Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg jobber for ett privat firma der flesteparten er organisert og vi er underlagt tariff, der alt er på det rene med tillitsvalgt, egen klubb osv. 

I år var det som kjent sentrale forhandlinger mellom flere forskjellige fag/yrker, og lønnstilegget i mitt yrke steg noen kroner. Jeg sjekket nå siste lønnsslipp og ser at jeg fremdeles har samme timesats (er timelønnet) 

Når jeg da spør lønnsavdelingen om dette får jeg til svar at min lønn ikke reguleres i år og at jeg må ta dette opp med ledelsen. 

Da lurer jeg på om dette er lov? Når fagforeninger går i forhandlinger for deg, har du ikke da rett på resultatene av dette?

Anonymkode: 8af4c...5cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med tillitsvalgt i bedriften.

Anonymkode: a1d9e...2cd

Skrevet

Helt umulig å svare på dette uten å kjenne til hvilket tariffområde, stillingskategori, ansiennitet osv du tilhører. Din tillitsvalgte vil kunne svare seg konkret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet der i 1 år, dette gjelder elektrobransjen, og jeg har nok litt høyere timelønn enn resten fordi jeg var flink til å forhandle ved jobbintervju. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jobbet der i 1 år, dette gjelder elektrobransjen, og jeg har nok litt høyere timelønn enn resten fordi jeg var flink til å forhandle ved jobbintervju. 

Da har du ikke nødvendigvis rett på noe. Tariffen skal regulere minstelønn og de som har bare det de har krav på. Hele poenget med tariff er lik lønn for likt arbeid. 
Det arbeidsgiver skal gjøre da er å fryse lønnen din fram til tariffen har "tatt" igjen den lønna du har. 
Det er ikke rettferdig at du skal ha mer enn andre kolleger med samme bakgrunn og yrkeserfaring, bare fordi du er flinkere til å snakke for deg. 
Det kalles å lønne på trynefaktor. 

Anonymkode: 461cf...109

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...