Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jamen, det er jo frivillig å ta opp lån. Man velger jo selv både om man vil studere og om man vil ta opp lån. Selv har jeg ikke studielån (men har studert).

Forøvrig synes jeg systemet med studielån er godt, og jeg har også inntrykk av at arbeidsløsheten i Norge er lav (skal Google det nå etterpå;)).

Anonymkode: b9275...ed1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noe saklig, som ikke stiller spørsmål ved min intelligens eller hvorvidt problemstillingen min ikke finnes eller er nødvendig. 

Den er opplagt nødvendig for den som har satt seg inn i det. 

Jeg syns det er rart at vi tenker det er normalt å la unge innlede starten av  livet på lån 🙄 Jeg forstår ikke logikken.

Spesielt når det er så vanskelig å få hjelp i NAV. Men også fordi det er ingen garanti for jobb når man er ferdig utdannet.

Hva med å ta utgangspunkt i det jeg skriver? For meg er det veldig spesielt å tenke at jeg bare skal akseptere at barna mine ikke klarte å få seg utdannelse pga økonomi f. Eks, eller feil valg. Det er så lett å havne utenfor. Det er poenget mitt. 

Hvis du syns det er fornuftig å starte livet med lån, forklar meg gjerne logikken i den tankegangen.

Men ikke fortell meg at lånekassen og utdanningen i dag fungerer for alle. Det er veldig generaliserende og demotiverende for de som ikke har klart seg å lese at dem er late eller dumme! 

Anonymkode: 189d2...9d9

Vel, det eneste du skriver som jeg tenker det er verdt å gripe fatt i, er dette med å «havne utenfor». Både for individets del og for samfunnets del bør man forsøke å få flest mulig til å gjøre suksess innen utdanning. Vi har jo en del systemer i dag, feks PPT og BUP, som jeg vil tro gjør en jobb for å bistå ungdom som sliter. Men det kunne sikkert vært gjort mer.

Å «angripe» systemet med Lånekassen er imidlertid fallitt. Høyere utdanning i seg selv er en subsidiering av unge. På et vis er også stipend og lån det. Å skulle fjernet lånebelastningen (som isolert sett ikke er stor) på studentene ville blitt en altfor høy kostnad for AS Norge.

Anonymkode: 25be1...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt ikke. E betaler på studielånet i flere tiår.

Anonymkode: 4b886...5e6

Og hvert år er kostnadene til å endre lån til stipend høyere enn renteinntektene.

Anonymkode: a2964...146

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er arbeidsmarkedet bedre for de med lån? 

Arbeidsledighetsstatistikken (ssb, 2019) viser at for dem med kun grunnskole er over 38% arbeidsledige, blant dem med lang høyere utdanning er den på 5,6%. Hvem tror du har studielån av disse gruppene? Du vet da vel at arbeidsmarkedet er bedre for dem med utdanning? Det er da ingen som syns det er noe normalt eller logisk i at noen som ikke er interessert eller i stand til eller ønsker å ta utdanning skal ta opp lån for det? De må jo søke jobb, og de jobbene er vanskeligere å finne. Dette vet vi jo, men det betyr jo ikke at det er noe unormalt eller ulogisk med et godt system som finansierer studiet for de fleste? 

Anonymkode: ce0ec...f7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan du komme med dokumentasjon på noen som ikke klarte å ta utdannelse pga økonomi? 

Kan du komme med dokumentasjon på noen for det ikke fungerte med utdanning og Lånekassen?

Det er bare å søke opp studenter med dårlig økonomi, og hvordan det påvirker psyken. 

Flere tråder her på KG også🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klart lånekassen tjener penger? Det jobber folk der vel?  Det er naivt å tro noe annet🤣

Det er ikke gratis, det er skoleavgift. Man må kjøpe bøker.. Boutgifter. Ellers hadde ikke folk tatt lån

Lånekassen tjener ikke penger. De som jobber der er statlige ansatte. Tror du det er en vanlig bank?

Anonymkode: 33a81...1ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Noe saklig, som ikke stiller spørsmål ved min intelligens eller hvorvidt problemstillingen min ikke finnes eller er nødvendig. 

Den er opplagt nødvendig for den som har satt seg inn i det. 

Jeg syns det er rart at vi tenker det er normalt å la unge innlede starten av  livet på lån 🙄 Jeg forstår ikke logikken.

Spesielt når det er så vanskelig å få hjelp i NAV. Men også fordi det er ingen garanti for jobb når man er ferdig utdannet.

Hva med å ta utgangspunkt i det jeg skriver? For meg er det veldig spesielt å tenke at jeg bare skal akseptere at barna mine ikke klarte å få seg utdannelse pga økonomi f. Eks, eller feil valg. Det er så lett å havne utenfor. Det er poenget mitt. 

Hvis du syns det er fornuftig å starte livet med lån, forklar meg gjerne logikken i den tankegangen.

Men ikke fortell meg at lånekassen og utdanningen i dag fungerer for alle. Det er veldig generaliserende og demotiverende for de som ikke har klart seg å lese at dem er late eller dumme! 

Hva tenker du barna dine trenger for å komme videre i sine liv når du utelukker lånekassen som gunstig hjelp.

Skal nav betale "lønn" under utdanning til alle så alle starter med null lån etter utdanning?

Og dette uten krav om gjen ytelse til samfunnet?

Anonymkode: 33bed...265

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Arbeidsledighetsstatistikken (ssb, 2019) viser at for dem med kun grunnskole er over 38% arbeidsledige, blant dem med lang høyere utdanning er den på 5,6%. Hvem tror du har studielån av disse gruppene? Du vet da vel at arbeidsmarkedet er bedre for dem med utdanning? Det er da ingen som syns det er noe normalt eller logisk i at noen som ikke er interessert eller i stand til eller ønsker å ta utdanning skal ta opp lån for det? De må jo søke jobb, og de jobbene er vanskeligere å finne. Dette vet vi jo, men det betyr jo ikke at det er noe unormalt eller ulogisk med et godt system som finansierer studiet for de fleste? 

Anonymkode: ce0ec...f7b

Ja, men ikke alle som klarer å fullføre den høyere utdanningen? 

Dem har jo bare lån, ingen grad, og ligger blandt de i 38%? Så det lønner seg ikke for disse å ha lån, hvordan skal de betale lånet uten jobb? Man får lån som lærling også, det måtte jeg ha pga høy husleie. 

Jeg bare skjønte ikke direkte hvorfor lån skulle gi jobb.. Som du ser går det fint  å ha lån, men ikke høy utdanning og jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vel, det eneste du skriver som jeg tenker det er verdt å gripe fatt i, er dette med å «havne utenfor». Både for individets del og for samfunnets del bør man forsøke å få flest mulig til å gjøre suksess innen utdanning. Vi har jo en del systemer i dag, feks PPT og BUP, som jeg vil tro gjør en jobb for å bistå ungdom som sliter. Men det kunne sikkert vært gjort mer.

Å «angripe» systemet med Lånekassen er imidlertid fallitt. Høyere utdanning i seg selv er en subsidiering av unge. På et vis er også stipend og lån det. Å skulle fjernet lånebelastningen (som isolert sett ikke er stor) på studentene ville blitt en altfor høy kostnad for AS Norge.

1) Ja! 🙂 Vi er enig

PPT, BUP, alt er supert med disse.

Og akkurat her, er det et kjempehull og regler som kolliderer. Man kan ikke få bistand og være student samtidig. Men i noen tilfeller er det likevel nødvendig? Det er også regler for hvor mye man har tjent forrige år. Som gjør at hvis man mister jobben så får man ikke bistand frem til ny jobb. Som student kan man altså jobbe, men mister man jobben er løpet kjørt hvis man har tjent under minstebeløpet, men man mister også retten fordi man er student. Løsningen på dette er å senke grensen på minstebeløpet, og kanskje lovfeste minstelønn?

2) Det er litt nødvendig å peke på noen negative konsekvenser, man må være villig til å se dem for å være villig til å gjøre noe. Nå angriper jeg vel ikke lånekassen eller systemet, men peker på de negative sidene. (altså konsekvensen av lån uten jobb) 

Det må åpnes for alternativer, som jeg også skriver helt i begynnelsen. 🙂 Det virker veldig spesielt å si at "det er umulig å få oversikt over arbeidsnorge og studentene". Å telle arbeidsplasser er en god start, da ser man at det er mange som har jobb, men en enda større andel har ikke. Jeg tenker en bevisstgjøring på dette vil bedre forholdene for mange, da slipper de å føle seg ubrukelige.. 

Skrevet

Studielån er kjernen i et rettferdig samfunn. Pga ordningen vi har med studielån her i Norge kan hvem som helst, dersom man er motivert og flink, få seg en god jobb og et godt liv. I land som ikke har samme ordning er man ofte dømt før man er født. Dersom foreldrene ikke har hatt råd til høyere utdanning, er den nesten helst sikkert at barna heller ikke vil ha det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er bare å søke opp studenter med dårlig økonomi, og hvordan det påvirker psyken. 

Flere tråder her på KG også🙂

Tråder på KG er ikke dokumentasjon 🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva tenker du barna dine trenger for å komme videre i sine liv når du utelukker lånekassen som gunstig hjelp.

Skal nav betale "lønn" under utdanning til alle så alle starter med null lån etter utdanning?

Og dette uten krav om gjen ytelse til samfunnet?

Anonymkode: 33bed...265

Jeg tenker at hvis barna mine får problemer, så skal de ikke få lov å falle fra. Hvis de taklet VGs dårlig for eksempel, så må det kunne være mulig for de å få hjelp til det. Hvis vi sier at karakter 5 er god forståelse, mens 2/3 er lav forståelse, burde alle elever hjelpes til en forståelse slik at de vil mestre å studere videre. Sånn er det ikke. Mange får en diagnose i steden. De som ikke vil ha den diagnosen, må kunne få lov til å i det minste prøve å lære igjen. Dette er jo, hvis man tror på utdanning og at karakterer reflekterer faktisk kunnskapsnivå. Det er mulig å betvile dette også.. 

Nei. NAV kan vurdere ut fra skjønn som tidligere. 

De fleste ønsker å yte til samfunnet. Det er en like stor generalisering som at man tror at folk ikke ønsker det. La oss i alle fall gi flere folk en ny sjanse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tråder på KG er ikke dokumentasjon 🤣

Nei, les litt mer på utdanningsdirektoratet da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, les litt mer på utdanningsdirektoratet da. 

Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdept. utøvende organ for barnehage, grunnskole og videregående skole, så hvorfor skulle det stå noe om høyere utdanning der?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdept. utøvende organ for barnehage, grunnskole og videregående skole, så hvorfor skulle det stå noe om høyere utdanning der?

Hva er problemet? Hva vil du ha dokumentasjon på? 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

1) Ja! 🙂 Vi er enig

PPT, BUP, alt er supert med disse.

Og akkurat her, er det et kjempehull og regler som kolliderer. Man kan ikke få bistand og være student samtidig. Men i noen tilfeller er det likevel nødvendig? Det er også regler for hvor mye man har tjent forrige år. Som gjør at hvis man mister jobben så får man ikke bistand frem til ny jobb. Som student kan man altså jobbe, men mister man jobben er løpet kjørt hvis man har tjent under minstebeløpet, men man mister også retten fordi man er student. Løsningen på dette er å senke grensen på minstebeløpet, og kanskje lovfeste minstelønn?

2) Det er litt nødvendig å peke på noen negative konsekvenser, man må være villig til å se dem for å være villig til å gjøre noe. Nå angriper jeg vel ikke lånekassen eller systemet, men peker på de negative sidene. (altså konsekvensen av lån uten jobb) 

Det må åpnes for alternativer, som jeg også skriver helt i begynnelsen. 🙂 Det virker veldig spesielt å si at "det er umulig å få oversikt over arbeidsnorge og studentene". Å telle arbeidsplasser er en god start, da ser man at det er mange som har jobb, men en enda større andel har ikke. Jeg tenker en bevisstgjøring på dette vil bedre forholdene for mange, da slipper de å føle seg ubrukelige.. 

Bra vi er litt enige da👍🏻.

Jeg tror det vi ser fundamentalistisk forskjellig på er fordelingen mellom statens ansvar og enkeltindividets ansvar. Enhver som vurderer et utdanningsløp har etter min mening er personlig ansvar for å velge det beste løpet for seg selv, om enn det er utdanningens varighet, jobbmuligheter, lønnsnivå osv. En må også vurdere om man velger utdanning som man har evner til å fullføre. Selvfølgelig bør unge få hjelp av foreldre, rådgivere og andre for å få det beste utfallet.

Så er det en gang sånn at det ikke er alltid at jobben står og venter når man er ferdig utdannet. Eller at man av ulike grunner ikke klarer å fullføre utdanningen. Sånn er livet. Å forvente at man av den grunn skal få slettet studielånet, mener jeg er helt absurd. 

Jeg har fått med meg at det har vært litt fokus på studenter som har mistet jobb ifm korona, og hvordan dette har slått negativt ut for dem økonomisk. Det er selvfølgelig synd, men samtidig kan det ikke være et alternativ å åpne opp for å kunne gå på NAV samtidig som man mottar studielån/stipend, eller at man minsker beløpet for å motta dagpenger. Og det rett og slett fordi der ville blitt for kostbart for Staten (som allerede drifter for dyrt og ikke er bærekraftig).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er problemet? Hva vil du ha dokumentasjon på? 

Se lenger opp på denne siden (side 6)

AnonymBruker
Skrevet

https://www.google.com/amp/s/www.ung.no/oss/utdanning/amp/164120.html 

https://www.tb.no/loft-studentene-ut-av-fattigdom/o/5-76-1063984 

Disse er da virkelige nok? Hvis det var det du lurte på. Mye rart å finne på nett.. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.google.com/amp/s/www.ung.no/oss/utdanning/amp/164120.html 

https://www.tb.no/loft-studentene-ut-av-fattigdom/o/5-76-1063984 

Disse er da virkelige nok? Hvis det var det du lurte på. Mye rart å finne på nett.. 

Som sagt før, en tråd på KG er ikke dokumentasjon.

Det er heller ikke et leserinnlegg fra en fyr i Vestfold venstre.

Et anonymt spørsmål på ung.no er heller ikke dokumentasjon.

• Liker 3
Skrevet

Hvem tenker du skal betale det da? 
Vi i Norge er utrolig heldige! Vi kan studere gratis. Det koster deg semesteravgiften og det bøker koster (og som regel kan man få bøker brukt til en billig penge). I tillegg får du låne penger billig (og med en del andre fordeler sammenlignet med andre lån) så du kan betale livsopphold. 

Lånekassen er fantastisk! Litt ansvar får unge voksne ha for eget liv og livsvalg. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...