Anonymus94 Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Hei 1/12 ble det oppdaget at svangerskapet mitt satt utenfor livmor. Jeg var da 5+6. Jeg ble sendt hjem fra St. Olavs, og skulle komme tilbake 4/12 for nye tester, siden det fortsatt var tidlig i forløpet. Natt til 3/12 ble jeg hasteoperert på mitt lokale småsykehus, da egglederen sprakk, og venstre eggleder ble fjernet. To-tre dager etter operasjonen fikk jeg sterke menssmerter og en stor blødning. Dro tilbake på mitt lokale sykehus, som gjorde en UL og sa at kroppen jobbet med å fjerne slimposen som fortsatt lå i livmor (de gikk ikke inn i livmor under operasjon, var kun eggleder som ble kuttet). Jeg fikk da noen piller som skulle hjelpe til med prosessen, og blødningen ga seg etter 9 dager. Ble også lagt inn igjen på sykehuset 20/12 med infeksjon i operasjonssåret i navlen, så man kan vel trygt si at dette ikke har vært "min" desember. Nå venter jeg bare på mensen igjen, da legen sa vi måtte vente til jeg hadde hatt en vanlig mens før vi kunne prøve på nytt igjen. Er det noen her inne som har lignende historie, som kan fortelle om sin opplevelse etter exu? Hvor lang tid tok det før mens kom tilbake? Og var det noen problemer med å bli gravid igjen? Og hvordan var oppfølgingen ved deres neste svangerskap? Veldig kjedelig å gå og vente på mens som føles som aldri skal komme. Er også redd for at det skal bli en trøblete vei til ny graviditet, og selvsagt at dette skal skje på nytt slik at jeg mister også den gjenværende egglederen. Må også legge til at jeg er 26 år, og at vi har et barn på 1,5 år fra før. Var ingen problemer i det svangerskapet, utenom uforklarlig prematur fødsel i uke 33.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Jeg hadde exu tidlig i november og fjernet venstre eggleder. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne prøve med en gang igjen. Eggløsningen kom etter 25 dager. Mensen kom etter 38 dager. Nå er jeg igang med ny syklus og hadde akkurat ny eggløsning på dag 12, så det virker som alt er tilbake som normalt nå. Anonymkode: b41e2...5be
Anonymus94 Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde exu tidlig i november og fjernet venstre eggleder. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne prøve med en gang igjen. Eggløsningen kom etter 25 dager. Mensen kom etter 38 dager. Nå er jeg igang med ny syklus og hadde akkurat ny eggløsning på dag 12, så det virker som alt er tilbake som normalt nå. Anonymkode: b41e2...5be Okei, så godt å høre at syklusen virker som om den går som normalt igjen allerede! Bare venter på at min mens skal komme. Er jo over 4 uker siden nå... Vi fikk beskjed om å vente med sex til jeg hadde hatt minst en mensen. Virker som alle får så forskjellige beskjeder angående dette. Skulle ønske vi fikk samme beskjed som deg, for vil bare prøve NÅ.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Eggleder venstre side ble fjernet grunnet ex.u 15. desember. Var trolig i uke 7 eller 8. På spørsmål om videre prøving ble jeg anbefalt å vente en uke. Ble også rådet til å kontakte fertilitetsseksjonen for oppfølging der. Ble forklart at det bare var for å være på den sikre siden og at sjansen min for å bli gravid naturlig trolig bare var redusert med 30%. Blødde ca 2 uker før inngrepet og det ga seg ikke før en uke etter. Startet prøvingen igjen uken etter det. Har fortsatt mange ubesvarte spørsmål og føler jeg fikk litt ulik informasjon fra de ulike legene ang. min fertilitet nå. Har ikke fått mensen enda. Anonymkode: 7d6e0...2dd
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eggleder venstre side ble fjernet grunnet ex.u 15. desember. Var trolig i uke 7 eller 8. På spørsmål om videre prøving ble jeg anbefalt å vente en uke. Ble også rådet til å kontakte fertilitetsseksjonen for oppfølging der. Ble forklart at det bare var for å være på den sikre siden og at sjansen min for å bli gravid naturlig trolig bare var redusert med 30%. Blødde ca 2 uker før inngrepet og det ga seg ikke før en uke etter. Startet prøvingen igjen uken etter det. Har fortsatt mange ubesvarte spørsmål og føler jeg fikk litt ulik informasjon fra de ulike legene ang. min fertilitet nå. Har ikke fått mensen enda. Anonymkode: 7d6e0...2dd Fikk også beskjed om at jeg burde ta tidlig ultralyd ved mistanke eller påvist svangerskap for å være sikker på at spiren sitter hvor den skal. Er usikker på om dette evt. er noe jeg selv må ta ansvar for, eller om det evt. følges opp av fertilitetsseksjonen etter henvisning dit. Anonymkode: 7d6e0...2dd
Anonymus94 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eggleder venstre side ble fjernet grunnet ex.u 15. desember. Var trolig i uke 7 eller 8. På spørsmål om videre prøving ble jeg anbefalt å vente en uke. Ble også rådet til å kontakte fertilitetsseksjonen for oppfølging der. Ble forklart at det bare var for å være på den sikre siden og at sjansen min for å bli gravid naturlig trolig bare var redusert med 30%. Blødde ca 2 uker før inngrepet og det ga seg ikke før en uke etter. Startet prøvingen igjen uken etter det. Har fortsatt mange ubesvarte spørsmål og føler jeg fikk litt ulik informasjon fra de ulike legene ang. min fertilitet nå. Har ikke fått mensen enda. Anonymkode: 7d6e0...2dd Hei, og takk for svar! Veldig lei meg for at du måtte gå gjennom dette du også Så rart at alle får så forskjellig beskjed angående prøving! Men heldigvis dukket min mens opp på mandag igjen, altså 4 uker og 4 dager etter operasjon. Nå håper jeg bare det går fort når vi begynner å prøve igjen! Ble ikke nevnt noe om fertilitetsklinikk hos meg, men fikk også opplyst om 30% mindre sjanse. Kan jeg spørre hvilket sykehus du ble operert ved? Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte tidlig ultralyd neste gang. Jeg fikk iallefall beskjed om å ta kontakt enten direkte med sykehuset eller med fastlegen etter positiv test for å få henvisning til ultralyd. Vet ikke hvilken uke man kan kreve dette? Lege på sykehuset sa uke 6-7, men min eggleder sprakk i uke 6+3. vil jo helst oppdage det tidlig derfor det skjer igjen, for å kunne berge den siste egglederen...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 Anonymus94 skrev (55 minutter siden): Hei, og takk for svar! Veldig lei meg for at du måtte gå gjennom dette du også Så rart at alle får så forskjellig beskjed angående prøving! Men heldigvis dukket min mens opp på mandag igjen, altså 4 uker og 4 dager etter operasjon. Nå håper jeg bare det går fort når vi begynner å prøve igjen! Ble ikke nevnt noe om fertilitetsklinikk hos meg, men fikk også opplyst om 30% mindre sjanse. Kan jeg spørre hvilket sykehus du ble operert ved? Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte tidlig ultralyd neste gang. Jeg fikk iallefall beskjed om å ta kontakt enten direkte med sykehuset eller med fastlegen etter positiv test for å få henvisning til ultralyd. Vet ikke hvilken uke man kan kreve dette? Lege på sykehuset sa uke 6-7, men min eggleder sprakk i uke 6+3. vil jo helst oppdage det tidlig derfor det skjer igjen, for å kunne berge den siste egglederen... Helt klart en opplevelse jeg skulle vært foruten. Er kun 25 år og har ikke barn fra før, så ordentlig nedtur med nedsatt fertilitet, men hjelper å høre at flere er i samme båt og at man lykkes. Også er det jo mye hjelp å få hvis en skulle trenge det. Er selv også redd for at det skal skje igjen, spesielt med tanke på at man ikke vet hvorfor det skjedde denne gangen. Ble operert ved St Olavs i Trondheim. Følte meg godt ivaretatt, men fikk lite tid i dialog med legene og snakket med 6 ulike i løpet av tiden jeg var der. Opplevde som sagt litt ulik informasjon, så vurdere å ta kontakt med privat klinikk for å få sortert litt og få mer klarhet i hva jeg kan forvente. Anonymkode: 7d6e0...2dd
Anonymus94 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Helt klart en opplevelse jeg skulle vært foruten. Er kun 25 år og har ikke barn fra før, så ordentlig nedtur med nedsatt fertilitet, men hjelper å høre at flere er i samme båt og at man lykkes. Også er det jo mye hjelp å få hvis en skulle trenge det. Er selv også redd for at det skal skje igjen, spesielt med tanke på at man ikke vet hvorfor det skjedde denne gangen. Ble operert ved St Olavs i Trondheim. Følte meg godt ivaretatt, men fikk lite tid i dialog med legene og snakket med 6 ulike i løpet av tiden jeg var der. Opplevde som sagt litt ulik informasjon, så vurdere å ta kontakt med privat klinikk for å få sortert litt og få mer klarhet i hva jeg kan forvente. Anonymkode: 7d6e0...2dd Huff, ja det skjønner jeg Føler også at det er ekstra sårt når jeg er så ung. Og ekstra sårt når vi fikk prematur sist; føler det er nok stress å måtte være bekymret for å få et til prematurt barn, og nå har vi dette i tillegg Og nå bor vi i tillegg 4 timer unna nærmeste sykehus som tar imot premature. Og 4 timer til nærmeste fertilitetsklinikk... Så håper virkelig det går smertefritt neste gang Ah, jeg som også egentlig skulle operere på St. Olavs. Kanskje jeg kunne vært gravid nå om jeg også hadde fått beskjed om å vente kun en uke 🤷🏻♀️ Håper det går fort og smertefritt for dere også neste gang 🤞🏼
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå