Gå til innhold

Dere med barn som er tenåringer/unge voksne, vet dere hvor de er i kveld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste nå i nyhetene om flere grupper med folk som har sendt opp fyrverkeri mot hus, og mot andre folk. Jeg tenker alltid automatisk at dette mest sannsynlig er unge mennesker, kanskje til og med mindreårige, som holder på. Ikke bare er det farlig nok i seg selv, men nå som vi lever i en pandemi er det uansett dumt å samle seg i store grupper å feste (spesielt hvis alkohol er involvert).

Og da begynner jeg alltid å tenke på om hva foreldrene til disse folka tenker. Hadde det vært mine barn, enten de var over eller under 18, hadde de fått høre det så det holder. Jeg hadde blitt så rasende... Så jeg hadde prøvd å forhørt meg på forhånd hva slags planer de hadde for kvelden, og sendt ei eller to meldinger underveis for å lure til meg svar om hvordan kvelden har vært for dem, om de koser seg hjemme alene eller om de er sammen med noen... Jeg hadde passet på at de skjønte hvor viktig det er å ikke oppføre seg dumt, spesielt ikke i den tiden vi lever i akkurat nå.

Så da lurer jeg bare av nysgjerrighet, om dere med barn i alderen der de gjerne er ute og fester på slike kvelder:
Vet dere hvor barna deres er akkurat nå? Stoler dere på at barna deres har såpass vett at de "oppfører seg"? Vet dere med sikkerhet at deres barn ikke hadde funnet på noe uansvarlig i natt? Hvordan hadde dere reagert om dere hadde funnet ut at deres barn hadde lekt med raketter på en svært farlig måte, eller drukket i store folkemengder?

Ønsker ikke en stygg diskusjon ut av dette. Er oppriktig nysgjerrig på hva slags tanker dere har, dere som har tenåringsbarn/unge voksne barn. Om dette er noe dere tenker på, eller om dere ikke bryr dere noe om det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: b0662...804

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt voksne mannfolk med for mye innabords er vel ikke mye bedre 

Anonymkode: 56d67...c7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger gutta mine på Snapchat kartet, så jeg vet hvor de er.... men ikke alt de gjør 🤭

Anonymkode: d0a6f...172

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte 19 åringen til en kompis og skal kanskje hente han. Men vet selvfølgelig hva han gjør. Men tror at han oppfører seg bra 

Anonymkode: 56d67...c7f

Skrevet

Synes ungdommene oppfører seg bra jeg. Kan ikke si det samme om voksne menn som fyrte opp raketter i hytt og pine i dag, ikke overholdt de smittevernsreglene heller. Et under at idiotene ikke satte fyr på seg selv...

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ungdommen min på 16 er ute og utnytter seg av barnekonvensjonens artikkel 16, med rett til sitt privatliv. Men han fortalte hvem han skulle være med før han dro ut døra. 

Anonymkode: 62b74...17f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Våre tre tenåringsgitter legger seg nå, etter å ha feiret med oss og besteforeldrene🤣🤣🤣

Anonymkode: 7cdd9...4da

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt, hen er hos " Markus" og moren og jeg har hatt dialog gjennom kvelden 😊Nå blir hen hentet med drosje sammen meg flere så de slipper å gå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Leste nå i nyhetene om flere grupper med folk som har sendt opp fyrverkeri mot hus, og mot andre folk. Jeg tenker alltid automatisk at dette mest sannsynlig er unge mennesker, kanskje til og med mindreårige, som holder på. Ikke bare er det farlig nok i seg selv, men nå som vi lever i en pandemi er det uansett dumt å samle seg i store grupper å feste (spesielt hvis alkohol er involvert).

Og da begynner jeg alltid å tenke på om hva foreldrene til disse folka tenker. Hadde det vært mine barn, enten de var over eller under 18, hadde de fått høre det så det holder. Jeg hadde blitt så rasende... Så jeg hadde prøvd å forhørt meg på forhånd hva slags planer de hadde for kvelden, og sendt ei eller to meldinger underveis for å lure til meg svar om hvordan kvelden har vært for dem, om de koser seg hjemme alene eller om de er sammen med noen... Jeg hadde passet på at de skjønte hvor viktig det er å ikke oppføre seg dumt, spesielt ikke i den tiden vi lever i akkurat nå.

Så da lurer jeg bare av nysgjerrighet, om dere med barn i alderen der de gjerne er ute og fester på slike kvelder:
Vet dere hvor barna deres er akkurat nå? Stoler dere på at barna deres har såpass vett at de "oppfører seg"? Vet dere med sikkerhet at deres barn ikke hadde funnet på noe uansvarlig i natt? Hvordan hadde dere reagert om dere hadde funnet ut at deres barn hadde lekt med raketter på en svært farlig måte, eller drukket i store folkemengder?

Ønsker ikke en stygg diskusjon ut av dette. Er oppriktig nysgjerrig på hva slags tanker dere har, dere som har tenåringsbarn/unge voksne barn. Om dette er noe dere tenker på, eller om dere ikke bryr dere noe om det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja, ja og ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Ungdommen min på 16 er ute og utnytter seg av barnekonvensjonens artikkel 16, med rett til sitt privatliv. Men han fortalte hvem han skulle være med før han dro ut døra. 

Det har min også prøvd seg på 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å oppklare, grunnen til at jeg lagde tråden og fokuserte på ungdommer og ikke voksne menn var fordi jeg leste denne artikkelen:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kR8QXa/politiet-ringes-ned-med-fyrverkerimeldinger-ville-vesten

Der skriver de om én gruppe ungdommer på 50 stk, og en annen gruppe med ungdommer på 20 stk.

Dette blir jo veldig mange foreldre til sammen, som kanskje kunne ha klart å stoppet ungdommene sine fra å finne på tull.  (Og ja, jeg sier 'kanskje', ikke 'helt sikkert'. Vi kan selvsagt ikke kaste oss foran ungdommene og fysisk stoppe de fra å gjøre noe som helst.)

Og da begynte jeg å tenke på hva foreldrene deres tenker, og om de fleste foreldre føler seg trygge på at deres ungdommer ikke i teorien kan være en av de.

- Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet hvor de var, de var nemlig her. Vi bor i Oslo og smittetallene er høye, dermed droppet tenåringene all festing og ble hjemme. Regner med at det blir annerledes til neste år,da, men i år ble det slik.

Anonymkode: 73bd4...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine sitter sammen på eldstemann sitt rom og spiller. Begge er over 18, men synes ikke det er spesielt morsomt å feste.

Anonymkode: 170e9...e35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

16-åringen her sitter med kompiser på nett og gamer i kveld. Helt greit, de koser seg 😌 Det gjorde ingenting at det ble en rolig og fin feiring i år. Rakettene så vi fra stuevindu når baby våknet. Koselig 🌟😌

Anonymkode: e9e70...31f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jessic_a skrev (14 minutter siden):

Det har min også prøvd seg på 😂

Klokt av h*n. Viser min respekt for meg, får han samme tilbake. Respekt og tillit er gode verdier å ta med videre inn i voksenlivet. 👍🏻

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine gjør sikkert noen dritt

Skremer katter og fugler og bikkjer 

Akkurat som meg i den alderen

Slås her og der

Whatever 

Har 1 liv ,kjør på 

Isteden for å sitte mellom 4 vegger å vente på døden.

Anonymkode: 8d4f8...bae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal lege meg nå så regner med at politi kjører mine hjem.

Ja ja ....

Buenos noches 

Anonymkode: 8d4f8...bae

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg vet hvor alle tre er. Han på 17 er hos en kompis (overnatter), de på 15 og 21 er her hjemme. 

Skrevet

Har et barn på 16. Selv om vi avtaler hvor hen skal er det ikke akkurat slik at hen alltid gjør det vi har avtalt. Det har flere ganger skjedd at hen har funnet på å gå en plass som ikke var lov eller ble lenger ute enn hva jeg sa.

Finnes utrolig mange naive foreldre som tror barna er ærlige med de alltid.

I kveld hadde jeg 100% kontroll. Var ungdommens private taxisjåfør for kvelden. Synes ikke nyttårsaften er rette kvelden å få gå rund alene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet hvor de er. hvem de er sammen med. Vet også at de er fornuftige og synes slik oppførsel er tåpelig,

Anonymkode: aab93...f70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...