Gå til innhold

Sykepleiere på sykehjem og dokumentasjonsplikten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er sykepleiere på sykehjem, hvordan gjør dere det hvis vaktene deres er hektiske og dere ikke får dokumentert i løpet av vakten. Gjør dere som meg, som alltid sitter på overtid for å dokumentere alt fra stell, diurese, og notater fra f.eks. legevisitten? Jeg kan jo ikke akkurat unnlate å dokumentere, vi har plikt til å gjøre det. Men jeg blir utrolig sliten av å jobbe overtid på de fleste vaktene mine over lang tid. Denne høsten har vi hatt det både tungt og hektisk på avdelingen med lav bemanning. 

Anonymkode: a1985...03b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at dere har en tiltaksplan som beskriver hvordan de daglige rutinene skal foregå? Da bare du «haker ut» at det er gjennomført, og kun dokumenterer det som er unormalt? Dokumentasjonen vil da være gjort på to minutter, og gjøres innimellom i løpet av dagen. 
Om du gjennomfører stellet som beskrevet i tiltaksplanen, om de spiser som normalt eller har diurese som forventet, så trenger du ikke å dokumentere det. 
Det går raskere og enklere etter hvert, jeg husker jeg styrte mye med «en halv skive med smør og syltetøy» når det var helt irrelevant for pasienten. 
I gerica kan det også lages fraser som du kan bruke i rapporter og sluttstatuser. Da ligger de ferdige og du gjør unna rapporteringene raskere. 

Anonymkode: 191b2...99e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regner med at dere har en tiltaksplan som beskriver hvordan de daglige rutinene skal foregå? Da bare du «haker ut» at det er gjennomført, og kun dokumenterer det som er unormalt? Dokumentasjonen vil da være gjort på to minutter, og gjøres innimellom i løpet av dagen. 
Om du gjennomfører stellet som beskrevet i tiltaksplanen, om de spiser som normalt eller har diurese som forventet, så trenger du ikke å dokumentere det. 
Det går raskere og enklere etter hvert, jeg husker jeg styrte mye med «en halv skive med smør og syltetøy» når det var helt irrelevant for pasienten. 
I gerica kan det også lages fraser som du kan bruke i rapporter og sluttstatuser. Da ligger de ferdige og du gjør unna rapporteringene raskere. 

Enig i det, men ofte er det ekstra medisiner som er gitt ved behov, legevisittjournal eller skriftlig rapport etter samtaler med pårørende f.eks. Det er ofte ekstraordinære saker som skjer der jeg jobber.

Men men.. jeg får vel bare smile og godta dette da. Ingen andre kjenner seg igjen her, så kanskje det bare er meg som ikke jobber effektivt nok 🤷‍♀️

Skrevet

Det er helt sikkert mange som kjenner seg igjen her. Har selv mange ganger gått hjem og så husket på når jeg kom hjem hva jeg har glemt å dokumentere i "kampens hete" mens jeg var på jobb. Prøver selv å dokumentere fortløpende gjennom vakta, slik at jeg ikke blir sittende etter endt arbeidstid for å dokumentere, men må innrømme at jeg mange ganger har vært den som sitter og dokumenterer mellom kl 15.30 - 15.45. Struktur og plan over arbeidsdagen gir bedre muligheter for å komme i mål innen arbeidstidens slutt. Jeg har også blitt flinkere til å overlate arbeidsoppgaver over til neste vaktlag, og gjøre mest prioriterte oppgaver i egen arbeidstid. Kjennes ikke alltid godt, men er nødvendig noen ganger.

Skrevet

Gjør ikke som deg. Er alt for mange "flinke piker " som ødelegger. For hva skjer egentlig hvis man blir over tiden ofte for å fullføre? Jo, leder ser jobben er ferdig og driter så i det. I stedet for å endelig innse at kanskje noe må gjøres. 

Det jeg har lært er at vi skal dokumentere uansett. Vi har plikt. Er jo selvsagt unntak om en faller om med hjerteinfarkt. Så skriver man heller avvik hvis det er en man ikke rakk å stelle, følge på do osv. Og det må man gjøre sånn 1000 ganger før kanskje noe blir gjort. 

Men det kan være lurt å skrive underveis. Spesielt om det er en hendelse som må utdypes litt. Evt. skrive alt på papir. Hvis det er krise kan man skrive det inn dagen etter.

Anonymkode: b0da6...a4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som er sykepleiere på sykehjem, hvordan gjør dere det hvis vaktene deres er hektiske og dere ikke får dokumentert i løpet av vakten. Gjør dere som meg, som alltid sitter på overtid for å dokumentere alt fra stell, diurese, og notater fra f.eks. legevisitten? Jeg kan jo ikke akkurat unnlate å dokumentere, vi har plikt til å gjøre det. Men jeg blir utrolig sliten av å jobbe overtid på de fleste vaktene mine over lang tid. Denne høsten har vi hatt det både tungt og hektisk på avdelingen med lav bemanning. 

Mye her handler om å øve seg på å sette grenser, dette er noe du skal få tid til i løpet av vakten din. Har du ikke tid så må du ta deg tid. Det er ikke meningen du skal gå overtid med mindre det er noe helt prekært.

Anonymkode: a18ff...61d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gjør ikke som deg. Er alt for mange "flinke piker " som ødelegger. For hva skjer egentlig hvis man blir over tiden ofte for å fullføre? Jo, leder ser jobben er ferdig og driter så i det. I stedet for å endelig innse at kanskje noe må gjøres. 

Det jeg har lært er at vi skal dokumentere uansett. Vi har plikt. Er jo selvsagt unntak om en faller om med hjerteinfarkt. Så skriver man heller avvik hvis det er en man ikke rakk å stelle, følge på do osv. Og det må man gjøre sånn 1000 ganger før kanskje noe blir gjort. 

Men det kan være lurt å skrive underveis. Spesielt om det er en hendelse som må utdypes litt. Evt. skrive alt på papir. Hvis det er krise kan man skrive det inn dagen etter.

Anonymkode: b0da6...a4a

Veldig enig. Jeg liker ikke at jeg er en typisk «flink pike». Har ofret altfor mye tid å jobbe overtid. Det irriterer meg grønn. Jeg skal ta til meg rådene deres. Det føles som det alltid er meg som har mest å gjøre når det gjelder dokumentasjonen. Men så er vi ofte kun en sykepleier per vakt eller vi er eneste sykepleier på hele huset av og til også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...