Gå til innhold

Kvalme og halsbrann - hvilken mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 9 og kvalm stort sett hele dagen. Klarer til en viss grad å holde kvalmen i sjakk ved å spise ofte. Men så har jeg vært så "heldig" å allerede få halsbrann i tillegg (vet at det er vanligst på slutten av svangerskapet) så jeg må være veldig forsiktig med hva jeg spiser.

Trenger tips til hva jeg bør spise/drikke for å forebygge halsbrannen. Pga kvalmen er det ikke all mat og drikke jeg har lyst på. Drikker ikke kaffe/te, har måttet kutte ut juice, drikker i stedet mye melk. Spiser en del havregrøt med cottage cheese i, det virker å være bra. Og grovt brød med skinke eller syltetøy. Prøver å holde meg unna sterkt krydret, salt og fet mat. Og så er jeg blitt avhengig av Gaviscon syrenøytraliserende mot halsbrannen. Tar disse tablettene oftest når jeg legger meg, da problemet er størst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å kutte ned på melka? Den hjelper med det samme, men så kan det bli enda verre etterpå. Det høres ut som om du allerede har tatt de fleste forhåndsreglene.

Skrevet

Siden jeg alltid har vært en stordrikker av melk (rene kalven) så tror jeg nok det er bra for min mage. De få gangene jeg har vært plaget av halsbrann tidligere i livet, har vært når jeg har drukket for lite melk. Dette kan vel variere fra person til person.

Men leste nettopp på Snartmamma.com at mandler skal hjelpe. Hadde tilfeldigvis en pose i skapet og synes det hjelper allerede! Bra alternativ til disse vonde Gaviscon-tablettene ihvertfall... Mandler er jo sunt også.

Leste også på Snartmamma at halsbrann tidlig i svangerskapet kan være hormonelt betinget. Krysser fingrene for at det kan bli bedre om noen uker da.

Skrevet

Hold deg unna sukker. Det gjør halsbrannen verre. Ellers er du inne på mange v de riktige tingene.

Det går også an å bruke akupressurarbånd, Seaband som man får kjøpt på helsekosten, mot kvalmen. Jeg gikk også en del til akupunktur.

Skrevet

For meg har det hjulpet å spise lite og ofte. Mot kvalmen altså. Men det hjelper visst på halsbrann også - å ikke fylle magesekken. Melk er vel regnet for å være kvalmefremmende? Selv om det er halsbranndempende...

Ang. Gavison, så er det ikke syrenøytraliserende! Gravide skal ikke ta syrenøytraliserende midler. Og ikke mot halsbrann. Halsbrann oppstår hos gravide fordi lukkemuskelen blir slappere - og magesekkinnholdet dermed i større grad slippes oppover igjen. Det vi gravide skal ta er et lokk til å legge på magesekken. Feks. Gavison.

Skrevet

Takk for svar! Det stemmer vel at Gaviscon ikke er syrenøytraliserende ja. Jeg er obs på at jeg ikke skal ta vanlige preparater fra apotek mot halsbrann, så jeg har holdt meg til Gaviscon. Synes kanskje at det hjalp med mandler også, etter at jeg prøvde det i går kveld. Skal prøve banan før leggetid også. Går for tiden til akupunktør, håper det hjelper mot kvalmen snart. I tillegg har jeg fått tips om ingefærkapsler og B6-vitamin mot svangerskapskvalme, noen av dere som har prøvd det?

Av en eller annen grunn så er melk- og melkemat altså bra for min mage. (Har lest tips i svangerskapsbøker også om melk). Men jeg klarer ikke melk som tørstedrikk, drikker det alltid ved siden av brødmat eller grøt.

Gjest Moonchild i.i.
Skrevet

Banan og havregrøt er mine to favoritter hva gjelder å motvirke halsbrann. Sammen med flytende Gaviscon før jeg legger meg (du kan prøve det i kombinasjon med Link-tabletter). Jeg er også veldig glad i melk, melkemat og melkeprodukter men har faktisk merket at søte melkeprodukter og melkemat gjør halsbrannen verre, på tross av at det er mange som anbefaler dette nettopp mot halsbrann. Yoghurt naturell derimot syns jeg fungerer helt greit. Jeg ble dessuten ganske kvalm av vanlig melk de første månedene, men syns yoghurt naturell var kvalmedempende. Så det kan ha noe med melkesukkeret å gjøre.

Uansett er jo disse plagene verdt det endelige resultatet! :hjerte:

Skrevet

Hvorfor skal ikke gravide ta syrenøytraliserende midler? Legen min sier at f.eks nyco er helt ok.

Mine råd er de samme som de andre her: Unngå sukker, spis små måltider og oftere, unngå å bøy deg forover, ikke legg deg ned rett etter måltidet.

Jeg får ikke halsbrann av melk og heller ikke av sterk mat som taco merkelig nok.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Prøv å unngå stekt mat - det hjalp i hvert fall litt for meg :)

Skrevet

Jeg syntes Biola og Cultura forbygde halsbrann bra (det gjør at fordøyelsen fungerer bedre og stabiliserer syrenivået), og syntes også det 'kjølte ned' halsen ganske bra under de verste halsbrannangrepene :)

Skrevet
Hvorfor skal ikke gravide ta syrenøytraliserende midler? Legen min sier at f.eks nyco er helt ok.

Gaviscon eller tilsvarende er visst best, fordi den kun legger seg som et slags nøytralt "gelélokk" oppå maten og dermed hindres magesyre i å trenge opp i spiserøret. Gaviscon er laget av en blanding av syrenøytaliserende middel og alger. Vanlig syrenøytraliserende gir flere bivirkninger og det er ikke bra å ta for mye medisiner som trenger gjennom morkaken til fosteret.

(Dette ifølge boken "På vei" av fødselslegen Gro Nylander.)

Skrevet

Men nyco o,l. er jo ikke medisin. Det kan man jo kjøpe i hvilken som helst dagligvarebutikk. Gaviscon klarer jeg ikke ta. Synes smaken og konsistensen er helt grusom.

Skrevet

Gravide kan ta andre ting en Gaviscon mot syre, f.eks Link. Det er de mer forbyggende medisinene som Zantac og reseptbelagte medsiner som Nexium som ikke er bra for babyen. Men en grunn til at Gaviscon er bedre er at de andre faktisk øytraliserer syren i magesekken. Hvis man tar mye av denne typen medsiner uten egentlig å ha for mye syre, så risikerer man at syreproduksjonen øker, og at man kan få et problem på sikt.

Jeg var heller ikke så glad i å ta Gaviscon i begynnelsen, men jeg har vent meg til å ta den flytende varianten og svelge med vann, og det går helt fint.

Skrevet

Kanskje jeg må prøve igjen da... Ellers så tok jeg nyco hver kveld i seks mnd sist jeg var gravid, men var ikke plaget med halsbrann etter fødselen.

Skrevet

Er ingen vits i å ta syrenøytraliserende når man ikke trenger syrenøytraliserende, men trenger et lokk.

Hvem tar hostesaft mot hodepine liksom? Hodepine = smertestillende, hoste = hostesaft. Vanlig halsbrann = syrenøytraliserende (nyco), gravid halsbrann = magesekklokk (gavison).

Jeg syntes gavison tabletter var helt ok i begynnelsen, men etterhvert som jeg tar dem (en gang i ny og ne) så blir de bare værre og værre å svelge. Synes de setter seg fast i munnen (tenna også for den saks skyld).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...