Gå til innhold

Steketid oksestek

FruRosa

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Steketermometeret mitt tok nettopp kvelden, og jeg skal steke surret oksestek.

Er det noen som vet hvor lenge den skal være i ovnen? Vi liker den rosa!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er vekta på steken? 

Anonymkode: 196bb...94d

Den er 1,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet selv også, altså! Tenkte bare det var greit med erfaringer/synspunkter fra dere også. 

Kjipt å servere tørr stek på nyttårsaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig hadde jeg dundret på alle dører i nabolaget... Noen må jo ha et steketermometer, og jeg hadde ikke risikert nyttårsmiddagen. Da alle ovner er forskjellige. 

Men kjenn i alle fall på steken underveis. Den må fortsatt være litt myk.

Anonymkode: b0bf2...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er også hvilken temp du skal steke den.  Vi langtidssteker her i huset, så ville kunne ikke gå med den x antal per time greie.  Butikkene er åpne, kan ikke du gå og kjøpe en ny?  De har det på de fleste matbutikker nå i disse dager. 

Anonymkode: 6b2d3...50f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er også hvilken temp du skal steke den.  Vi langtidssteker her i huset, så ville kunne ikke gå med den x antal per time greie.  Butikkene er åpne, kan ikke du gå og kjøpe en ny?  De har det på de fleste matbutikker nå i disse dager. 

Anonymkode: 6b2d3...50f

Kan ikke gå noe sted.

Har hund som er redd fyrverkeri, og det har allerede begynt å smelle her. Er alene med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (1 minutt siden):

Kan ikke gå noe sted.

Har hund som er redd fyrverkeri, og det har allerede begynt å smelle her. Er alene med hunden.

Da hadde jeg langtidsstekt på en temperatur nær ønsket kjernetemperatur. Bedt en av gjestene tatt med seg et steketermometer. Og så sjekket med en gang de kom, og skrudd opp på slutten. Når steken bare er 1,5 kg så kan man lett fikse de siste gradene på den siste timen mens dere tar aperitiff og forrett. Har reddet meg inn ved langtidssteking på denne måten noen ganger, og resultatet blir fortsatt rosa og saftig. 

Anonymkode: b0bf2...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...