Gå til innhold

hva er din kilde til sinnsro?

Fremhevede innlegg

Gjest jon are
Skrevet

hei alle sammen!

etter mange års rusmisbruk sier det seg selv at nervene mine har vært gjennom en hel del.jeg har derfor behov for å finne sinnsro og fred,og dette må jeg få fra andre kilder enn rusen.

min måte å finne sinnsro på er følgende:jeg har et rom med dunkel belysning og med stemningsskapende malerier på veggene.mitt i rommet står en behagelig lenestol med fotskammel.dette er mitt eget lille,private bibliotek der bare jeg har adgang og ikke for enhver pris må forstyrres.veggen er malt i en avdempet,sjøgrønn farge.på et lite bord vedsiden av lenestolen har jeg røkelse.å veggen har jeg en hylle der en ugle i stengods titter ned på meg med sine kloke øyne.på gulvet har jeg et hyrdeteppe,og på bordet ved siden av meg har jeg en stabel med bøker som fremmer sinnroen!hver morgen når jeg står opp har jeg en avtale med meg selv om at jeg skal lese et visdomsdikt,hvor jeg deretter setter av en halvtime til en time til ettertanke,kontemplasjon og selvransakelse.jeg har en god del i fra verdenslitteraturen,samt en del skandinaviske samtidsforfattere.dessuten har jeg noen bøker om veien til visdom.jeg føler at dette er alfa&omega for opprettholdelse av et rolig,sunt og tenkende sinn.

hva gjør dere for å få sinnsro i en hektisk hverdag?med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har diverse pusteteknikker jeg prøver å huske på nå og da, og mediterer litt, men det kan være vanskelig dersom man har vært skikkelig oppjaget har jeg merket meg. Gå tur i frisk luft er en deilig måte å slappe av på også :)

Skrevet

Min kilde til sinnro er dyr, først og fremst hunder, bøker, en tur i naturen og gode venner.

Gjest Vindelspev
Skrevet

Jeg trenger en daglig dose dyrepels i nesa for å beholde forstanden.:) Bøker, aktiv bruk av naturen og kjærestens armkrok gir meg sinnsro. Grådig klisjèfylt kanskje, men dog.

Skrevet

Likte rommet ditt jon are, jeg har bare soverommet mitt, men bruker det til rolig alene tid. Da sitter jeg i sengen og leser, døren lukket og ingen som kommer inn. Har gjerne med meg en kopp te, jeg er te elsker.

Og så får jeg sinnsro når jeg trener yoga.

:)

Gjest Ingrid78
Skrevet

Uansett om jeg er deppa, stressa, sliten eller lignende, så er det to ting som hjelper. 1. å begrave nesa mi dypt nede i pelsen til pusen eller voffen min.

2. Lytte til deilig musikk. Kommer litt an på hva slags humør jeg er i, hvilken musikk jeg hører på. Men det virker alltid.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg pleier å gå ut i naturen. Finner en lysning i skogen der jeg kan sitte og meditere og tenke gjennom ting :) . Dersom psyken ikke tillater meg å forlate leiligheten (pga angst mm), så tenner jeg røkelse, setter på noe fin musikk og ligger på senga og tenker/drømmer meg bort.

Gjest porselen
Skrevet

Lytte til musikk, lese en god bok eller gå en tur mens tankene vandrer avsted. Det hjelper meg til å finne sinnsro.

Skrevet (endret)

danser/trener.

noe deilig valsemusikk eller annet roooolig og behagelig med mye følelse i, også danse.

Det er deilig.

har forøvrig funnet en måte til, å krype tett tett inntil kjærsten, legge hodet så jeg hører pusten hans og hjertetslagene, bli holdt tett rundt og bare være stille og tenke og roe ned. Det funker også bra for sinnsroen min faktisk. :rosasmil:

Endret av aline
Gjest Dum Perignon
Skrevet

En luksuskveld:

Løpe eller svømme til jeg er 98,4 % knekt.

Deretter hjem til en lang dusj, etterfulgt av å sitte/ligge ved siden av sønnen min som sover - høre pusten hans og se smilet hans i søvne. Deretter lese litt i en god bok, med Walkabouts eller annen egnet musikk som bakgrunn - mens min kjære gjør omtrent det samme.

Skrevet

Frokost alene på søndager med dagens aviser, te og et par bløtkokte egg. Helt stille i leiligheten før resten av familien står opp.

Skrevet

Å sitte helt alene, med mange stearinlys, et glass rødvin og en god bok.

Skrevet
Frokost alene på søndager med dagens aviser, te og et par bløtkokte egg. Helt stille i leiligheten før resten av familien står opp.

:enig_anim: :enig_anim: Og en malende kattepus i fanget.

Skrevet

Da jeg hadde katt, var hun alltid i nærheten og ville alltid ligge i armkroken eller i fanget - og det ga en god ro.

Stearinlys, en kopp te, tenne eterisk oljer i duftlampe og lese en god bok i godsofaen.

Se på utsikten ut stuevinduet.

Eller å sitte/ligge i armkroken til samboeren...

Gjest Gjest_Veslemor_*
Skrevet

Jeg tar gjerne med meg en god bok eller et par blader og går på kaffebar, kjøper en latte og sitter i ro og mak og koser meg :)

Skrevet

Når jeg er stresset og frustert, er det ingenting som funker så godt som en sykkeltur i skikkelig ulendt terreng. Best er det hvis det er helt tomt bortsett fra meg, så jeg kan gi alt jeg har, og virkelig kjenne blodet i årene. Etterpå er jeg helt matt, og når jeg da har fått en lang, varm dusj, kan jeg synke sammen med en bok (helst uten noen lyder omkring meg) og bare være helt lykkelig.

Skrevet

Min kilde til sinnsro er en god bok, jeg kan dra frem en bok hvor som helst og ikke merke støy og ståk rundt meg. Det er veldig deilig, og jeg har en god bok med stort sett over alt. Ellers blir jeg også veldig rolig og føler meg bra når jeg snakker med mannen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...