Gå til innhold

Hvordan takle frekke kunder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Dere som jobber i dagligvare/andre butikker, hvordan kan man lære seg til å takle direkte stygge kunder. Altså når de er så stygge at tårene presser på og hele kroppen begynner å riste, hvordan skal man takle det?

Har nå jobbet i dagligvare de siste to månedene og opplever jo av og til negative kunder som alltid har et eller annet spydig å si. Pleier da bare å være veldig overhyggelig, og det funker ganske greit.

Men her om dagen oppsto det en episode med ei eldre dame, og jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal kunne lære meg å takle slike mennesker. Det som skjedde var at jeg begynte å scanne inn varene hennes, kom til et produkt hvor det var umulig å både scanne og lese av tallene på strekkoden. Da begynte jeg å gjøre som jeg alltid gjør, nemlig å skrive inn navnet på produktet. I det sekundet jeg hadde trykka bokstav nummer to sier ho «få noen andre heller til å gjøre det der du», da svarer jeg at jeg holder på å fikse det. Produktet gikk det ikke an å søke på i kassa, derfor tilkalte jeg en annen ansatt. Han brukte litt tid på å finne det ut, så jeg begynte å scanne resten av varene hennes imens. «Du er vel bare ei sånn ei som er her i jula du, så elendig som du er». Kjente det begynte å koke litt inni meg, men jeg bare smilte og latet som jeg ikke hørte henne.

Deretter dreier ho frem en kupong sammen med et produkt, og spør om vi har flere av disse bare i en annen type. Da spurte jeg henne om det var tomt i hylla, noe hun svarte ja på. Sier til henne at dersom det er tomt i hylla, så har vi det ikke inne akkurat nå. «Kan du spør noen andre heller?», sier hun. Jeg spør da ho i kassa ovenfor meg, og ho gir meg det samme svaret som jeg nettopp hadde sagt. «Du får komme tilbake igjen når vi har fått de inn», sier jeg på en grei måte. Jeg spør henne om hun skal ha produktet ho holdt selvom, og det skulle ho «vel faen ikke». Plutselig peker ho på meg og gauler høyt «KAN NOEN ANDRE TA OVER KASSA FOR DETTE UDUGELIGE MENNESKET, HO KAN JO INGENTING». Jeg ble så satt ut at beina mine begynte å riste.

Scanna varene hennes så fort som overhodet mulig. Takket for oppgjøret og spurte om ho ville ha kvittering, noe ho såklart ville. Ho leser på kvitteringa og spør meg høylytt om hva navnet mitt er. Prøvde å ignorere henne så godt som mulig og begynte med varene til neste kunde. «Beklager men nå er jeg litt opptatt», sa jeg til henne. Da får jeg i retur «DU BURDE NOK GÅTT PÅ ET KURS DU», da klarte jeg ikke holde meg lengre, og ut av meg datt «tror du hadde hatt godt av et kurs i hvordan man oppfører seg blant ansatte i butikk». 

Da svarte hun med «Gjør ikke noe om jeg ikke har navnet ditt, det er ikke så vanskelig å beskrive det stygge ansiktet ditt til sjefen uansett»

Jeg ble altså så satt ut at jeg gikk på bakrommet å begynte å grine rett etterpå😅 Og ja, sjefen mente at kommentaren min ikke var grei. Burde nok holdt meg for god for den, men det datt rett og slett bare ut av meg. 

Dette er sjeldne folk, men trenger likevel sårt tips til hvordan man håndterer slike folk. 

På forhånd, takk!

Anonymkode: 50201...755

• Liker 13
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan da ikke være sant! Det er da ingen som oppfører seg sånn. Jeg tror ikke på deg. 

Skrevet

Men kjære deg, du vet jo at grunnen til at de sier slike ting er fordi de selv er misfornøyde med livet sitt, ofte traumatisert, sure og frustrerte. De har sterkt behov for å ydmyke andre slik at de kan føle seg litt bedre. Smil til dem, ignorerer dem. 
De er ikke verdt tiden din eller energien din. 

Anonymkode: 4fcdd...32b

• Liker 15
Skrevet

Du får tenke på at de er fæle mennesker og kan ikke noe for det. Men jeg mener også at man burde ha lov å svare tilbake.

• Liker 6
Skrevet
Muskath skrev (2 minutter siden):

Dette kan da ikke være sant! Det er da ingen som oppfører seg sånn. Jeg tror ikke på deg. 

Er du den dama som er nevnt i innlegget?  

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ødelagte mennesker, som det dessverre ikke er mulig å gi sparken. Du gjør jobben din på best mulige måte, du kan ikke trylle.

• Liker 6
Skrevet

Disse kundene finnes helt definitivt. 

For min del gjelder det bare å puste med magen, huske at jeg er på jobb og holde en hyggelig tone tilbake og jatte med. 

Blir det for ille så kan man ta seg en pause etterpå eller tilkalle en annen ansatt mens de står på. De er alltid hyggeligere mot neste ansatte de møter er i alle fall min erfaring. Enten jeg kommer som ansatt nr 2, eller om jeg står der som første. 

Anonymkode: 5f46c...281

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du den dama som er nevnt i innlegget?  

Tror du virkelig at noen oppfører seg sånn i en butikk? Har du opplevd sånne folk? Har opplevd at folk kan være frekke og ekle ja, men sånn kverulering er lite sannsynlig. Det mener nå jeg. Og uansett når folk er frekke, så er det beste bare å ignorere og late som ingenting.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri opplevd å bli trist pga drittkunder, men jeg kunne bli forbanna, ihvertfall i så ekstreme tilfeller som det der. Da ba jeg de slutte å være frekke, rett og slett. Du må bare sette de på plass, evt tilkall Securitas om de blir utagerende.

Og han sjefen din skulle tatt deg i forsvar , er han 20 år gammel og helt ny i gamet så kan jeg forstå det, men det er ikke normal oppførsel fra hverken kunde eller sjef. 

Endret av Alexz
Skrivefeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disse kundene finnes helt definitivt. 

For min del gjelder det bare å puste med magen, huske at jeg er på jobb og holde en hyggelig tone tilbake og jatte med. 

Blir det for ille så kan man ta seg en pause etterpå eller tilkalle en annen ansatt mens de står på. De er alltid hyggeligere mot neste ansatte de møter er i alle fall min erfaring. Enten jeg kommer som ansatt nr 2, eller om jeg står der som første. 

Anonymkode: 5f46c...281

Jatter du virkelig med om noen kaller deg stygg og udugelig ? Hvor langt må det gå før du setter folk på plass ?

Skrevet

Lurer litt på hvorfor ingen av kollegaene dine grep inn her? Siden sjefen virker udugelig. Det hadde aldri vært akseptert der jeg jobber.

Anonymkode: 7e347...6b8

• Liker 18
Skrevet (endret)
Muskath skrev (13 minutter siden):

Har opplevd lignende av en gammel dame da jeg jobbet i butikk, er absolutt ikke overrasket over TSs historie.

Men TS, du må huske at mange eldre er demente eller har altzeimers. De kan bli frekke, sinte og aggressive. Bare glem de folka, de mener det ikke.

Er verre når rike middelaldrende menn slenger med leppa, de kan faktisk velge hvordan de oppfører seg mot andre folk. Jeg ble ikke lei meg, men forbanna over at jeg ikke kunne svare dem frekt tilbake. Hadde lyst til å sparke flere av de ekle gubbene i skrittet da jeg jobbet i butikk. 😛

Endret av loveli
Skrevet

Det er faktisk folk som oppfører seg sånn. Jeg jobber i resepsjonen på et hotell, og i år har vært rekordår på klager (nordmenn på ferie da vetdu) 😂 Får ofte kommentarer basert på meg som person når de er misfornøyd med rommet sitt og vil mase seg til noe bedre, free of charge selvfølgelig. 

Heldigvis har jeg en sjef som er super forståelsesfull, og vi har fått tillatelse til å nekte gjester å bo om de utviser helt forferdelig oppførsel som det der. Ansattes  vel og sikkerhet kommer først på min arbeidsplass 😊

Til fremtiden kan du rett og slett bare nekte å ekspeditere slike kunder. Bare si at: jeg skal hente en kollega som kan ta over. Eller si: det er ingen som tvinger han/henne til å handle der, så han/henne kan gjerne dra til en annen butikk 🙈 Syns ikke det er noe i veien med det, når man får helt uberettigete, slemme og spydige kommentarer når man sitter der å gjør så godt man kan. Vi i service yrker er tross alt bare mennesker vi også. 

Anonymkode: b8d9d...41e

• Liker 11
Skrevet

Du svarte helt riktig TS. Å sjefen din burde tatt deg i forsvar. En god sjef setter sine ansatte foran ufordragelige kunder. 

20 år i butikkyrket og ikke snakk om at mine ansatte ville blitt behandlet på den måten. Kjenner meg igjen i kunden. Her ringer mine ansatte på meg hvis en kunde kommer og oppfører seg dårlig. Da får de beskjed om å forandre tone, handle ferdig og komme seg hjem. 

Du vil bli mer hardhudet etterhvert men det første året i butikk kan være hardt pga kundene. 

Jeg syns du klarte deg bra. 

Anonymkode: 34eed...98c

• Liker 13
Skrevet

Det finnes endel personer der ute med personlighetsforstyrrelser, som kan få seg til å ville ydmyke fremmede. F.eks butikkpersonell som de jo vet at er pliktige til å nesten måtte finne seg i hva som helst. Så de syke menneskene provoserer og provoserer. Har sett dette selv, når jeg har stått i kø både i matbutikk og Clas Ohlson. Enkelte eldre kunder kan være ufyselige, og mange med personlighetsforstyrrelser blir jo bare verre og verre jo eldre de blir. 

Når de har skremt vekk slekt og venner så gir de seg løs på butikkpersonell. Desperate etter å plage andre. 

Anonymkode: f4c9c...82f

• Liker 7
Skrevet (endret)
Muskath skrev (15 minutter siden):

Tror du virkelig at noen oppfører seg sånn i en butikk? Har du opplevd sånne folk? Har opplevd at folk kan være frekke og ekle ja, men sånn kverulering er lite sannsynlig. Det mener nå jeg. Og uansett når folk er frekke, så er det beste bare å ignorere og late som ingenting.

Møtt opptil flere, både som butikkmedarbeider, servitør og i helsevesenet. Så joda vennen min, de finnes! Overraskende mange av dem er det også.

Man blir aldri direkte vant til det, men med tiden får du tykkere hud og lar deg ikke påvirke, iallfall ikke i like stor grad. Det blir bedre skal du se! Sjefen din høres spesiell ut, burde stå opp for sine ansatte når sånt dritt forekommer. 

Endret av Nappetass1
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror på ts. Finnes fæle mennesker. Problemet er at din jobb er et serviceyrke. Mener ikke at man skal tolerere alt, men sier man noe stygt tilbake så får man høre det av sjefen igjen.

Tror det er bedre alliere seg med kollegaer. Ta opp denne hendelsen. Kanskje de neste gang da kan gi ordentlig beskjed om at det er du som hjelp er kunden, og de kan ikke gjøre noe mer enn deg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du svarte helt riktig TS. Å sjefen din burde tatt deg i forsvar. En god sjef setter sine ansatte foran ufordragelige kunder. 

20 år i butikkyrket og ikke snakk om at mine ansatte ville blitt behandlet på den måten. Kjenner meg igjen i kunden. Her ringer mine ansatte på meg hvis en kunde kommer og oppfører seg dårlig. Da får de beskjed om å forandre tone, handle ferdig og komme seg hjem. 

Du vil bli mer hardhudet etterhvert men det første året i butikk kan være hardt pga kundene. 

Jeg syns du klarte deg bra. 

Anonymkode: 34eed...98c

Forsvarer du dine ansatte uansett hva som skjer? 

Skrevet

Er sjef på en større matbutikk. Her har vi koder på plingene. 4 pling rett etter hverandre betyr at en av mine ansatte har en stygg kunde. Da kommer jeg rimelig kjapt og ber kunden forlate butikken. Sånne folk vil jeg ikke ha som kunder. De får heller ikke med seg varene sine med mindre det er betalt. Jeg stoler 100% på mine ansatte og at de virkelig mener de fire plingene. Dette er en policy jeg håper mange butikker har. Man skal faktisk ikke finne seg i alt dritt selv om man sitter bak kassa. Folk får oppføre seg. 

Anonymkode: e0acf...78f

• Liker 28
  • Hjerte 1
Skrevet

Det første året mitt i kundeservice ble jeg veldig lei meg når folk var frekke, men som noen andre sider: man får tykkere hud. Nå blir jeg bare sint i stedet for. Sjefen din er en tulling forøvrig. Jeg hadde lett kastet ut denne kunden og/eller tilkalt vektere, og sjefen hadde backet det. 

Anonymkode: ea482...ae5

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...