Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette innlegget med en litt komisk tilnærming, advarer på forhånd om at jeg er klar over at det finnes større problemer i verden, og at dette løser seg. Jeg er på jakt etter tips og gode råd. 

Jeg har en 1-åring som har begynt i barnehagen, og nå skal jeg begynne å jobbe etter permisjon. Før jobb må jeg jo naturlig nok stelle meg, herunder dusj, vask, sminke, ordne hår, kle på meg. Har jo litt tidspress, så må prøve at det går smooth. Hva gjør dere andre med småtroll mens dere ordner dere? 😊

Anonymkode: 3a03f...916

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor står du ikke bare opp før 1åringen...?

Anonymkode: d9476...667

• Liker 6
Skrevet

Egen *sminkepung* til ungen, med rene koster og liksom øyenskygge. Og tegneserier. 

Guttungen fikk holde på sånn til han ikke ønsket mer 😂

Anonymkode: 63bcc...37d

• Liker 3
Skrevet

Ville dusjet og vasket håret før jeg la meg, og lagt fram klær. Da har du i alle fall litt mindre å gjøre på morgenen 😊

Anonymkode: 73355...ca9

• Liker 12
Skrevet

Tar ungen med i dusjen, og lar ham leke der til jeg er ferdig fikset (meget kjapp dusj på meg selv da, så vaske hår bør gjøres kvelden før..) Hvis han ikke vil det, sitter han med youtube i skittentøyskurven og venter på meg🤣 blir fort en vane for begge! 

• Liker 4
Skrevet

Jeg satt han bare ved vasken i Tripp trapp stol. Hadde masse leker i vasken. Så fikk jeg tatt meg en dusj og ordnet meg litt imens. 

Anonymkode: 1c0d2...47b

• Liker 2
Skrevet

Skal du rekke alt det der, må du iallfall stå opp veldig tidlig😊 

Anonymkode: 9482f...e7d

Skrevet

Dusje på kvelden, stå opp før barnet hvis det går og gjøre klart tøy og alt annet kvelden før. 

• Liker 2
Skrevet

Dusj før du legger deg

klær legges frem dagen før 

det er begrenset hvor mye sminke man må ha 

evt stå opp en stund før 1 åringen 

Anonymkode: b32aa...a48

• Liker 3
Skrevet

Planlegge.....planlegge!! :) 

Du virker ikke så løsningsorientert....

Anonymkode: 7598f...1c7

• Liker 2
Skrevet

Setter ungen foran TV-en med en brødskive og en kopp med melk = 30 minutter uforstyrret tid til meg. Dette har jeg gjort siden hun begynte i bhg, funker gull fortsatt 3 år etter. Jeg blir ferdig på badet og ungen får en bedagelig frokost 🙂 

Anonymkode: 5391f...350

• Liker 4
Skrevet

Aldri vært en problemstilling her 😅 er vel bare å gi ingen en leke eller noe som holder hen opptatt? Evt stå opp litt tidligere så du har god tid 😉👍🏻

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør som flere her sier: dusj kvelden før. Mine barn har stått opp 04-0430 på den alderen, da var det ikke aktuelt å stå opp før de for å si det mildt. 

Anonymkode: 43044...bc9

• Liker 5
Skrevet

Lot faren ta seg av morgenrutiner, så tok jeg kveld :) 

Å stå opp før min unge på den tiden hadde vært klin umulig. 

Når jeg leverte tok jeg bare med sminke på jobb og tok det der. Man kan beregne de minuttene man trenger og levere tidligere for eksempel. 

Anonymkode: f7535...9ae

• Liker 1
Skrevet

Dusje kvelden før, eller stå opp i god tid før ungen din står opp :) greit å stå opp før 1-åringen uansett, for da rekker du å gjøre deg helt ferdig før du må stelle barn. De gangene jeg har dusjet mens hun har vært våken eller hjemme, er hun enten med meg i dusjen eller så låser jeg bare døra til badet så hun kan være på badet sammen med meg og leke. Rydder da bort alt hun kan skade seg på :) 

Jeg bruker ikke sminke, så den problemstillingen har jeg ikke, men hvis du bruker litt tid på det, ville jeg helt klart stått opp før barnet ditt :) 

Skrevet

Det dukker stadig opp spørsmål som: Hvordan får dere dusjet, gått på do, lagd middag, og gud vet hva av ting som plutselig blir helt umulig bare fordi man har en baby i hus....   Jeg hadde to tette, 15 mnd mellom dem. En rolig og en "apekatt", men hadde aldri problemer med å få gjort de tingene jeg skulle.  Jeg var sliten og syntes det var mye å gjøre totalt sett, men å lage i stand et måltid eller ta seg en dusj har virkelig aldri vært noe vanskelig. Der det er to foreldre i bildet blir det enda mer ubegripelig....

Dusj før barna står opp, mens de sover på dagen, når de har lagt seg på kvelden/ når annen forelder kommer hjem.  Hvis jeg absolutt måtte dusje mens begge barna var våkne ville jeg ha puttet eldstemann i lekegrinda og latt baby ligge på leketeppe på gulvet. Da har jeg eliminert faren for at minstemann skulle bli skadet, og om noen av de skulle bli utålmodige/ sutrete så går det helt fint. Det er ikke skadelig for barnet å måtte vente på deg en liten stund innimellom.

Anonymkode: c424e...2aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det dukker stadig opp spørsmål som: Hvordan får dere dusjet, gått på do, lagd middag, og gud vet hva av ting som plutselig blir helt umulig bare fordi man har en baby i hus....   Jeg hadde to tette, 15 mnd mellom dem. En rolig og en "apekatt", men hadde aldri problemer med å få gjort de tingene jeg skulle.  Jeg var sliten og syntes det var mye å gjøre totalt sett, men å lage i stand et måltid eller ta seg en dusj har virkelig aldri vært noe vanskelig. Der det er to foreldre i bildet blir det enda mer ubegripelig....

Dusj før barna står opp, mens de sover på dagen, når de har lagt seg på kvelden/ når annen forelder kommer hjem.  Hvis jeg absolutt måtte dusje mens begge barna var våkne ville jeg ha puttet eldstemann i lekegrinda og latt baby ligge på leketeppe på gulvet. Da har jeg eliminert faren for at minstemann skulle bli skadet, og om noen av de skulle bli utålmodige/ sutrete så går det helt fint. Det er ikke skadelig for barnet å måtte vente på deg en liten stund innimellom.

Anonymkode: c424e...2aa

Jeg tror ofte folk med ett barn ikke forstår dette. Det er alltid så vanskelig for de, men disse problemene forsvinner jo når man får flere barn. 

Anonymkode: d9476...667

• Liker 2
Skrevet

Dusjer kvelden før. Noe annet er uaktuelt med mindre jeg vil stå opp kl 3 😅😅 Ungen har badebaljen sin med badeendene og litt leker på badet som han putler med mens jeg steller meg. Tar 10 min. Vi har barnesikring på toalettet, så på badet kan han egentlig bare farte rundt og rote i skuffer m.m. Uten at jeg trenger følge nevneverdig med. Har flyttet alt farlig og sminke osv i skap han ikke når opp til. Så i skuffer er det bare klær, håndklær, m.m. Det gjør han både om morgenen, eller om jeg trenger en dusj på ettermiddagen etter jobb - jobber i helsevesenet så er ikke heeelt sjelden jeg føler behov for en dusj etter jobb 😂

Anonymkode: 1152b...555

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barn, men hva med sånn lekegrind? Er det helt ut? 

Anonymkode: c6118...730

Skrevet

Dusjer kvelden før, har med noen leker og bøker på badet. Ordner meg i to «omganger». Først kler jeg på meg og vasker meg litt, deretter spiser vi frokost før jeg sminker meg kjapt og pusser tenna. På den måten blir ikke ungen like utålmodig.

Å stå opp tidligere enn ungen er uaktuelt her. Hun våkner allerede opp tidligere enn det som er nødvendig, så jeg gidder ikke miste enda mer søvn enn nødvendig, da tar jeg heller et litt raskere morgenstell. 

Blir forøvrig ganske matt av mange av de frekke svarene som TS får. Det at man spør andre mødre om tips/lifehacks betyr ikke alltid at man er helt hjelpesløs selv. Det kan jo være at man får tips som man bare ikke har tenkt over at kan være kult.

Jeg syntes for eksempel perioden da mini lærte å reise seg opp var veldig heftig, da hun var helt fryktløs, og ville skadet seg hvis jeg ikke var ekstremt tett på. Fikk masse råd fra termingruppa mi, uten spydighetene. Det er ikke nødvendig å spre gørr, liksom. Om man synes spørsmålet er teit trenger man ikke svare, tenker jeg. 😄 

Anonymkode: 3ff7a...51d

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...