Gjest DislayName Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Pga diverse årsaker stortrives jeg med hjemmekontor. Er det noen som har kvalifiserte "guesses" å komme med hvor lenge det kommer til å vare?
Lillemy- Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Det skal komme nye retningslinjer neste uke. Jeg ser at smittetallene går litt opp og ned, så tror ikke at løsner opp helt enda. 1
Collan Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 Siden jeg har grunnkurs i statistikk og grunnkurs matematikk fra høyere utdanning med god forståelse for eksponetielle funksjoner kan jeg komme med en kvalifisert gjetning. Vi må antakelig under 20 smittede per 100 000 innbyggere for at i hvert fall en del skal kunne komme på kontoret. - Per nå tilsier de dosene Norge har blitt tilbudt at alle i det som er definert som risikogrupper i Norge pluss helsearbeidere skal være vaksinerte omtrent ved påsketider. Øvrig befolkning vil i beste fall være vaksinert i løpet av juni/juli. - Viruset spres bedre ved lavere temperaturer fordi utåndingsdråpene forblir lengre i lufta da. Når temperaturen går opp til rundt 10 grader og høyere spres det dårligere. Dessuten vil vi oppholde oss mer utendørs når det er varmere. Flere vil også sykle, selv om det har vært en økning i antall personer som sykler om vinteren med piggdekk nå. - Sist, men ikke minst: Krisetider gjør at den teknologiske utviklingen går raskere, eller som ordtaket sier: Nød lærer naken kvinne å spinne. Under første verdenskrig ble det ikke bare funnet opp nye måter å drepe hverandre på (giftgass, tanks etc.), det ble også gjort store medisinske framskritt, sanitærbind for kvinner for eksempel. Det kom en ny type bandasje av cellulose. Sykepleierne fant raskt ut at den var mye bedre til å absorbere menstruasjonsblod enn tøyfillene de hadde brukt til da. Plastisk kirurgi hadde til da vært praktisert av enhver lege som fikk en pasient med behov for det. På grunn av det store antalle soldater med ansiktsskader ble plastisk kirurgi et spesialistfelt, og det ble gjort store framskritt i rekonstruksjon av ansikt. Pluss en mengde andre framskritt. Dette tilsier at produksjonen av vaksiner vil gå fortere enn dagens beregninger tilsier, samt at det vil bli funnet opp vaksiner med høy beskyttelsesgrad som ikke krever at vaksinen oppbevares i spesialfrysere. Dette vil være til stor hjelp for land i den 3. verden, som stort sett ikke har infrastruktur til å distribuere vaksiner som må oppbevares ved 70 minusgrader. Det er også sannsynlig at det vil bli oppdaget bedre måter å behandle smittede med alvorlig sykdomsforløp. Allerede nå er overlevelsesprosenten mye høyere enn i mars-april 2020. Konklusjon: Jeg gjetter på at det vil bli lov å ha 50% av de ansatte på kontor en gang i juni eller kanskje etter fellesferien. 7
Gjest DislayName Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 1 hour ago, Collan said: Siden jeg har grunnkurs i statistikk og grunnkurs matematikk fra høyere utdanning med god forståelse for eksponetielle funksjoner kan jeg komme med en kvalifisert gjetning. Vi må antakelig under 20 smittede per 100 000 innbyggere for at i hvert fall en del skal kunne komme på kontoret. - Per nå tilsier de dosene Norge har blitt tilbudt at alle i det som er definert som risikogrupper i Norge pluss helsearbeidere skal være vaksinerte omtrent ved påsketider. Øvrig befolkning vil i beste fall være vaksinert i løpet av juni/juli. - Viruset spres bedre ved lavere temperaturer fordi utåndingsdråpene forblir lengre i lufta da. Når temperaturen går opp til rundt 10 grader og høyere spres det dårligere. Dessuten vil vi oppholde oss mer utendørs når det er varmere. Flere vil også sykle, selv om det har vært en økning i antall personer som sykler om vinteren med piggdekk nå. - Sist, men ikke minst: Krisetider gjør at den teknologiske utviklingen går raskere, eller som ordtaket sier: Nød lærer naken kvinne å spinne. Under første verdenskrig ble det ikke bare funnet opp nye måter å drepe hverandre på (giftgass, tanks etc.), det ble også gjort store medisinske framskritt, sanitærbind for kvinner for eksempel. Det kom en ny type bandasje av cellulose. Sykepleierne fant raskt ut at den var mye bedre til å absorbere menstruasjonsblod enn tøyfillene de hadde brukt til da. Plastisk kirurgi hadde til da vært praktisert av enhver lege som fikk en pasient med behov for det. På grunn av det store antalle soldater med ansiktsskader ble plastisk kirurgi et spesialistfelt, og det ble gjort store framskritt i rekonstruksjon av ansikt. Pluss en mengde andre framskritt. Dette tilsier at produksjonen av vaksiner vil gå fortere enn dagens beregninger tilsier, samt at det vil bli funnet opp vaksiner med høy beskyttelsesgrad som ikke krever at vaksinen oppbevares i spesialfrysere. Dette vil være til stor hjelp for land i den 3. verden, som stort sett ikke har infrastruktur til å distribuere vaksiner som må oppbevares ved 70 minusgrader. Det er også sannsynlig at det vil bli oppdaget bedre måter å behandle smittede med alvorlig sykdomsforløp. Allerede nå er overlevelsesprosenten mye høyere enn i mars-april 2020. Konklusjon: Jeg gjetter på at det vil bli lov å ha 50% av de ansatte på kontor en gang i juni eller kanskje etter fellesferien. Jøss, tror du varer så lenge???
Collan Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 1 hour ago, DislayName said: Jøss, tror du varer så lenge??? Det er til det kan være 50% av de ansatte på kontoret. På min egen arbeidsplass har jeg og de fleste andre hatt hjemmekontor nå siden mars, men det er noen få som er på kontoret. Det er bare min gjetning. Den som lever får se... 3
KvinneguidenBruker Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 DislayName skrev (6 timer siden): Pga diverse årsaker stortrives jeg med hjemmekontor. Er det noen som har kvalifiserte "guesses" å komme med hvor lenge det kommer til å vare? Ut mars i første etasje. Så ut juni. Så ut august.
skrue Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Uten at jeg har spesielle data å slå i bordet med så tenker jeg ikke det blir noen særlige endringer før påske.
GrønnNellik68 Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Ikke før etter påske tidligst ... blir overrasket over noe annet.
Anbefalte innlegg