Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå prøvd å bli gravid i omtrent 6 måneder. To dager til forventet mens, men testet negativt idag med rfsu test. Frykter håpet er ute for denne gang. Har også hatt småblødninger/brunt utflod noen dager på og av etter eggløsning. Jeg sitter nå å tenker på å bestille time hos privat gynekolog. Er det en dag eller dager i syklusen hvor det er best å dra dit? Var med fastlege for et par uker siden (pga noe annet enn graviditet, men nevnte det for han dette med prøving). Han sa jeg kunne få sjekke hormonene med blodprøve, men det måtte være mellom dag 21-23 i syklus. Er det troverdig? Er det like greit å gjøre det som å dra til gyn? Har nå gått på en liten smell og tenker dette blir vanskeligere og vanskeligere å bevare roen rundt slik som jeg har ønsket og forholdsvis klart... 

håper noen kan gi råd

Anonymkode: 8734e...c76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

6 mnd er ikke mye, men send først mannen til privat gyn./fertilitet ekspert å ta sædprøve, koster ikke så mye.  Vi fikk svar samme dag.

ingen sædceller ,så ba vi om å bli videresendt til offentlig sykehus å etter noen mnd så ble det gjort TESA/TESE å der fant de sædceller...Da var det tydelig at vi måtte ha IVF og først tok jeg noen blodprøver.

men de har sånn totalsprekk hos fertilitetssenter, sjekker alt som ikke er kirurgisk.

Anonymkode: 66337...a3d

• Liker 2
Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har nå prøvd å bli gravid i omtrent 6 måneder. To dager til forventet mens, men testet negativt idag med rfsu test. Frykter håpet er ute for denne gang. Har også hatt småblødninger/brunt utflod noen dager på og av etter eggløsning. Jeg sitter nå å tenker på å bestille time hos privat gynekolog. Er det en dag eller dager i syklusen hvor det er best å dra dit? Var med fastlege for et par uker siden (pga noe annet enn graviditet, men nevnte det for han dette med prøving). Han sa jeg kunne få sjekke hormonene med blodprøve, men det måtte være mellom dag 21-23 i syklus. Er det troverdig? Er det like greit å gjøre det som å dra til gyn? Har nå gått på en liten smell og tenker dette blir vanskeligere og vanskeligere å bevare roen rundt slik som jeg har ønsket og forholdsvis klart... 

håper noen kan gi råd

Jeg er i samme båt som deg; 6 frustrerende måneder. Jeg har ikke peiling, men synes det er rart at man må teste nivået på visse dager i syklusen. Om du for eksempel har lavt østrogennivå, så synes det vel gjennom hele?

Jeg vurderer også privat gynekolog. Har hørt at de kan ta ultralyd av eggstokkene og lederne for å se om de er tette.

Men jeg stemmer i med forrige svar. Kanskje lurt å la mannen sjekke seg først. Det er jo mye lettere.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Så kjedelig å vente😔ikm imorgen og har ikke fått det brune, gamle enda som jeg bruker å få 2-3 dager før forventet mens. Håper det er et godt tegn, heheh.. har også vært veldig tett i nesa og vondt i korsryggen/bekkenet siste to dagene. Mannen har i tidligere forhold da han var rundt 20 år vært med på graviditet men de tok abort. Vet ikke om sæden kan bli «dårligere» på 6 år.. men skader ikke teste seg

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Så kjedelig å vente😔ikm imorgen og har ikke fått det brune, gamle enda som jeg bruker å få 2-3 dager før forventet mens. Håper det er et godt tegn, heheh.. har også vært veldig tett i nesa og vondt i korsryggen/bekkenet siste to dagene. Mannen har i tidligere forhold da han var rundt 20 år vært med på graviditet men de tok abort. Vet ikke om sæden kan bli «dårligere» på 6 år.. men skader ikke teste seg

Det kan den:/ 

Anonymkode: 9000f...629

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tett i nesen var mitt tegn

Skrevet

Jeg var ikke inne på tanken engang om sjekk etter 'bare' 6 mnd 🙈

Normalt er det jo hvis det går mer enn 1 år en bør få sjekket :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, supernaturalfan said:

Jeg var ikke inne på tanken engang om sjekk etter 'bare' 6 mnd 🙈

Normalt er det jo hvis det går mer enn 1 år en bør få sjekket :)

Med mindre man allerede tror noe er galt...

AnonymBruker
Skrevet

Er vel etter 1 år de snakker om at man bør ta en sjekk? Vet flere som har brukt 6mnd+ på å bli gravid. Ei venninne brukte rett over ett år før det plutselig satt. Jeg og samboer hadde ett ugjennomtenkt samleie èn gang uten prevensjon og ble gravid, så er dessverre veldig forskjellig, og alt er normalt.

Anonymkode: e17e5...026

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnitttet bruker 6-12 måneder på å bli gravide, så sånn sett har dere ikke prøvd så lenge. Men det skader jo aldri å ta en sjekk for å sjekke at alt er som det skal. Mannen kan begynne med en sædprøve, og du kan bestille deg en time til gynekolog som en start, hvis du er urolig og stresset over at noe er galt. 

Anonymkode: a331d...7fa

AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (På 1.1.2021 den 16.44):

Jeg er i samme båt som deg; 6 frustrerende måneder. Jeg har ikke peiling, men synes det er rart at man må teste nivået på visse dager i syklusen. Om du for eksempel har lavt østrogennivå, så synes det vel gjennom hele?

Jeg vurderer også privat gynekolog. Har hørt at de kan ta ultralyd av eggstokkene og lederne for å se om de er tette.

Men jeg stemmer i med forrige svar. Kanskje lurt å la mannen sjekke seg først. Det er jo mye lettere.

Det stemmer at hormonblodprøver må tas på bestemte dager i syklusen, så fastlegen har helt rett. En gynekolog kan se på livmor og eggstokker med ultralyd og da se etter avvik eller om alt er normalt. Men de kan ikke se om egglederne er tette dessverre, da må man ta kontrastrøntgen. 

Anonymkode: fc1ca...aea

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med mindre man allerede tror noe er galt...

Yep! Men bare i seg selv at man ikke er blitt gravid på 6 mnd, er ikke god nok grunn for meg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å komme inn dag 2 av mensen. Da kan de sjekke ganske mye på blodprøver også :)

Anonymkode: b8b2c...b9d

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, supernaturalfan said:

Yep! Men bare i seg selv at man ikke er blitt gravid på 6 mnd, er ikke god nok grunn for meg :)

Ok☺️ Du ble gravid raskt eller tok det tid?

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg at jeg starter med blodprøve, og om det ikke går på noen mnder til så går jeg til gyn😊 takk til dere som svarer og deler egne tanker og erfaringer!

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok☺️ Du ble gravid raskt eller tok det tid?

7 mnd :) og var enda ikke begynt å tenke på evt sjekk.. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har normale sykluser med lik lengde kan du starte med blodprøvene, som må tas en bestemt periode i syklusen. 

Vi begynte utredning etter 6mnd som prøvere, men da hadde jeg vært 1 år uten hormonprevensjon og skulle til gyn for celleprøve i utgangspunktet. Jeg hadde unormale sykluser, veldig lange, kartlagt over et år, derfor ble det tatt med i henvisningen allerede etter 6 mnd som prøvere.

De fleste blir gravide innen 1 år, noen bruker litt lenger tid. Om du sluttet på hormonprevensjon for 6mnd siden så er det ikke sikkert kroppen har stabilisert seg helt enda, kan ta inntil 1 år det også.

Anonymkode: 7c704...d12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så lenge du har normale sykluser med lik lengde kan du starte med blodprøvene, som må tas en bestemt periode i syklusen. 

Vi begynte utredning etter 6mnd som prøvere, men da hadde jeg vært 1 år uten hormonprevensjon og skulle til gyn for celleprøve i utgangspunktet. Jeg hadde unormale sykluser, veldig lange, kartlagt over et år, derfor ble det tatt med i henvisningen allerede etter 6 mnd som prøvere.

De fleste blir gravide innen 1 år, noen bruker litt lenger tid. Om du sluttet på hormonprevensjon for 6mnd siden så er det ikke sikkert kroppen har stabilisert seg helt enda, kan ta inntil 1 år det også.

Anonymkode: 7c704...d12

Ja.. har heldigvis hatt helt stabil syklus siden jeg sluttet med ornibel p-ring. Får mensen hver fjerde lørdag hveeer gang😅 så satser på det ikke er noe i veien. Følte kanskje det satt denne gangen, men har mens nå😩

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Skrevet

Etter ett års prøving dro jeg til gynekolog privat ettersom det var ventetid på 3 måneder offentlig. Jeg har ustabile sykluser på 32-64 dager, så jeg har alltid tenkt at det kom til å bli en utfordring for meg å bli gravid. Alt så bra ut på ultralyden, men jeg fikk henvisning til sykehuset for blodprøver både dag 3-4 og 21-23 av syklus (den siste tror jeg er for at de kan se om jeg har hatt eggløsning). Går nå på dobbel dose Letrozol og håper at det gir meg mer stabile sykluser 🤞🏻 Jeg vil anbefale alle å dra til privat gynekolog bare for den mentale helsen sin skyld - jeg har det så mye bedre nå som jeg faktisk har litt mer «kontroll» over situasjonen nå som jeg går på medisiner og vet at jeg ikke har for eks. PCOS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...