Gå til innhold

Onkler og tanter som ikke løfter en finger i julebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Nå i jula har frustrasjonen bygget seg opp. Vi har hatt besøk av mannen min sine barnløse søsken. De har vært her på julaften på besøk. Det som går igjen hvert år er at de setter seg ned i sofaen med en gang de kommer inn. Skroller på telefonene, spør aldri om å hjelpe. Vi har to barn som krever sitt, og vi løper som piskede skinn denne dagen for at alle skal bli fornøyde. 

Jeg forstår ikke hvordan noen kan være sånn inni sin egen boble. Neste år har jeg lyst til å feire helt alene. Er det ikke vanlig høflighet å spørre om man skal ta med noe til et selskap, eller spørre om å hjelpe til? Ikke bare deise ned i sofaen på mobilen? 

Anonymkode: a0321...00e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig ikke. Jeg forventer ihvertfall ikke at gjester jeg har invitert på julaften skal hjelpe meg i huset. Hvis du og mannen din løper som pirkete skinn hele dagen for å få servert en middag, da har dere planlagt dårlig.

Anonymkode: f2f1e...eb3

• Liker 34
Skrevet

Jeg synes det er normal folkeskikk å spørre om man trenger hjelp til noe når man kommer på besøk til andre. Å bare sette seg ned i sofaen og ikke løfte en finger, synes jeg er ganske frekt :) dere driver ikke hotell, så jeg synes det var dårlig av dem. Jeg hadde forventet at de i det minste kunne tilbudt seg å hjelpe til med oppvasken en dag, laget middagen en dag eller ta med seg barna ut og leke mens dere fikk gjort ferdig middagen. 

Jeg hadde ikke personlig spurt besøket mitt om de kunne sitte barnevakt for meg, ta oppvasken eller laget middag, men jeg hadde blitt skuffet hvis de ikke gadd å tilby seg. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Nå i jula har frustrasjonen bygget seg opp. Vi har hatt besøk av mannen min sine barnløse søsken. De har vært her på julaften på besøk. Det som går igjen hvert år er at de setter seg ned i sofaen med en gang de kommer inn. Skroller på telefonene, spør aldri om å hjelpe. Vi har to barn som krever sitt, og vi løper som piskede skinn denne dagen for at alle skal bli fornøyde. 

Jeg forstår ikke hvordan noen kan være sånn inni sin egen boble. Neste år har jeg lyst til å feire helt alene. Er det ikke vanlig høflighet å spørre om man skal ta med noe til et selskap, eller spørre om å hjelpe til? Ikke bare deise ned i sofaen på mobilen? 

Syns det er svært spesielt å ikke spørre om man skal hjelpe til. Vanlig folkeskikk. Å alle som mener noe annet er nok likedan. 

Neste år feirer du bare alene så blir det mindre stress for deg. 

Anonymkode: 106ef...200

• Liker 9
Skrevet

Faktisk sånn jeg er vant med også, og tenker at gjester julaften er nettopp det, gjester.

Anonymkode: 7fb90...a6f

• Liker 15
Skrevet

Jeg forventer ikke at gjester skal bidra noe som helst selv om det er familie. Har du andre forventninger er det ditt ansvar å spørre  om hjelp. Å komme å klage etterpå blir for dumt. Siden du lar dette skje hvert år så setter du standarden for jula. Neste gang ber du om hjelp. Eller får mannen til å gjøre der siden han er like veik. 

Anonymkode: 1f5db...67e

• Liker 15
Skrevet

Jeg er denne tanten, og jeg har gjort alt i alle år for søsken med barn som forventer at jeg dekker bord, rydder bort etterpå, hjelper til med serveringen og selvfølgelig tar oppvasken alene. Jeg har jo ikke barn, så jeg fortjener ikke å slappe av på julaften. 

Anonymkode: c074d...637

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er denne tanten, og jeg har gjort alt i alle år for søsken med barn som forventer at jeg dekker bord, rydder bort etterpå, hjelper til med serveringen og selvfølgelig tar oppvasken alene. Jeg har jo ikke barn, så jeg fortjener ikke å slappe av på julaften. 

Så bra at du har hjulpet til, men vi med barn fortjener vel også å få slappet av litt? Det minste jeg forventer er at gjestene har litt interesse i å snakke med barna når vi må fikse opp i alt det andre

• Liker 5
Skrevet

Det er vel ingen voksne som bare slapper av på julaften? 

Men... Er jo ikke så mye jobb, da? Litt stress for vertene før middagen er på bordet, men etter det. Bare kos. Oppvasken tar kanskje 10 minutt, om man er flere som rydde bord? Og det er naturlig for meg, uansett hvor jeg er, at jeg tar et lite tak i dette arbeidet. 

I år var vi ganske late, og ryddet ikke ordentlig opp før dagen etter. (Stappet bare emballasje til gaver i sekker etter hvert).

• Liker 4
Skrevet

Så bra at du har hjulpet til, men vi med barn fortjener vel også å få slappet av litt? Det minste jeg forventer er at gjestene har litt interesse i å snakke med barna når vi må fikse opp i alt det andre

Jeg har ikke hjulpet til, jeg har gjort alt. Selvfølgelig fortjener dere med barn også å få slappe av litt, men selv er jeg mektig lei av at forventingene om at jeg alltid skal gjøre jobben kun fordi jeg ikke har barn. Jeg bruker også mesteparten av kvelden på å spille spill med tantebarna, fordi "de voksne" skal sitte i sofaene og slappe av. Jeg sier ikke at det er sånn i deres familie, men jeg forstår altså tanter og onkler som er lei av å være hushjelper og barnepiker hver eneste jul. Jeg har også veldig lyst til å dumpe ned i sofaen og bli der. 

• Liker 6
Skrevet
SS skrev (2 minutter siden):

Det er vel ingen voksne som bare slapper av på julaften? 

Men... Er jo ikke så mye jobb, da? Litt stress for vertene før middagen er på bordet, men etter det. Bare kos. Oppvasken tar kanskje 10 minutt, om man er flere som rydde bord? Og det er naturlig for meg, uansett hvor jeg er, at jeg tar et lite tak i dette arbeidet. 

I år var vi ganske late, og ryddet ikke ordentlig opp før dagen etter. (Stappet bare emballasje til gaver i sekker etter hvert).

Å jo da, i min familie er det absolutt mange voksne som bare slapper av på julaften. Som sagt, oppvasken tar jeg alene, jeg er jo tross alt den eneste som ikke har barn. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke hjulpet til, jeg har gjort alt. Selvfølgelig fortjener dere med barn også å få slappe av litt, men selv er jeg mektig lei av at forventingene om at jeg alltid skal gjøre jobben kun fordi jeg ikke har barn. Jeg bruker også mesteparten av kvelden på å spille spill med tantebarna, fordi "de voksne" skal sitte i sofaene og slappe av. Jeg sier ikke at det er sånn i deres familie, men jeg forstår altså tanter og onkler som er lei av å være hushjelper og barnepiker hver eneste jul. Jeg har også veldig lyst til å dumpe ned i sofaen og bli der. 

Jeg er å den tanten å at jeg fortjener litt avslapping etter en svært hektisk oktober -desember på jobb med utallige overstidstimer det nevnes aldri,  kun at jeg har jo ikke barn så jeg kan jo slappe av når tid som helst... 🙄 Å nei, tegninger å hjemmelagd ræl veier på ingen måte opp for gavene ungene deres fikk. 

Anonymkode: 6a536...1af

• Liker 10
Skrevet

Jeg er halvveis den tanta. Nå har jeg ikke kontakt med søstera mi og nevøen min, nettopp fordi hun klikka fordi jeg ikke stuper etter hennes barn. 

Selvom jeg kommer på besøk så betyr det ikke at jeg ønsker å sitte 5 timer å leke med han. Kan fint leke litt men er jo en grunn til at jeg ikke har barn. Du har selv valgt å få barn OG invitere. Du må sørge for at du har energi og kapasitet til det. Ikke skyld på andre for at ungene dine sliter deg ut. Jeg spør alltid om jeg kan hjelpe til med noe men er faen meg grenser. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helt enig 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I tillegg får vi lov til å kjøpe mange flere gaver enn det vi får tilbake 😁

Anonymkode: 2a0b5...952

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg får vi lov til å kjøpe mange flere gaver enn det vi får tilbake 😁

Så sant! Neste år skal jeg gi juletrepynt av Hama-perler til alle mine søsken og tantebarn.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så sant! Neste år skal jeg gi juletrepynt av Hama-perler til alle mine søsken og tantebarn.

Ja , lurer på om det blir dorullnisser her. Litt lei av å gå i minus år etter år 😁

• Liker 6
Skrevet

På julaften eller «i jula». Tenker det er greit at de bare er gjester om de har blitt bedt på julaften, men om de bor der over flere dager og ikke løfter en finger er ganske frekt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nå er det engang slik at man som gjester ikke aner hva verter forlanger av oss som gjester. 

Noen dilemmaer: 

Noen verter forventer å få en "inngangsgave" når gjester kommer, hos andre verter er dette unødvendig og "uhørt" siden man er familie eller nære venner.

Noen verter forventer at gjester skal bidra både i tilberedning og rydding, mens hos andre verter er dette absurd ettersom det er dem som er verter og dem som kommer er gjester, med nettopp det perspektivet.

Noen verter forventer at gjester viser hensyn til familien og passiviserer seg i kulissene, mens andre verter prioriterer gjestene og passiviserer sin egen husstand. 

Noen verter ber gjestene for å være "hyggelige" eller pga samvittighet som en plikt, mens andre verter ber gjestene pga at dem oppriktig ønsker dem på besøk og vil ha dem rundt seg. 

Så, hvilken vert blir du for meg? 

Og hvilken gjest blir jeg for deg? 

En annen "uting" er jo at gjester må leve opp en en drøss med krav og forventinger som dem ikke selv vet at dem går inn til. En god ting er faktisk å be gjestene ta med noe hvis du forventer det, å be om hjelp hvis du ønsker det og det å vise hensyn hvis du mener det må tas. Men ettersom kommunikasjonen fra vert uteblir, så må man som gjester bare anta sin plass i selskapet. Og det er som du skjønner jammen ikke enkelt, og noe man gjør og ikke gjør kommer selvfølgelig til å bli et irritasjonsmoment uansett hvor "god" gjest jeg ønsker å være hos deg. 

Endret av Ctrl
  • Liker 8
Skrevet

Det høflige er at de tilbyr seg å hjelpe men at dere takker nei. 

Det er stress nok å måtte dra til andre for å feire, om ikke man i tillegg skal måtte settes i arbeid. Så mine gjester får lov å slappe av, og jeg ønsker å få slappe av om jeg er invitert til andre.

Enig med en over her i at om dere løper rundt som piskede skinn hele dagen har dere planlagt og forberedt dere elendig.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fortjener å slappe av? Hva i all verden? Så det er dine barnløse familiemedlemmer sin plikt å passe dine barn fordi du «fortjener» å slappe av???

Jeg snakker gjerne med tantebarna mine, fordi de er søte høflige hyggelige barn, men ikke fordi det er noe foreldrene krever som en slags betaling fordi de har laget middag til meg. Heldigvis er ikke barna i vår familie sånn at de må underholdes for at man skal klare å få en julemiddag på bordet uansett.

Og hva da at du «må» fikse opp i alt det andre? Er det ikke du som har invitert? 

Hvis gjestene har invitert seg selv mot din vilje og du egentlig heller ville dratt til dem, så ser jeg poenget ditt, men ikke hvis du har invitert på eget initiativ. De fleste ønsker å feire hjemme hos seg selv, så da skulle det bare mangle at de som ofrer seg og tar stresset og utgiften med å reise, slipper å i tillegg stelle i stand og kjøpe inn mat og sånn.

Anonymkode: dbe20...3f9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...