk gjennom tollen 10desember. Men jeg fikk den aldri. Det står bare "Oslo: customs cleared". 6000kr

Ingen status etter det. 

Jeg ringte rett før julaften til Oslos tollstasjon og etterspurte, de sier det er ikke dens problem, at jeg må ringte leverandøren som vet hvor det er. Jeg spør om de vet hvilken leverendør (postnord,dhl,FedEx osv) som har tatt imot pakken, de vet ikke og vil ikke undersøke. Jeg ringte selleren og eBay og de vet ikke. Ringte postnord,FedEx og dhl, de vet ikke. Altså, en pakke kan ikke være borte sånn uten videre? I Norge finnes det systemer for en grunn, og sporbarhet er ett av dem. Men akkurat nå virker det ikke slik. Hvem kan jeg ringe for å finne pakken min??

Du ringte Oslo tollstasjon...? 😂😂

Tror du alle pakker blir kjørt ditt for fortolling? Og at de sender den videre til deg?  Det er nok ikke akkurat sånn det foregår.

Anonymkode: ee7ed...5ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
JDT skrev (5 minutter siden):

Jeg ringte selleren og eBay og de vet ikke.

Selleren (sic) må vel vite hvilken transportør pakken ble sendt med?

Anonymkode: 35e7f...dc0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du spore og vite at den er tolldeklarert hvis ingen vet hvilken transportør som er brukt? 

Anonymkode: 0a472...094

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
JDT skrev (36 minutter siden):

Jeg ringte selleren og eBay og de vet ikke

Selgeren vet ikke hvilket transportfirma de brukte?

Ja, da er nok pengene tapt ja.

Anonymkode: 95e15...4fe

• Liker 3
Skrevet

Hvilken link er det du har brukt for å spore pakken da? Der står jo ofte leverandør 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan du spore og vite at den er tolldeklarert hvis ingen vet hvilken transportør som er brukt? 

Anonymkode: 0a472...094

På eBay kan man trykke på og se status. Det står at den er sendt og klarert i Oslo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selgeren vet ikke hvilket transportfirma de brukte?

Ja, da er nok pengene tapt ja.

De brukte gsp. Men gjennom dem så kan det være mange andre.

Skrevet

På training der alle står det bare usps. Men det er vel den amerikanske post? Som ikke har noe med hvilke norske leverandører å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Da  du åpne en sak, Ts. Du må åpne en «savnet under transport» sak med enten eBay eller paypal (gitt at du brukte paypal til å betale). 

Anonymkode: 0e712...ec9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
JDT skrev (20 minutter siden):

De brukte gsp. Men gjennom dem så kan det være mange andre.

Du eller selger kontakter gsp og får info om hvem i Norge de leverte pakken til.

Så kontakter du dem og spør hvor de gjorde av pakken din.

Skrevet

Søkte på på gsp eBay og gsp Norge. Ikke bare bare å finne kontakt info der nei..

AnonymBruker
Skrevet

jeg har gitt opp å bestille fra utlandet🤷‍♀️er jo helt tilfeldig om det kommer frem! 

sendte også noe til usa nylig som jeg antar aldri kommer frem...veldig lett for enkelte å si hvor lett det er å bestiller her og der, men i praksis er det ikke så lett likevel. og til syvende og sist ofte dyrere😢bare så synd at vi ikke har det store utvalget i norske nettbutikker...!

Anonymkode: d179e...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekka med den post i butikk eller det postkontoret hvor du pleier å motta pakker? Når trackinga stopper på "customs cleared" pleier den å ankomme med posten noen dager senere selv om sporinga ikke oppdateres. 

Anonymkode: bb10f...f6b

Skrevet

Håper du har betalt med kredittkort. Pakken er isåfall forsikret. Sporbare pakker har også transport/post et erstatningsansvar for. 

Siden pakken er registrert er den tydeligvis sporbar. 

Skrevet

Hvem kan spore den såfall? De stedene jeg har ringt, vet ikke hvor den er. Det er: selgeren,eBay,postnord,tollstasjon Oslo, dhl, FedEx, posten.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt selgeren via eBay samt send inn krav via PayPal siden pakken ikke har kommet fram. Da får du etter hvert pengene dine tilbake, med mindre selger kan hoste opp sporingsinformasjon som viser at pakken har kommet fram. 

Brant meg på det der selv da jeg solgte noen gjenstander via eBay i våres, og bestilte frakt på Posten som jeg trodde hadde sporing siden det jo kom opp et nummer på etiketten jeg måtte skrive ut. Ba Posten scanne pakkene da jeg leverte de inn slik at jeg hadde sporingsnummer å legge inn på eBay, men da pakkene ikke dukket opp hos mottakerne etter rimelig tid pga. corona lockdown fikk jeg vite av Posten at nei, pakken ble ikke scannet videre siden jeg ikke hadde betalt for prioritert forsendelse eller noe sånt. Resultat; PayPal trakk meg for salgssummene selv om jeg hadde sporingsnummer som viste at pakkene hadde blitt levert inn, og i noen tilfeller hadde nådd mottakerlandet. Så da satt jeg igjen med regningen både på gjenstandene og frakten til utlandet, selv om varene hadde blitt sendt. 🤦‍♀️

Anonymkode: e7b52...e3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...