Gå til innhold

Barnet til vennepar ødela kamera. Erstatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et veldig fint vennepar som har tre flotte gutter. De er oppriktig bra folk. På besøk i går klarte yngstemann å rive ned et ganske dyrt kamera fra en benk og det gikk i stykker. Det var absolutt et uhell. Jeg burde lagt det et annet sted, og vi burde alle holdt bedre øye med barna. Sånt skjer. 
De tilbød seg selvsagt å erstatte kameraet, men det er voldsomt dyrt, og de har ikke veldig god råd så det glapp ut av meg «ikke tenk på det! Det var gammelt og vi bruker det sjeldent. Det går bra». 

Det var bare en refleks. Jeg har ikke brukt det på lenge, men jeg elsker det kameraet og fotografi er en stor hobby jeg håper jeg kan gjøre masse av i fremtiden. Så jeg kommer til å kjøpe meg et nytt på et tidspunkt - og det er sure penger. Nå kjenner jeg at det gnager litt. Jeg kunne aldri funnet på å nå i ettertid be dem betale for det, og jeg føler at det hadde blitt en klein samtale.

Hva hadde dere gjort? Skal jeg bare prøve å glemme det? Jeg er typen som lar sånt gli, men jeg ergrer meg jo mange år i etterkant de andre gangene noe lignende har skjedd. Jeg har for eksempel lånt bort en vase til en venninne i forbindelse med hennes bryllup. Jeg understreket mange ganger at den har stor affeksjonsverdi for meg, men den forsvant og kom aldri tilbake.. Jeg er fortsatt lei meg.

Anonymkode: a1a79...6b4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk innboforsikringen din eventuelt hør med foreldrene til barnet om de har en forsikring som kan brukes. 

angående vasen du etterlyste: hvorfor har du ikke hengt på venninnen din og krevd den tilbakelevert?

• Liker 39
Skrevet

Ikke lån bort ting som betyr noe (en vase på Nille koster 19kr liksom), og sjekk innboforsikring for kameraet. Det er ditt ansvar når du legger fra deg dyre ting på steder barn når.

Anonymkode: 6d3a9...d13

• Liker 12
Skrevet

Dette er hvorfor man har innboforsikring.

Ta kontakt m forsikringsselskapet - så har du pengene om noen dager .

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker at dette tar innboforsikring. Og så skal man aldri låne bort noe man ikke vil miste.

• Liker 6
Skrevet

Når kameraet lå på et sted hvor det kunne rives ned med et uhell, ville jeg tenkt ansvaret var mitt. Men sjekk innboforsikringen din. Kanskje slipper du unna med en egenandel.

Når det gjelder utlån, tenker jeg man ikke bør låne bort ting man er redd for. Ting skjer, og skal noe med affeksjonsverdi ødelegges, vil jeg helst gjøre det selv... 

• Liker 12
Skrevet

Foreldrene til barna burde bruke sin reiseforsikring. Det er deres barn som har ødelagt 

• Liker 11
Skrevet

Glemme? Absolutt ikke. Folk må passe på barna sine. 

Anonymkode: bf1b0...040

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Innboforsikring ? 

Anonymkode: b93a5...9d4

Lurt! Hvorfor tenkte jeg ikke på det 😅

Anonymkode: a1a79...6b4

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke lån bort ting som betyr noe (en vase på Nille koster 19kr liksom), og sjekk innboforsikring for kameraet. Det er ditt ansvar når du legger fra deg dyre ting på steder barn når.

Anonymkode: 6d3a9...d13

Man tenker kanskje ikke på å flytte alt av dyre gjenstander når barn kommer på besøk. Det er faktisk ikke TS sin feil

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De tilbød seg selvsagt å erstatte kameraet, men det er voldsomt dyrt, og de har ikke veldig god råd så det glapp ut av meg «ikke tenk på det! Det var gammelt og vi bruker det sjeldent. Det går bra». 

Her synes jeg du allerede har gitt svaret. Du kan ikke komme i ettertid og si at kameraet var dyrt og at du har fotografering som hobby. Virker i hvert fall noe merkelig. 

Skrevet

Er besøkets ansvar å passe på barna når de tar dem med på besøk. 
syntes foreldre bør erstatte. 

Anonymkode: 3ad29...a65

• Liker 4
Skrevet

Din innbo forsikring, barnets forsikring eller foreldrenes reiseforsikring burde dekke dette.

Anonymkode: 60766...73b

Skrevet

Jeg tenker at så lenge det er i ditt hus, du var der og det var et uhell så er det også ditt ansvar. Ellers vil det jo være et sjansespill å gå på besøk hos noen. De tilbydde seg, og det hadde vært det som betydde noe for meg. Sjekk forsikringer, det var et godt tips. 

Anonymkode: df14e...024

• Liker 8
Skrevet
Morten1 skrev (15 minutter siden):

Man tenker kanskje ikke på å flytte alt av dyre gjenstander når barn kommer på besøk. Det er faktisk ikke TS sin feil

Kanskje ikke, men man trenger ikke legge ut feller, heller. Nå vet jeg ikke hvor høy denne benken var, men er det en standard benk til å sitte på, er det risikosport å legge dyre saker så lavt, barn eller ei.

Men kanskje jeg er preget av å aldri kunne drømme om å oppbevare verdisaker i logrehøyde...

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Dævendøtte said:

Her synes jeg du allerede har gitt svaret. Du kan ikke komme i ettertid og si at kameraet var dyrt og at du har fotografering som hobby. Virker i hvert fall noe merkelig. 

Enig i dette, det vil bli veldig rart. Da bør du i tilfelle først vurdere hva som er viktigst av vennskapet og kameraet. Eller, de dropper dere sikkert ikke, men deres syn på dere vil nok bli endret.

Ellers synes jeg det ville vært rimelig (hvis du ikke hadde svart som du gjorde der og da) om dere hadde erstattet halvparten hver.

Anonymkode: 6115b...55c

• Liker 4
Skrevet
Dævendøtte skrev (46 minutter siden):

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tenker at så lenge det er i ditt hus, du var der og det var et uhell så er det også ditt ansvar. Ellers vil det jo være et sjansespill å gå på besøk hos noen. De tilbydde seg, og det hadde vært det som betydde noe for meg. Sjekk forsikringer, det var et godt tips. 

Anonymkode: df14e...024

Enig i disse to. Du har allerede sagt at de ikke skal tenke på det og da er det ufint å trekke det tilbake. Et uhell kan dessuten skje hvem som helst. Det kunne like gjerne vært en av foreldrene eller du selv som rev det ned. Dyre ting tar vi vare på og legger på sikre steder hjemme hos oss, det gjelder uansett om vi har besøk eller bare er oss fem, så jeg vil jo si du var uforsiktig selv som lot det ligge på en benk. Og som andre har påpekt, det er dette man har forsikring til.  :) 

• Liker 5
Skrevet

Du kunne bedt de erstatte det, eller høre om de har en forsikring de kan bruke. Men nå som du først har sagt at det var gammel og det er  greit, så er det rart om du skal gå tilbake på det. Jeg forstår godt at du sa det, og jeg forstår godt at du ikke mener det nå, det der kunne like gjerne vært meg. Og jeg glemmer heller aldri.

• Liker 4
Skrevet

Tåler ikke et kamera å falle ned fra en benk?

Anonymkode: 8e264...625

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...