AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1 Skrevet 1. januar 2021 Altså, tennene mine er ikke fine. Prøvd å smile til strangers og jeg totalt sjokkerer folk...jeg vil veldig gjerne få meg utdannelse nå. Men det krever at jeg starter på skole, for å hjelpe meg med matten - slik at jeg får vitnemål. Vil få fikset to fag - og det er historie og matte. Men jeg får jo ikke gjort noe sånn som jeg ser ut. Så da skjønner jeg at jeg må få fiksa det. Økonomien min er ikke bra, og jeg har ikke penger til tp tenner + fikse alle de andre. + at jeg ikke tørr møte opp på samme tannlege som jeg har hatt før eller noen andre tannleger i min by - er redd for å bli gjenkjent. så har jeg prøvd å lese på nettet om dette, men skjønner ingenting av det. Har ingen sykdommer egentlig som kan hjelpe meg til å få fra helfo. Er egentlig bare jeg som ikke har brydd meg og spist dritt og energidrikker over mange år - for jeg tenkte at meg kom det aldri til å bli noe av uansett og nå står jeg her, jeg har lyst på utdannnelse og jobb og komme megut i livet, men nå har jeg jo et proble som hindrer meg fra dette. Anonymkode: 0a71d...e08
petterm Skrevet 1. januar 2021 #2 Skrevet 1. januar 2021 Hvorfor skulle det ha noe å si hvilken kommune tannlegen jobber i? Det viktigste for NAV må jo være om du har krav på støtte. Har ikke greie på nav regler, men mulig du kan få støtte? "De som mottar stønad til tannbehandling fra NAV får den i medhold av sosialtjenesteloven. Lovens formål er å «bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.»" Det er jo mulig å kontakte en tannlege i nabokommunen og høre om han eller hun kan si noe om hvorvidt du har krav på støtte. https://www.tannlegetidende.no/i/2018/2/d2e2036
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #3 Skrevet 1. januar 2021 Du har neppe krav på støtte. Verken i annen eller egen kommune. Kun om du er helt uten tenner eller har en av veldig på sykdommer får duææ refundert tannlegeregning etter 20 år. Kan du ikke ta opp fagene som privatist. Er du aldri ute av huset siden du ikke kan ta opp fag pga. tennene dine? Kan du gå på butikken kan du sitte gjennom en time. Nå med corona kan du jo også bruke munnbind 🤪 Får du deg jobb kan du tjene penger til å dekke tannlege selv. Nav dekker i noen tilefeller noe av tannlegeregningen for de som virkelig er fattige. Men det er ikke kosmetiske endringer. Anonymkode: ffa21...dd2 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #4 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har neppe krav på støtte. Verken i annen eller egen kommune. Kun om du er helt uten tenner eller har en av veldig på sykdommer får duææ refundert tannlegeregning etter 20 år. Kan du ikke ta opp fagene som privatist. Er du aldri ute av huset siden du ikke kan ta opp fag pga. tennene dine? Kan du gå på butikken kan du sitte gjennom en time. Nå med corona kan du jo også bruke munnbind 🤪 Får du deg jobb kan du tjene penger til å dekke tannlege selv. Nav dekker i noen tilefeller noe av tannlegeregningen for de som virkelig er fattige. Men det er ikke kosmetiske endringer. Anonymkode: ffa21...dd2 Jo, er jo ute av huset allikevel, men ikke så koselig å hele tiden sjokkere folk eller føle sge til bry. Trener balnt annet på treningssenter 3 dager i uken og er litt sosial - her har jeg fortalt om det så de vet at jeg skal fikse det, men har jo sagt det en stund nå men har fremdeles ikke fått gjort noe med det. Nei, er jo ikke lett å få jobb pga av dette, en seriøs sjef ville ikke ansatt meg, har ikke vært til intervju for det er ikke vits, er heller ikke i stand til å jobbe nå , men vil ha noe å bruke tiden på så da tenkte jeg å studere, så kanskje når jeg er ferdig med dette så er jeg bedre i hue, tenkte jeg da. Synes egentlig du svarte meg litt frekt. Anonymkode: 0a71d...e08
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #5 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, er jo ute av huset allikevel, men ikke så koselig å hele tiden sjokkere folk eller føle sge til bry. Trener balnt annet på treningssenter 3 dager i uken og er litt sosial - her har jeg fortalt om det så de vet at jeg skal fikse det, men har jo sagt det en stund nå men har fremdeles ikke fått gjort noe med det. Nei, er jo ikke lett å få jobb pga av dette, en seriøs sjef ville ikke ansatt meg, har ikke vært til intervju for det er ikke vits, er heller ikke i stand til å jobbe nå , men vil ha noe å bruke tiden på så da tenkte jeg å studere, så kanskje når jeg er ferdig med dette så er jeg bedre i hue, tenkte jeg da. Synes egentlig du svarte meg litt frekt. Anonymkode: 0a71d...e08 Nei, bruker ikke munnbind, det ser dumt ut, er få andre som bruker det. Anonymkode: 0a71d...e08
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Hæ? lamictal? ødelegger denne medinisne TENNA? jeg har stått på lamictal i 6 år..har aldri hørt noe lignende før. var det bare et eks på medisin? Anonymkode: 0a71d...e08 1
Nerine_ Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, er jo ute av huset allikevel, men ikke så koselig å hele tiden sjokkere folk eller føle sge til bry. Trener balnt annet på treningssenter 3 dager i uken og er litt sosial - her har jeg fortalt om det så de vet at jeg skal fikse det, men har jo sagt det en stund nå men har fremdeles ikke fått gjort noe med det. Nei, er jo ikke lett å få jobb pga av dette, en seriøs sjef ville ikke ansatt meg, har ikke vært til intervju for det er ikke vits, er heller ikke i stand til å jobbe nå , men vil ha noe å bruke tiden på så da tenkte jeg å studere, så kanskje når jeg er ferdig med dette så er jeg bedre i hue, tenkte jeg da. Synes egentlig du svarte meg litt frekt. Anonymkode: 0a71d...e08 Hvorfor tror du at du ikke får jobb pga dårlige tenner? "Har ikke vært til intervju for det er ikke vits", er dette noe du har prøvd, eller bare noe du tror? Endret 1. januar 2021 av Nerine_ 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, bruker ikke munnbind, det ser dumt ut, er få andre som bruker det. Anonymkode: 0a71d...e08 Det ser mye bedre ut med munnbind enn med en munn full av råtne tenner. Og nå i koronatiden så vil du jo i tillegg se veldig ansvarsfull ut og det er positivt. Anonymkode: 81024...ccc 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, tennene mine er ikke fine. Prøvd å smile til strangers og jeg totalt sjokkerer folk...jeg vil veldig gjerne få meg utdannelse nå. Men det krever at jeg starter på skole, for å hjelpe meg med matten - slik at jeg får vitnemål. Vil få fikset to fag - og det er historie og matte. Men jeg får jo ikke gjort noe sånn som jeg ser ut. Så da skjønner jeg at jeg må få fiksa det. Økonomien min er ikke bra, og jeg har ikke penger til tp tenner + fikse alle de andre. + at jeg ikke tørr møte opp på samme tannlege som jeg har hatt før eller noen andre tannleger i min by - er redd for å bli gjenkjent. så har jeg prøvd å lese på nettet om dette, men skjønner ingenting av det. Har ingen sykdommer egentlig som kan hjelpe meg til å få fra helfo. Er egentlig bare jeg som ikke har brydd meg og spist dritt og energidrikker over mange år - for jeg tenkte at meg kom det aldri til å bli noe av uansett og nå står jeg her, jeg har lyst på utdannnelse og jobb og komme megut i livet, men nå har jeg jo et proble som hindrer meg fra dette. Anonymkode: 0a71d...e08 Så lenge du ikke har sykdommer, er det vanskelig å få dekket dette av helfo, nav. Tannlege i Norge må en jo betale selv. I motsetning til all annen helse. Dersom du får dette dekket, spiller det ikke rolle hvilken kommune tannlegen er i. Anonymkode: eaa66...bb9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 Er du trygdet? Er det håp om at du noen gang skal komme ut i arbeid? Anonymkode: b0d15...8f8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 Du går på den. Ikke står på den. Anonymkode: 70407...c5b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 Du kan få dekket økonomisk hjelp til tannlege helt eller delvis. Anbefaler deg å snakke med NAV, søke om hjelp til en time til tannlege for å få et kostnadsoverslag på nødvendig tannhelsehjelp. Dette for å legge ved i en søknad om støtte til tannhelsehjelp, det spiller ingen rolle om tannlegen holder til i en annen kommune, du har rett til å velge behandlingssted selv. Ofte gjøres det avtaler om at nav får regning direkte fra tannlegen for å sikre at det blir betalt. Synes at måten du beskrev situasjonen på var bra. Er det sånn at du er ufør og tenker deg ut i arbeidslivet så kan det hende nav ikke ser det som realistisk men du kan jo prøve. Anonymkode: 3c8c3...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 Du må gå til tannlegen og få et kostnadsoverslag. Så kan du søke om støtte på sosialen. Det er kun nødvendig tannpleie som blir dekket. Ikke kosmetiske inngrep. Og dersom du har en eller annen inntekt så får du nok avslag. Anonymkode: 1ca34...eee
Chantielle Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå