Gjest Ishm Skrevet 31. desember 2020 #1 Skrevet 31. desember 2020 Disse bøkene er flere tusen år gamle, fatter ikke hvordan folk kan tro på noe sånnt? hvorfor skjedde det kun mirakler den tiden, hvorfor skjer ikke noen mirakler nå?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #2 Skrevet 31. desember 2020 De færreste kristne har lest eller forstått Bibelen. Så tror kristne er likegyldige til om Bibelen er sann. Anonymkode: 6aaf2...0b1 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #3 Skrevet 31. desember 2020 Ishm skrev (1 time siden): Disse bøkene er flere tusen år gamle, fatter ikke hvordan folk kan tro på noe sånnt? hvorfor skjedde det kun mirakler den tiden, hvorfor skjer ikke noen mirakler nå? Bøkene er jo historie. Det vet alle. Skrevet ned av forskjellige mennesker. Men det betyr ikke at det ikke skjer mirakler selv om man ikke har opplevd det. Tror 100% på en gudommelig kraft Anonymkode: b549a...8e4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #4 Skrevet 31. desember 2020 Ishm skrev (1 time siden): Disse bøkene er flere tusen år gamle, fatter ikke hvordan folk kan tro på noe sånnt? hvorfor skjedde det kun mirakler den tiden, hvorfor skjer ikke noen mirakler nå? Det handler også om funksjonen boken hadde. Før. Folk er ikke veldig mye mer intelligente i dag, men verden er totalt annerledes. Det fantes ikke bøker annet enn håndskrevne brev og ruller. Historier ble fortalt fra generasjon til generasjon. Er du sikker på at du ikke fatter det om du tar vekk alle materielle goder, internett, tilgang på overflod av mat, kun er med familie og nærmeste flokk av mennesker hele livet og så kommer noen og forteller deg historier om hvorfor ting er som de er. Og de gir deg, i en sånn setting, mening, men også en samfunnsstruktur. Dessuten er ikke alle historiene ment at man skal tolke dem bokstavelige, de er avanserte, det er allegorier. Anonymkode: 1c89c...12e
Gjest Ishm Skrevet 31. desember 2020 #5 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): De færreste kristne har lest eller forstått Bibelen. Så tror kristne er likegyldige til om Bibelen er sann. Anonymkode: 6aaf2...0b1 Hm
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #6 Skrevet 1. januar 2021 Jeg sliter også med å forstå dette. Jeg tror ikke menneskene som skrev bibelen var "uintelligente". De var vel bland de lærde på sin tid, men jeg ser ikke på dem som mennesker som har kredibilitet. Dette var mennesker som ikke kunne ha gitt deg en værmelding en gang, men likevel skal man liksom tro på alt de har å si om hvordan verden ble skapt? De som skrev bibelen var ikke der når Gud skapte jorden, men de er ganske skråsikker på hvordan det skjedde... selv om det totalt går imot det vi har funnet ut gjennom vitenskapen. De har også ganske nøyaktige detaljer om ting som de ikke var vitne til en gang. Som samtaler som skjedde uten dem til stede. Men man skal liksom bare tro på det. Og jeg har ikke en gang nevnt alle endringene bibelen har gått igjennom over årene. Bibelen som er hjemme i bokhylla ligner ikke litt på de originale tekstene. Tekstene har blitt tolket og skrevet om på flere språk. Teologer er uenig i tolkningen av ord. For eksempel der den engelske bibelen nevner at menn ikke skal ligge med menn, står det på tysk at menn ikke skal ligge med gutter, som kan tolkes som en advarsel mot pedofili, ikke homoseksualitet. Anonymkode: f949e...b93 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Ordet oletrhos som betyr fortapelse innebærer «evig ødeleggelse» altså, man dør og så er det ikke noe liv videre. Nix, nada og helt svart. Så ser vi på gammelgresk så er Helvete ubibelsk. Anonymkode: 0d9ef...a2f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 At en bok er gammel er ikke et argument for at den ikke er sann. Anonymkode: ae642...7c1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #9 Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 16.54): At en bok er gammel er ikke et argument for at den ikke er sann. Anonymkode: ae642...7c1 Og jeg som trodde Gilgamesj var svaret 😉 Vel, da får jeg lete etter en ny relgion 😅 Anonymkode: 8aff4...846 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå