Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Midt-på-natten-tanker her. Så nylig en video av en doktor fra USA som forklarte hvorfor fødende kvinner der ikke får lov til å spise under fødsel i tilfelle hastekeisersnitt. Alt han sa gav jo selvfølgelig mening, men å føde er jo det mest slitsomme, energikrevende man noen gang vil gjøre! Man MÅ jo ha energi fra mat og drikke, ikke bare isbiter (vet ikke om de faktisk får servert det, har bare sett det på film ;) ) Selv har jeg ikke vært gravid eller født, men etter det jeg har sett, hørt og lest får vel fødende kvinner mat/ snacks her med mindre man ser sjans for komplikasjoner? 

Anonymkode: 9f20e...30d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var grunnen til at man ikke skal spise? Jeg ble mast på om å spise, siden jeg ikke hadde klart å spise noe den dagen pga smerter. Jeg ble servert mat etter å ha fått epidural, og da drev de å overvåket noe som kunne ha ført til hastekeisersnitt. 

Anonymkode: 1180e...7b2

• Liker 3
Skrevet

Har ikke født enda, men mat er vel ikke det første man tenker på når man har store smerter.

Energirik drikke er nok heller gull.

Anonymkode: ad9e5...59f

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble oppfordret til å spise ettersom fødselen dro ut noe voldsomt, men var ikke akkurat så interessert i det med de smertene jeg hadde 😅

Så er nok ikke sånn her 😊

Anonymkode: bc563...466

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiste hjemme før jeg dro avgårde til sykehuset. Å spise under aktiv fødsel på sykehuset var aldri et tema, mat var nok det siste jeg tenkte på. 

• Liker 7
Skrevet

Vannet gikk kl 5. Spiste kl 6.
Kastet opp  alt kl 9.
Fødte kl 17.
Spiste ikke før jeg fikk frokost igjen kl. 8 dagen etter.
Hvordan noen klare å spise under fødsel kan jeg aldri forstå😂

Anonymkode: 62216...956

• Liker 5
Skrevet

Jeg  fikk epidural og de anbefalte meg å ikke spise pga at jeg kunne bli uvel?.. mener å huske det. Nå skal det sies at barnet var ventet å komme innen et par timer og jeg hadde spist for 5 t siden, så det var ikke fare for å sulte liksom 😄

Anonymkode: 5bd70...e2b

Skrevet

Hvis du ser på norske program som fødeavdelingen eller jordmødrene ser du at kvinnene blir oppfordret til å spise litt, særlig om fødselen drar ut i tid. Noen har jo fødsler på 24 timer++, klart man trenger energipåfyll :) Om kvinnen vil ha, er dog en annen sak 😂 

Var aldri et tema her, men min unge kom på 3,5 timer og jeg hadde spist frokost i forkant så det var jo ingen fare.

• Liker 3
Skrevet

Fødte for 1 år siden og ble nesten tvunget til å spise etter epidural. 

Spiste, men ble hastekeisersnitt 7 timer senere. 

Om amerikanske kvinner ikke får spise under langvarige fødsler er det ikke rart tall for haste KS er høye. 

Anonymkode: fa868...4e9

• Liker 3
Skrevet

Fødte i november, fikk spise og drikke det eg ville 😊 yogurtnøtter og smågodt var god energi 🙈 lykke til med fødsel 😊

• Liker 1
Skrevet

Min fødsel endte i hastekeisersnitt, og jeg fikk servert både saft og toast på fødestua like før. 😅 Ingen som sa noe på det. Alle var forøvrig klar over at det var risiko for hastesnitt, da min fødsel ble satt i gang tidlig pga. komplikasjoner, og de var veldig usikker på om baby lå riktig til for å bli født vaginalt.

Men ville kanskje tatt amerikanske leger med en klype salt. Tviler ikke på den faglige kompetansen altså, men i USA har de i tillegg den juridiske trusselen om å bli saksøkt hengende over seg over alt mulig.

Anonymkode: 176f0...391

• Liker 2
Skrevet

Var helt uaktuelt å spise under fødselen, men spiste 6 brødskiver rett etterpå. 

Anonymkode: 946f7...c39

Skrevet (endret)

Jeg spiste ingenting den dagen jeg fødte, jeg drakk bare mye væske. Rakk heller ikke spise noe på sykehuset da barnet kom ut bare halvannen time etter ankomst. Jeg tenkte ikke på mat overhodet.

Grunnen til at man ikke bør spise under en fødsel, er vel at det vanligvis er slik at man skal f.eks. skal møte fastende når man skal ha en operasjon. Hvis man kaster opp under narkosen, kan man få oppkast i luftveiene og lungene, og det er selvfølgelig farlig. En fødsel kan jo gå galt og ende i keisersnitt, så da vil man vel ikke at den fødende skal ha spist noe rett før? I USA da altså?

Men fødende som får keisersnitt, de får vel bare epidural og er våkne bak en skjerm under keisersnittet? De får vel ikke full narkose som regel, her i landet i alle fall?

Endret av Million
Skrevet

Jeg var i aktiv fødsel i 17 timer, og MÅTTE spise ved jevne mellomrom. Selv om jeg ikke fikk i meg så mye om gangen var det helt nødvendig for å ikke bli helt utsultet. Det kom opp igjen siden jeg kastet opp mye, men jeg hadde hvertfall noe å gå på. I tillegg drakk jeg mye vann og saft.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Jeg spiste ingenting den dagen jeg fødte, jeg drakk bare mye væske. Rakk heller ikke spise noe på sykehuset da barnet kom ut bare halvannen time etter ankomst. Jeg tenkte ikke på mat overhodet.

Grunnen til at man ikke bør spise under en fødsel, er vel at det vanligvis er slik at man skal f.eks. skal møte fastende når man skal ha en operasjon. Hvis man kaster opp under narkosen, kan man få oppkast i luftveiene og lungene, og det er selvfølgelig farlig. En fødsel kan jo gå galt og ende i keisersnitt, så da vil man vel ikke at den fødende skal ha spist noe rett før? I USA da altså?

Men fødende som får keisersnitt, de får vel bare epidural og er våkne bak en skjerm under keisersnittet? De får vel ikke full narkose som regel, her i landet i alle fall?

Tror det er vanlig med spinalbedøvelse, det er ikke helt det samme. Men man er våken ja. Jeg fikk ihvertfall det (hastekeisersnitt).

Jeg kastet opp kontinuerlig så mat var ikke et tema, men tror ikke det er noe i veien for å spise. Et alternativ til den røde saften er heller ingen dum ide;) jeg drikker aldri rød saft igjen tror jeg. 

Anonymkode: 3af70...b8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ankom føden rundt midtnatt og fødte på morningen. Kan ikke huske det var snakk om noe mat da.. Og jeg siste heller ikke.. Fikk frokost litt etter ungen var født og alt var ordnet :)

Men så var dette natt da.. 👍🏻

Anonymkode: c25a0...ca8

Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Ideelt sett skal man være våken, ja. Ved "vanlig" hastekeisersnitt rekker man vel kanskje både å sette epidural og la den virke. Man rekker det i hvert fall hvis man har epidural fra før, da bare skrur de opp styrken på den. Ved katastrofesnitt tror jeg man må rett i narkose, for da er det vel ikke engang tid til å oppjustere styrken på epiduralen. Det tar noen minutter før man er helt lammet. 

Skrevet

Spiste frokost kl 08 før vi dro til sykehuset. Kastet opp alt etterhvert og det eneste jeg fikk i meg var saft og litt yoghurt under fødselen. Ungen var ute til middag, så det gikk fint. 

Anonymkode: 810ea...903

Skrevet

Kanskje fordi det er flere som ender med keisersnitt der? Kanskje de i større grad bruker narkose ved evt keisersnitt?

Anonymkode: 8db2f...4c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ideelt sett skal man være våken, ja. Ved "vanlig" hastekeisersnitt rekker man vel kanskje både å sette epidural og la den virke. Man rekker det i hvert fall hvis man har epidural fra før, da bare skrur de opp styrken på den. Ved katastrofesnitt tror jeg man må rett i narkose, for da er det vel ikke engang tid til å oppjustere styrken på epiduralen. Det tar noen minutter før man er helt lammet. 

Stemmer ja. Ved planlagte keisersnitt har man stort sett alltid spinal eller epidural, så man er våken. Ved hastekeisersnitt er man våken så sant det et tid til det - at mor er våken er jo det beste både for mor selv (slippe narkose, få med seg fødselen) og for barnet mtp både melkeproduksjon og «bonding» etterpå. Men ved de fleste katastrofesnitt har de jo knapt tid til å vaske magen, så der er det ikke tid til lokalbedøvelse men mor legges rett i narkose. Dette gjør de jo dog bare hvis det er fare for liv og det står om få minutter. 

Anonymkode: 0af11...ea3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...