Gå til innhold

Mennesker som forsvarer vold og overgrep mot barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hørt og lest så mye at lite sjokkerer meg, men det som aldri slutter å sjokkere er at det sitter voksne folk på nett som forsvarer vold eller annen traumatisering begått mot barn. Jeg vet at vold finnes, dessverre, og at det ikke er grenser for hvor onde mennesker kan bli eller hva folk kan bli utsatt for, MEN, jeg visste faktisk ikke at det eksisterte så mange som mente at slikt var helt greit, og til og med barnets skyld. Det har vært gjentatte tråder her inne med folk som forsvarer vold mot barn, folk som oppfordrer til å ikke ta kontakt med politi og andre hjelpeinstanser og folk som skylder på ofrene eller ikke ser vits med å gripe inn om et barn har det vondt. Og det, det slutter aldri å sjokkere. Ikke rart det finnes mange skadeskutte og traumatiserte mennesker når så mange voksne mennesker ikke bryr seg. Bare fryktelig trist. Måtte lette på hjertet mitt nå. Hjertet blitt blør for alle barna som er fanget i traumatiske omsorgssituasjoner der ingen utenfra griper inn. For et svik.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du tenker på bestemor tråden eller? 

Anonymkode: 3eaad...dea

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror det i noen tilfeller er folk som har opplevd vold selv som barn som bagatelliserer. Det er en slags forsvarsmekanisme. Alternativet er jo å se i øynene at foreldrene utsatte dem for vold. Og da raser verden sammen fordi de har fortalt seg selv at de hadde gode foreldre. Det er fullt mulig å ha hatt en god barndom, selv om vonde ting skjedde også. Den nyansen er det ikke sikkert at det er så enkelt å ha. Lojaliteten til foreldrene sitter for dypt. I slike tråder hvor vold blir unnskyldt så kan det like gjerne være ens egne foreldre som forsvares (innerst inne).

Jeg tror du skal ta høyde for at de som går sterkest ut og forsvarer den voksne i slike tråder er noen få personer som gjør fryktelig mye ut av seg. Nettopp fordi det er et sårt punkt som treffes.

Uansett er det åpenbart for min del at INGEN slår mine barn. Om noen prøver på det så har de et problem med meg.

• Liker 7
Skrevet

Skjønner deg godt @Uatskillelig Men i tilfellet med tråden her på KG så er den nok ikke representativ for det virkelige liv. det er lett å skrive noe dust på nett, i virkeligheten ville nok de aller fleste reagert annerledes om de så dette selv med egne øyne. Når voksne svarer sånn via nett tenker jeg at de forholder seg ikke til at det har skjedd eller kan skje i virkeligheten. 

• Liker 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (9 minutter siden):

Skjønner deg godt @Uatskillelig Men i tilfellet med tråden her på KG så er den nok ikke representativ for det virkelige liv. det er lett å skrive noe dust på nett, i virkeligheten ville nok de aller fleste reagert annerledes om de så dette selv med egne øyne. Når voksne svarer sånn via nett tenker jeg at de forholder seg ikke til at det har skjedd eller kan skje i virkeligheten. 

Jeg har mange ganger tatt meg i å lure på hvordan barn kan leve under grusomme forhold i årevis uten at det blir oppdaget - for jeg tok det som en selvfølge at folk ville tatt tak om de visste noe, men så viser det seg at folk vet, men ikke bryr seg. Det er altså oppdaget, men det er ingen som griper inn, og mange skylder også på ofrene som er BARN. Mennesker er enda mer onde enn jeg hadde trodd.

• Liker 3
Skrevet

Bestemortråden er snakk om en enkelthendelse som virket som et uhell frem til det kom tilleggsopplysninger. 

Jeg tror ingen der forsvarer intensjonell vold mot barn, men at de fleste synes hele historien virker rar. 

Anonymkode: 20bfa...778

• Liker 10
Skrevet

Her inne på KG føler jeg at det går i sport i å være så hensynsløs og stygg så mulig. Spesielt mot TS uansett situasjon. Føler ikke at jeg kan ta det helt seriøst lengre🤷‍♀️ 

Anonymkode: 5cc21...816

• Liker 7
Skrevet

Har enda ikke sett tråder der det forsvares vold mot barn. Har du eksempler? Vanligvis synes jeg folk her overdramatiserer små hendelser, enten det er barn eller voksen det gjelder.

• Liker 11
Skrevet

Tja.... hvis du tenker på de to trådene som går om dette nå, finner jeg svært få svar som hyller voldsutøverne. Hvis det er de trådene jeg tenker på, var det snakk om mennesker som plutselig snapper, uten å ha vært voldelige på forhånd. I den tråden med faren var det en ekstremt stor provokasjon (knuse en dyr telefon). 
Jeg har et motspørsmål til deg; hvis en voksen plutselig blir så provosert og utøver vold av den typen; hva vil du egentlig oppnå ved å trekke inn politi, barnevern og barnehus? Er det til barnets beste tror du? Eller vil det ødelegge relasjonen, knuse familien og traumatisere barnet ytterligere? 

Misforstå meg rett, jeg er glad vi har disse instansene, men de bør forbeholdes offer for gjentagende vold og grov psykisk og fysisk mishandling, samt seksuelle overgrep. 

Har du tenkt på at ting ikke er svart/hvitt? Det er mange ungdommer som oppfører seg som dritt, og tom utsetter foreldrene for vold. Hvis en 17-åring slår mor, skal hun få forsvare seg? Eller er det da hun som er en overgriper?

• Liker 8
Skrevet

Jeg ser det at visse folk her inne speseielt de med lite livserfaring har en tendens til å overdramatisere enhver situasjon her inne. Små bagateller blir til veldig store ting. Når man reagerer like hardt på en "ert" som en "bowlingkule" så er det noe som skurrer. Man blir gjerne veldig bastant i meningene sine om man ikke har vært i forhold, har barn eller ellers gått inn i voksenlivet på noen måte.

Ingen som unnskylder vold mot barn, men enhver med erfaring både som barn og forelder, som har sett søsken som ungdommer terrorisere en hel familie kan faktisk forstå at en voksen kan "klikke" å ta i et tak. Nei, det betyr ikke at det er greit, nei jeg unnskylder ikke vold. Men man må da kunna ha to tanker i hodet.

Feks. en mann som har levd 19 år i et ekteskap å og alltid har vært en god mann klikker en kveld på en ufordragelig 14 åring som har gått rundt og vært en drittunge i flere måneder men vi er i en pandemi med alt som følger med, mens man vet det er hel familie som ligger i ruiner og sansyligvis er døde. Nei, sier ikke det er ok for det er det ikke, man kan aldri unnskylde vold mot barn. Men man kan forstå hva som driver en til vanvidd uten at en unnskylder det og omtaler mannen som en ondskapsfull jævel og at han kommer til å gjøre dette igjen for nå har han ingen sperrer... 

Anonymkode: caaf8...738

• Liker 10
Skrevet
23 minutter siden, Helgeline said:

Hvis en 17-åring slår mor, skal hun få forsvare seg? Eller er det da hun som er en overgriper? 

Dette har jeg tenkt på. En bekjent har en ti-åring som utagerer mye pga atferdsdiagnose. Ennå er det ikke spesielt skummelt eller alvorlig. Men hva om et par år, eller fire pr, når han er et hide høyere enn mor og dobbelt så sterk? 

Skal hun få avverge slag? Tåle alt og prate pedagogisk etterpå? 

Dette er å sette det på spissen. Prøver å illustrere at ting ikke alltid er helt sort hvitt. Det finnes nyanser og gråsoner. 

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke sikkert det er så mange som forsvarer volden som du opplever det som, @Uatskillelig - det kan være de samme personene, altså at det er en liten gruppe og ikke så mange som det virker som.

Det går lett surr i AB-koder.

Jeg tror du mener den "faren-tråden" og den "farmor-tråden"? (kanskje det er samme TS som sitter og fabrikerer for alt vi vet) - og der kan det være samme AB'ere som bagatelliserer. 

Anonymkode: fe975...139

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ser det at visse folk her inne speseielt de med lite livserfaring har en tendens til å overdramatisere enhver situasjon her inne. Små bagateller blir til veldig store ting. Når man reagerer like hardt på en "ert" som en "bowlingkule" så er det noe som skurrer. Man blir gjerne veldig bastant i meningene sine om man ikke har vært i forhold, har barn eller ellers gått inn i voksenlivet på noen måte.

Ingen som unnskylder vold mot barn, men enhver med erfaring både som barn og forelder, som har sett søsken som ungdommer terrorisere en hel familie kan faktisk forstå at en voksen kan "klikke" å ta i et tak. Nei, det betyr ikke at det er greit, nei jeg unnskylder ikke vold. Men man må da kunna ha to tanker i hodet.

Feks. en mann som har levd 19 år i et ekteskap å og alltid har vært en god mann klikker en kveld på en ufordragelig 14 åring som har gått rundt og vært en drittunge i flere måneder men vi er i en pandemi med alt som følger med, mens man vet det er hel familie som ligger i ruiner og sansyligvis er døde. Nei, sier ikke det er ok for det er det ikke, man kan aldri unnskylde vold mot barn. Men man kan forstå hva som driver en til vanvidd uten at en unnskylder det og omtaler mannen som en ondskapsfull jævel og at han kommer til å gjøre dette igjen for nå har han ingen sperrer... 

Om noen slo deg helseløs slik at du fikk hjernerystelse eller holdt på å bli kvelt, og folk rundt stod å så på uten å ta tak i situasjonen - ville ikke du følt deg sviktet?

Folk som er uenig har ikke nødvendigvis lite livserfaring. De har kanskje derimot mye erfaring med at folk ikke har grepet inn i situasjoner tidlig nok.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Uatskillelig said:

Om noen slo deg helseløs slik at du fikk hjernerystelse eller holdt på å bli kvelt, og folk rundt stod å så på uten å ta tak i situasjonen - ville ikke du følt deg sviktet?

Folk som er uenig har ikke nødvendigvis lite livserfaring. De har kanskje derimot mye erfaring med at folk ikke har grepet inn i situasjoner tidlig nok.

Dersom noen dyttet meg bort for å avverge at jeg løp mot dem, og så desverre falt slik at jeg slo meg, ville ikke vært det samme som at noen med viten og vilje slo meg helseløs. Ved førstnevnte ville jeg forventet omsorg og helsehjelp, ved andre ville jeg  forventet hele apparatet 

• Liker 4
Skrevet
Helgeline skrev (55 minutter siden):

; hva vil du egentlig oppnå ved å trekke inn politi, barnevern og barnehus? Er det til barnets beste tror du? Eller vil det ødelegge relasjonen, knuse familien og traumatisere barnet ytterligere? 

Denne tankegangen blir bare feil for meg på så mange nivå. Når noen utfører vold mot en annen, er det den personen som ødelegger familien/framtiden/relasjonen - ikke den som anmelder eller på andre måter reagerer. 

Jeg mener det helt klart er til barnets beste at man tar alle overgrep på alvor og at barnet får følelsen av at det betyr noe, at straffbare handlinger får konsekvenser og at det ikke er barnets feil. 

• Liker 5
Skrevet
Helgeline skrev (1 time siden):

Tja.... hvis du tenker på de to trådene som går om dette nå, finner jeg svært få svar som hyller voldsutøverne. Hvis det er de trådene jeg tenker på, var det snakk om mennesker som plutselig snapper, uten å ha vært voldelige på forhånd. I den tråden med faren var det en ekstremt stor provokasjon (knuse en dyr telefon). 
Jeg har et motspørsmål til deg; hvis en voksen plutselig blir så provosert og utøver vold av den typen; hva vil du egentlig oppnå ved å trekke inn politi, barnevern og barnehus? Er det til barnets beste tror du? Eller vil det ødelegge relasjonen, knuse familien og traumatisere barnet ytterligere? 

Misforstå meg rett, jeg er glad vi har disse instansene, men de bør forbeholdes offer for gjentagende vold og grov psykisk og fysisk mishandling, samt seksuelle overgrep. 

Har du tenkt på at ting ikke er svart/hvitt? Det er mange ungdommer som oppfører seg som dritt, og tom utsetter foreldrene for vold. Hvis en 17-åring slår mor, skal hun få forsvare seg? Eller er det da hun som er en overgriper?

Hvis ungdommen din slår deg er det ganske tydelig at man har gjort en dårlig jobb som foreldre

Anonymkode: 9290f...8bf

• Liker 1
Skrevet

Mennesket er, Ts, bare et påkledd dyr. Det er viktig å huske at vi er et dyr. Vi er til forveksling like løver, tigre, aper og sauer. Bare at vi er mye, mye, mye farligere, selvsagt. Vi er ikke klodens mest voldelige og morderiske dyr for ingenting. Der en løve dreper et par antiloper utrydder vi dyrearter og andre mennesker art for art og etnisitet for etnisitet.

Det er av denne grunn, det at vi er dyr, at menneskene styrer hverandre. Vi innleder livet med to tiår med tung hjernevasking i «dette er bra» og «dette er ugreit». I totalitære regimer forteller man folk at «bra» er å brenne kloke mennesker på bålet, steine noen med en spesifikk seksualitet til døde, gasse folk med en annen religiøsitet til døde eller angi naboen til myndighetene om han huser flyktninger eller holder samling. I demokrati lærer man folk andre ting.

Men vi lærer alt vi kan fra to primærkilder: våre foreldre eller myndighetene. De første (foreldrene) er de som lærer bort mobbing, vold, baksnakking, overtro og rasisme. Skolene jobber overtid med å avlære barn dette, foreldrene jobber enda hardere med å få barna til å holde på «tradisjonene». 

Men takket være kapitalismen går det for tiden veldig bra. Og fucker vi til klimaet så ordner alt seg - da utrydder vi oss selv og resten av verden kan leve lykkelig alle sine dager. :) 

Anonymkode: 93803...730

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis ungdommen din slår deg er det ganske tydelig at man har gjort en dårlig jobb som foreldre

Anonymkode: 9290f...8bf

Det tror jeg er en grov forenkling. 
Og uansett, hvis det skulle være slik; skal man ta imot slagene? For man har fortjent det?

Gjelder det også 80-åringen som blir banka opp av sin rusmisbrukende sønn på 40, fordi førstnevnte nekter å gi «barnet» de siste pensjonspengene?

• Liker 3
Skrevet
Uatskillelig skrev (16 minutter siden):

Kanskje er de så preget av sin egen erfaring at de legger alt i den boksen og klarer ikke å se nyansene. 

Mange her inne som har traumatiske opplevelser i bånn, men det er ikke alle av å drar det inn i enhver tråd og diskusjon. Man må kunne se ting i et objektivt lys ikke dra inn sin egen dritt i alt som kan relateres til deg selv. Da er man ganske så selvsentrert. Livserfaring er relasjoner, forhold, barn, jobb et liv ikke bare at man har opplevd omsorgssvikt og overgrep.

• Liker 8
Skrevet

Det er enkelte ting man skal ta med en klype salt her på KG. Man vet ikke hvem som sitter bak tastaturet, og man vet ikke hvilke intensjoner personer har for å fortelle sin versjon av et hendelsesforløp.

Anonymkode: 58e92...d6f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...