Gjest Geirfuglen Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Jeg har tenkt på dette med kvikkleire tidligere også, etter at raset i Trondheim gjorde veldig inntrykk på meg. Sjekket kart her vi bor, men ser ikke ut som de har kartlagt forholdene. Vet at det er mye leire her, men er det nødvendigvis kvikkleire? Da vi sjekket om vi kunne borre etter jordvarme, var det 20-30 meter ned. Er det vanlig? Er ikke fra plassen, og mer vant med berggrunn.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Hvis du bor under marin grense er det nok kvikkleire du bor på. Siden raset i Trondheim gjorde så stort inntrykk antar jeg at du bor i Trøndelag? Der er det store mengder kvikkleire. Anonymkode: 66e4a...f02
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 kvikkleire + kart Anonymkode: 1c449...b0d
Gjest Geirfuglen Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvis du bor under marin grense er det nok kvikkleire du bor på. Siden raset i Trondheim gjorde så stort inntrykk antar jeg at du bor i Trøndelag? Der er det store mengder kvikkleire. Anonymkode: 66e4a...f02 Bor på Østlandet, men har ikke tenkt på å sjekke kart for marin grense, bare vanlige farekart for kvikkleire. Det er fortsatt mange områder som ikke er kartlagte.
rotekopp1989 Skrevet 5. januar 2021 #5 Skrevet 5. januar 2021 All kvikkleire er leire, men ikke all leire er kvikk. Det kommer an på hvor du bor i landet, og om du er over eller under marin grense (ca. 180 moh i Trøndelag, 220 moh på Østlandet). At leirelagene er 20-30 meter dyp er ikke uvanlig. Mange steder jeg gjør grunnundersøkelser er vi nede på rundt 80 meter før vi stopper, og da har vi enda ikke truffet berg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå