Gå til innhold

Når barn velger å flytte til den andre forelderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar har klart det han ønsket, han har manipulert barnet til å ville bo fast hos han. 
Der er alt så mye kulere og morro enn hos meg. Der finnes ikke regler og alt er lov.  
Jeg er for streng og kjedelig.  
Barnet er i barneskolealder og kom hjem fra juleferie og sier det har bestemt seg for å flytte! 
Far bor 3 timer unna og har hatt annenhver helg i alle år, vi har aldri bodd sammen etter barnet blei født  

Hva gjør jeg? Lar jeg barnet flytte?? 
Far eier ikke rutiner verken på døgnrytme, mat, personlig hygiene og økonomien er på bærtur! 

Anonymkode: 1c563...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vesentlig å oppgi alder på barnet, eller?

Anonymkode: 54106...dfc

• Liker 7
Skrevet

Du kjenner ditt barn og din unge best. Ksn være det ikke er stas hos en rutineløs far veldig lenge 

Anonymkode: c25d2...119

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Er han over 12 år? 

Hadde uansett ikke endret på noe. Du bor der ungen går på skole, har venner, fritidsaktiviteter osv. Så det er ikke noe automatikk at far plutselig skal ha hovedomsorg.

Og at ungen har hatt det gøy i ferien betyr ikke at det blir gøy i hverdagen. 

Så nei, hadde sagt at inntil han er ferdig på ungdomsskolen så blir han der han er. Han kan søke vgs der far bor når den tid kommer. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Barnet har lovfestet rett til å bli hørt fra 12 år  

Anonymkode: 10df5...ecf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Far bor 3 timer unna og har hatt annenhver helg i alle år, vi har aldri bodd sammen etter barnet blei født  

Hva gjør jeg? Lar jeg barnet flytte?? 
Far eier ikke rutiner verken på døgnrytme, mat, personlig hygiene og økonomien er på bærtur! 

Anonymkode: 1c563...ad5

Hvordan vet du noe om hans rutiner, døgnrytme, mat, personlige hygiene og økonomi hvis dere ikke har bodd sammen etter at barnet ble født? Mye kan forandre seg på 10-12 år...

Anonymkode: c8d9a...3b4

• Liker 4
Skrevet

Jeg valgte å flytte til pappa når jeg var 12 år. Beste valget jeg har gjort. 

Anonymkode: 10fee...dc3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å bli hørt, ikke å bestemme. Ts, du avgjør hva du mener er best.

Anonymkode: 15a4d...67d

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rett til å bli hørt ja. Det betyr ikke at det bestemmer bosted. Hvis mor veit at barnet sitt liv vil skli ut pga mangelfull omsorg så sier mor nei. 

Du må bare stå på ditt TS. 

Anonymkode: 02643...c8d

• Liker 7
Skrevet

Kanskje ikke så greit når barnet blir klar over at det da også må flytte fra klassekamerater og begynne på ny skole?

• Liker 5
Skrevet

Det er umulig for andre å ta stilling til dette, det er ingen som vet hvordan dere er som foreldre.

men du bør ikke kimse av barnets ønske, men heller prøve å be barnet om å argumentere for ønsket sitt. Vil far flytte dit dere bor, eller ønsker barnet å flytte fra skole og venner? Du har likevel rett til å si nei, men da kan du begrunne hvorfor overfor barnet. Da tar du dets ønsker og behov på alvor

Anonymkode: 4745a...953

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bli hørt, ikke å bestemme. Ts, du avgjør hva du mener er best.

TS har da ikke noe mer rett til å bestemme dette enn den andre forelderen, eller barnet selv. Det er ingen automatikk i at barnet skal bo hos mor. 

Anonymkode: 4e9e8...65a

• Liker 5
Skrevet

Altså vet barnet  at hun/ han må bytte skole og  far er klar for allt ansvar    og barnet er da også klar at han kun ser deg i helger .   Få ting ut i lyset ikke bare ønske tenking.  Vet ungen alt som kommer tul å endre seg viss han flytter. 

Anonymkode: d02c2...84f

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS har da ikke noe mer rett til å bestemme dette enn den andre forelderen, eller barnet selv. Det er ingen automatikk i at barnet skal bo hos mor. 

Nei, men at ungen bor der han har bodd hele livet, har skole, venner, fritidsaktiviteter osv. 

Skrevet

Rung far spør om det praktiske  . Skolestart osv.  Og alt det praktiske.   Mulig drømmen ikke er så lett som det høres om. Ikke nekt  noe bare finn ut om alt er lagt til rette.

Anonymkode: d02c2...84f

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Barn skal bli hørt fra 12 år, men det er fortsatt foreldrene som bestemmer. Siden barnet per nå har fast bosted hos mor, må far evt gå til sak for å få barnet til å flytte til ham dersom mor nekter. Men det er jo lurt å prøve og bli enige. Hvorfor vil barnet bo hos far? Er han klar over at da må han bytte skole, vennekrets osv. og bare se mor annenhver helg?

Skrevet
Apis skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke så greit når barnet blir klar over at det da også må flytte fra klassekamerater og begynne på ny skole?

For mange barn vil jo det være en positiv og spennende ting. Som barn hadde jeg hoppet på enhver mulighet til å få flytte til et annet sted.

Anonymkode: 2dca5...af7

• Liker 3
Skrevet

Dette bør foreldrene finne ut av sammen. 

Det er mange praktiske ting som må ordnes, særlig dette med skole. Å ta slike avgjørelser basert på et innfall fra barnet er uansvarlig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når barnet bor hos mor nå, er det automatikk i at det fortsetter. En endring må de bli enige om. Og det kan ikke forventes at et barn i barneskolealder har oversikt over alle konsekvensene av endringen. Flytte flere timer for eksempel, vekk fra skole og venner. Hvis ikke det er gode grunner for det, ville jeg som et minimum forventet at far flyttet til barnet.

• Liker 1
Skrevet

Du må ta et valg ut fra alder på barnet. 

Fars ansvarlighet.

Har barnet venner.

Hvordan er ungdomsmiljøet der du bor eller der far bor.

Barnet må bruke minst 6 mnd på å tenke seg om og ikke hoppe på med en gang tanken har komt.

Anonymkode: 59eec...6cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...