Gå til innhold

Føde alene. Hvordan var opplevelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Må muligens føde alene. Noen som har gjort det og lyst til å dele erfaring og evt dele tips?:) 

Anonymkode: 8fb94...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikkje heilt det samme men eg syntest ikkje han var nyttig eller relevant å ha der når eg fødet. Kunne like gjerne gjort det åleine. Elsker han, men der og da var eg oppteken. Hsn satt bare der og følte seg unyttig. 

Ei veninna av meg har fødet åleina og syntest det var ok. Var ikkje heilt det ho ville men takla det greitt.

Anonymkode: fcd3c...597

• Liker 2
Skrevet

Jeg fødte alene, helt greit det! 
var så opptatt med det jeg holdt på med at jeg ensa ingen andre enn meg sjøl uansett. Kjekt med besøk etterpå da, rakk å dra en børste gjennom håret og komme seg litt til hektene og forstå hva man akkurat hadde prestert:) 

Anonymkode: 772de...fba

AnonymBruker
Skrevet

Mener du å ikke ha med følge på sykehus/fødestue, eller å føde faktisk helt alene hjemme? (Noen som driver med det, visstnok..)

Anonymkode: d11ba...200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gjort det, men jeg har 2 fra før, og jeg er gravid med 3 nå. Og helt ærlig, skulle det være at mannen ikke kan være med på selve føden så er det helt ok, men for hans del så er det jo synd at han går glipp av opplevelsen.. 

I tillegg så husker jeg svært lite, og får med meg svært lite beskjeder. Jeg kunne ikke klart å gjenfortelle min fødsel til mannen om han ikke fikk vært med, det ville være kun i korte trekk. 

Anonymkode: f2a64...433

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kanskje ikkje heilt det samme men eg syntest ikkje han var nyttig eller relevant å ha der når eg fødet. Kunne like gjerne gjort det åleine. Elsker han, men der og da var eg oppteken. Hsn satt bare der og følte seg unyttig. 

Ei veninna av meg har fødet åleina og syntest det var ok. Var ikkje heilt det ho ville men takla det greitt.

Anonymkode: fcd3c...597

Samme her.. Var jo såklart fint når småen endelig kom ut da ❤️ men frem til det satt han å i en dårlig stol i kroken og så på YouTube og spilte på nettbrettet sitt 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mener du å ikke ha med følge på sykehus/fødestue, eller å føde faktisk helt alene hjemme? (Noen som driver med det, visstnok..)

Anonymkode: d11ba...200

Siden hun skriver 'må muligens føde alene' så regner jeg med hun mener uten partner. Ikke mange som MÅ føde muttens alene uten helsepersonell eller noen 😅 og som vet om det på forhånd 😜 kan jo skje hvis man er ute på tur alene og får styrtfødsel eller noe kanskje 🙈

Anonymkode: 0dd36...20d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte alene. Gikk helt supert. Var aldri fysisk alene. 2 jordmødre var inn og ut hele tiden, og hadde i tillegg en doula. (Hun var under utdannelse og kostet derfor ingenting). 
Bare en fin opplevelse! 
lykke til ts ❤️

Anonymkode: 9f014...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Har født uten mannen tilstede en av gangene. Gikk helt fint. Det er begrenset hva han egentlig kan bidra med under en fødsel. Savnet nærheten i etterkant, men kunne gjort det igjen uten problemer. 

Anonymkode: 3e692...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Hehe..mener uten partner på sykehuset, var litt kjapp med innlegget. Men ja, er jo JM etc der også selvfølgelig. Sist fødsel holdt på et døgn fra vannet gikk (ble satt i gang da jeg kom på sykehuset) og hadde aktiv fødsel fra kl.09 og fødte litt over kl.2030, så synes det var fint å ha mannen da. Han ga familiene våre oppdateringer, stilte JM spørsmål når jeg var litt i ørska, ga massasje når jeg hadde vonde rier, holdt hånden min da jeg hadde pressrier, ga beskjed da ledning hadde falt ut fra et apparat (husker ikke om det var drypp eller epidural), tok bilder av monitor (litt kjekt å se i ettertid hva som skjedde når) og var en god og aktiv støtte underveis. Tok også bilder da kidden kom og hadde ungen på brystet slik at jeg fikk tatt meg en god og lang dusj etter fødselen. Så for min del synes jeg det var topp å ha han der. Nå får han kanskje ikke vært med (hverken på fødsel eller barselhotell) og går nok fint, men synes det er trist for både min og hans del. Men ja, vet ikke helt hva jeg ville med innlegget, annet enn å bli mer motivert for å føde uten partner.

Synes JMene var ganske opptatt sist, så hadde vært mye alene på rommet om ikke mannen var der da. Forhåpentligvis går neste raskere og gjør mindre vondt (lov å håpe)🤞. Takk for svar og godt nyttår til dere alle.😊 

Anonymkode: 8fb94...21c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke født alene, men er innstilt på at det kan skje denne gangen. Under selve fødselen skal jeg klare meg fint, det triste blir jo å ikke ha han der i det baby har kommet ut. Og når jeg skal i dusjen og på do, så lå jo baby på brøstet hans sist. Hva skjer med baby nå om han ikke er der 🤔

Anonymkode: f6b60...25b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for at jeg også blir uten mannen, men har da alliert meg med en alternativ person! (Svigersøster som har født to barn og er rolig) 

Anonymkode: f6b9a...935

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...