Gå til innhold

Stengning av skoler og bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en by som plutselig har fått mye smitte nå. Burde vi ikke forlenge skoleferien fram til midten av januar for å unngå videre spredning nå? Læreren kan jo ikke ha hjemmekontor hvis vi ikke innfører hjemmeskole en periode nå. I mitt hode må vi holde oss unna store folkemengder en periode inntil man hsr kontroll igjen, og da innebærer det skoler også. Til info har vi en 6-åring, 3-åring og en nyfødt baby. Mannen har hjemmekontor og jeg er i permisjon, så vi prøver ikke å snike oss unna selv. Vi hadde forøvrig en superfin tid i mars da barnehagene var stengt sist, på tross av at vi begge hadde hjemmekontor og jeg var gravid..

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ikke helt "klar" for å sende fra meg barna nå, når smitten er økende her vi bor. Hjemmeskole fungerte utmerket hos oss. Hvorfor skal vi straffes med økt risiko fordi noen andre steder ikke klarer kabalen? Her får vi det til hjemmeskole og alt rundt, men smitten stiger pga enkeltpersoner. Kan vi ikke få ta et par uker og få kontroll, lærerne vet inderlig godt hvem som lider (får vi håpe).

Endret av 2ro
  • Liker 6
Skrevet

jeg har hele tiden vært positiv til smitteverntiltakene, og jeg var ikke uenig i at det var fornuftig å stenge skoler og barnehager i mars.

Men med det vi vet nå, så tenker jeg at stenging av barnehager og småskolen er et tiltak som er altfor dramatisk i forhold til effekten. Vi vet mer om hvor smitten skjer nå, og med den kunnskapen er ikke stenging av barnehage og skole forsvarlig i forhold til effekten. Det finnes en ny, stor studie fra Island som peker mot at barn ser ut til å blir mindre smittet enn voksne. Sammenlignet med andre studier er ikke dette en entydig konklusjon, men det er i hvertfall ikke sikkert at smitte mellom barn er en viktig driver i smittespredningen, og da gir det ikke mening med skolestenging.

Derimot tenker jeg at det kan ikke skade om alle fritidsaktiviteter som samler barn fra forskjellige skoler med fordel kan utsettes et par uker.

https://www.dagbladet.no/nyheter/uenighet-om-barnesmitte/73183739

• Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

jeg har hele tiden vært positiv til smitteverntiltakene, og jeg var ikke uenig i at det var fornuftig å stenge skoler og barnehager i mars.

Men med det vi vet nå, så tenker jeg at stenging av barnehager og småskolen er et tiltak som er altfor dramatisk i forhold til effekten. Vi vet mer om hvor smitten skjer nå, og med den kunnskapen er ikke stenging av barnehage og skole forsvarlig i forhold til effekten. Det finnes en ny, stor studie fra Island som peker mot at barn ser ut til å blir mindre smittet enn voksne. Sammenlignet med andre studier er ikke dette en entydig konklusjon, men det er i hvertfall ikke sikkert at smitte mellom barn er en viktig driver i smittespredningen, og da gir det ikke mening med skolestenging.

Derimot tenker jeg at det kan ikke skade om alle fritidsaktiviteter som samler barn fra forskjellige skoler med fordel kan utsettes et par uker.

https://www.dagbladet.no/nyheter/uenighet-om-barnesmitte/73183739

Det har vært en god del smitte på skoler de siste par mnd, og hva hvis den britiske virus varianten som antas å  være en god del mer smittsom tar over i Norge?

• Liker 4
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (9 minutter siden):

Det har vært en god del smitte på skoler de siste par mnd, og hva hvis den britiske virus varianten som antas å  være en god del mer smittsom tar over i Norge?

"en god del" i forhold til hva? i forhold til før? eller i forhold til andre smittemåter?

I min by er det for tiden en dramatisk økning i smitte, og den er knyttet til klart definerte klynger, som ikke har noe med barn å gjøre. Jeg  opplever at alt vi har hørt i høst er at hovedarenaen for smitte er hjemmet, eller klynger knyttet til store fester, eller den bussturen eller korøvelse eller hurtigruta eller studentfester. Smitteklynger knyttet til barnehage og skole er fraværende i dette bildet.

Stenging av barnehager og småskole er så dramatisk at det bør være siste utvei, og bygge på helt sikkert dokumentasjon som barns rolle i smittespredningen.

Når det gjelder det muterte viruset, så synes jeg denne artikkelen var interessant: https://www.aftenposten.no/norge/i/X8RjLB/virusmutasjonen-har-skremt-en-hel-verden-men-det-er-gode-grunner-til

Endret av MissLucy
  • Liker 9
Skrevet

La oss stenge ned samfunnet, og redde Olga på 90 år. Ho er det viktigste i verden. Skoler  barnehager, fritidsaktiviteter for barn, treffe venner og familie osv er ikke viktig. Det viktigste er å sitte innestengt i sin egen kåk og beundre Erna og Bent Høie fra TVskjermen, og se hvordan de strammer mer og mer inn på friheten våres, setter folk i vanskelige situasjoner. Folk mister jobber, ungdommen og barn går glipp av sosial aktivitet, noe som gjør at krisetelefonene til psykisk helse er sprengt. Korona pasienter blir prioritert til fordel for andre i helsekøene. Kreftpasienter blir satt på vent for Olga på 90 må jo reddes. 

Godt nyttår alle sammen. La 2021 bli nok et dugnadsår hvor vi isolerer oss til fordel for Olga. Barn og ungdommen klarer seg fint, for det gjorde jo Olga da ho var barn under 2 verdenskrig.

Husk meteren, munnbind, sprit, ta vaksinen og sei bæææ

🥳🥳🥳😷😷😷

• Liker 12
Gjest Atheena
Skrevet
MissLucy skrev (7 timer siden):

"en god del" i forhold til hva? i forhold til før? eller i forhold til andre smittemåter?

I min by er det for tiden en dramatisk økning i smitte, og den er knyttet til klart definerte klynger, som ikke har noe med barn å gjøre. Jeg  opplever at alt vi har hørt i høst er at hovedarenaen for smitte er hjemmet, eller klynger knyttet til store fester, eller den bussturen eller korøvelse eller hurtigruta eller studentfester. Smitteklynger knyttet til barnehage og skole er fraværende i dette bildet.

Stenging av barnehager og småskole er så dramatisk at det bør være siste utvei, og bygge på helt sikkert dokumentasjon som barns rolle i smittespredningen.

Når det gjelder det muterte viruset, så synes jeg denne artikkelen var interessant: https://www.aftenposten.no/norge/i/X8RjLB/virusmutasjonen-har-skremt-en-hel-verden-men-det-er-gode-grunner-til

Ja, dette kavet om å stenge skoler handler først og fremst om frykt og ikke kunnskap. Det vitner om lite innsikt i hva nytteverdien er av og det og hva slags konsekvenser det kan gi for barn og unge. 

Skrevet
Tunique skrev (3 timer siden):

La oss stenge ned samfunnet, og redde Olga på 90 år. Ho er det viktigste i verden. Skoler  barnehager, fritidsaktiviteter for barn, treffe venner og familie osv er ikke viktig. Det viktigste er å sitte innestengt i sin egen kåk og beundre Erna og Bent Høie fra TVskjermen, og se hvordan de strammer mer og mer inn på friheten våres, setter folk i vanskelige situasjoner. Folk mister jobber, ungdommen og barn går glipp av sosial aktivitet, noe som gjør at krisetelefonene til psykisk helse er sprengt. Korona pasienter blir prioritert til fordel for andre i helsekøene. Kreftpasienter blir satt på vent for Olga på 90 må jo reddes. 

Godt nyttår alle sammen. La 2021 bli nok et dugnadsår hvor vi isolerer oss til fordel for Olga. Barn og ungdommen klarer seg fint, for det gjorde jo Olga da ho var barn under 2 verdenskrig.

🥳🥳🥳😷😷😷

Etter 10 måneder med pandemi burde det være almennkunnskap at dette ikke handler om Olga på 90, men kapasiteten i helsevesenet.

• Liker 16
Skrevet
MFO skrev (På 1.1.2021 den 0.27):

Jeg bor i en by som plutselig har fått mye smitte nå. Burde vi ikke forlenge skoleferien fram til midten av januar for å unngå videre spredning nå? Læreren kan jo ikke ha hjemmekontor hvis vi ikke innfører hjemmeskole en periode nå. I mitt hode må vi holde oss unna store folkemengder en periode inntil man hsr kontroll igjen, og da innebærer det skoler også. Til info har vi en 6-åring, 3-åring og en nyfødt baby. Mannen har hjemmekontor og jeg er i permisjon, så vi prøver ikke å snike oss unna selv. Vi hadde forøvrig en superfin tid i mars da barnehagene var stengt sist, på tross av at vi begge hadde hjemmekontor og jeg var gravid..

Hvis skoleferien blir forlenget til midten av januar, må sommerferien forkortes tilsvarende og starte tidlig i juli.

Skoleferie er noe helt annet enn hjemmeskole. Hjemmeskole (og «skoleferie») har store konsekvenser for foreldre som må ha fravær fra jobb for å undervise og passe på barn. Det er et alvorlig og inngripende tiltak, av de absolutt mest inngripende vi har, og må bare brukes når det er strengt nødvendig. Den avgjørelsen tas heldigvis ikke på forum eller i kommentarfelt! 

• Liker 4
Gjest Optimo
Skrevet

Britene fant jo funn som kan peke i retning av at den nye mutasjonen de sliter med der borte sprer seg lettere blant barn og unge. 

Men å stenge for å hindre at barna skal bli smittet er bare den ene siden av saken. Den andre siden er konsekvensen av en slik stenging; alle vi foreldre må være hjemme, og da reduserer vi risikoen for at vi møter på hverandre på bussen, på stasjonen, på jobben osv.. Det er klart det er effektivt. Og vi bør gjøre det så fort vi ser at kurvene går for bratt oppover heller enn å vente til vi er i skikkelig trøbbel. Det er lettere å slå ned lite smitte enn mye. 

Men akkurat når det tidspunktet er.. Jeg er glad vi har dyktige folk som regner på sånt. Og håper vi slipper å stenge. 

Skrevet
On 1/1/2021 at 8:43 AM, Tunique said:

🥳🥳🥳😷😷😷

Hvis du ennå ikke har fått med deg at dette ikke dreier seg om å redde 90-åringer har du enten ikke fulgt med i det hele tatt, eller taler mot bedre vitende. Det dreier seg om at helsevesenet ikke skal bli fullstendig overbelastet. I Sverige er det nå 2874 som er innlagt, mot 123 i Norge.

Helsevesenet i Sverige knaker i sammenføyningene. De har måttet avlyse planlagte operasjoner fordi personell har måttet omdirigeres til coronapasienter. Det rammer folk i alle aldre, ikke bare 90-åringer.

• Liker 5
Gjest JannickeBa
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du er fra, men hvis det er sterkt økende smitte burde kommunen få lov til å vurdere hjemmeskole ihvertfall, om ikke skolefri. Men jeg er usikker på hva den enkelte kommune kan bestemme selv i forhold til nasjonale regler. Forresten styrer fylkeskommunen kanskje vgs? Isåfall må flere nivåer på banen. For selv er jeg nemlig mest "bekymret" for de største barna og ungdommen, når det gjelder smittespredning. I mine øyne vil det virke fornuftig å holde ungdomsskolen og vgs fysisk stengt siden disse elevene muligens kan være like smittespredende som oss voksne. Bare se for deg ramaskriket det hadde blitt hvis en arbeidsplass idag hadde hatt 30 ansatte per 40kvm rom med åpent landskap samt hyppig nærkontakt  på tvers av rommene, hvor kvinnelige ansatte deler sminke (jepp observert) og på det aktive sjekkemarkedet bytter noen kline-partnere ukentlig (andrehåndskjennskap) ;)

I forhold til å stenge bhg og barneskolen vil dette også være mindre inngripende for foreldrene, skulle man tro. Men jeg erkjenner at det er vanskelig for meg som ikke-politiker å se alle ringvirkningene som slike tiltak kan ha. 

Skrevet
JannickeBa skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du er fra, men hvis det er sterkt økende smitte burde kommunen få lov til å vurdere hjemmeskole ihvertfall, om ikke skolefri. Men jeg er usikker på hva den enkelte kommune kan bestemme selv i forhold til nasjonale regler. Forresten styrer fylkeskommunen kanskje vgs? Isåfall må flere nivåer på banen. For selv er jeg nemlig mest "bekymret" for de største barna og ungdommen, når det gjelder smittespredning. I mine øyne vil det virke fornuftig å holde ungdomsskolen og vgs fysisk stengt siden disse elevene muligens kan være like smittespredende som oss voksne. Bare se for deg ramaskriket det hadde blitt hvis en arbeidsplass idag hadde hatt 30 ansatte per 40kvm rom med åpent landskap samt hyppig nærkontakt  på tvers av rommene, hvor kvinnelige ansatte deler sminke (jepp observert) og på det aktive sjekkemarkedet bytter noen kline-partnere ukentlig (andrehåndskjennskap) ;)

I forhold til å stenge bhg og barneskolen vil dette også være mindre inngripende for foreldrene, skulle man tro. Men jeg erkjenner at det er vanskelig for meg som ikke-politiker å se alle ringvirkningene som slike tiltak kan ha. 

enig i at vgs-elevene har potensiale til å være smittespredere. De beveger seg på tvers av miljøer og på tvers av bydeler på en helt annen måte enn barneskoleelevene gjør, og de har mange timer i uken på tvers av klasser. Min sønn i vgs har 24 timer i uken på tvers av klassene. De kan også ha hjemmeskole uten at det påvirker de voksnes arbeidssituasjon.

Samtidig har ungdommen blitt hardt rammet av sosial isolering, så jeg må si jeg håper stekt at det ikke blir mer hjemmeskole på dem heller. 

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (På 1.1.2021 den 12.05):

Etter 10 måneder med pandemi burde det være almennkunnskap at dette ikke handler om Olga på 90, men kapasiteten i helsevesenet.

Helt til vaksinene kom. Da handlet det ikke om kapasitet lenger, for de som vi har for få av i en potensiell krise, blir ikke vaksinert, men det blir Olga 90.

• Liker 1
Skrevet

All undervisning på universiteter, høyskoler og fagskoler skal ha digital undervisning de to første ukene etter jul og nyttår. Står nå på forsiden dagbladet.no. 

Skrevet
Example skrev (7 timer siden):

Helt til vaksinene kom. Da handlet det ikke om kapasitet lenger, for de som vi har for få av i en potensiell krise, blir ikke vaksinert, men det blir Olga 90.

er det ikke logisk for deg å begynne med de som det har størst risiko for å havne på sykehus, nettopp for å skjerme helsevesenet? I tillegg er jo helsepersonell flyttet frem i køen.

• Liker 3
Gjest pop up bruker
Skrevet

Hvis de stenger skolene igjen håper jeg inderlig at det blir påbud for kommunene å ha alle helseskypleiere i aktiv stilling, og at andre gode tilgang også iverksettes som krav. Det er mange barn som får det grusomt når skolene stenges, og det er så utrolig viktig at vi tar vare på disse barna. 

Skrevet
pop up bruker skrev (14 minutter siden):

Det er mange barn som får det grusomt når skolene stenges, og det er så utrolig viktig at vi tar vare på disse barna. 

Nå er dette for unge voksne da; det er snakk om høyskole og universiteter.

• Liker 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
Hatsumomo skrev (5 minutter siden):

Nå er dette for unge voksne da; det er snakk om høyskole og universiteter.

Hi skriver om skoler og barnehager 

Skrevet

Barnehager, skoler og universiteter bør holdes åpne inntil smittetrykket er minst ti ganger høyere enn det er i dag. Barn og unges utdanning er viktig for landets fremtid. Det er det absolutt siste man bør gjøre og kun dersom situasjonen er helt håpløs.

• Liker 2
  • Opprett ny...