Gå til innhold

Folk som glemmer ting du har sagt til de (ikke demens-glemsk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen venner og noen i familien som er veldig fæl til å glemme ting jeg har sagt til de. Hvis jeg feks forteller de at jeg har fått meg kjæreste så har de helt glemt det når det nevnes i en annen sammen heng. "Hæ, har du fått deg kjæreste hvorfor har du ikke sagt noe??😃"

Eller hvis jeg har en fortrolig samtale med de om noe alvorlig...hadde en tøff operasjon som jeg fortalte om da jeg ringte en venn og hun ble forferdet. Så når jeg tok opp dette igjen når vi møttes en annen gang så forsto hun ikke hva jeg snakket om og hadde liksom aldri hørt om at jeg var syk og dette ville hun høre alt om ++ 

Også opplevd når jeg driver med nettdating at mannen glemmer hva jeg het og må spørre om navnet mitt på nytt. Mens jeg når jeg er intr i en  mann så husker jeg da navnet. 

Dette var noen eksempler jeg har opplevd, men det er flere. Også flere som gjelder de personene jeg har nevnt. Men jeg blir såret av at folk ikke husker, hører de ikke etter når jeg prater, tar de ikke det jeg sier seriøst, og må jeg bare akseptere at de er glemsk? 

Vurderer seriøst å kutte kontakten med enkelte som ikke husker noe av det jeg sier til de. Eller slutte å fortelle de ting. Er det fair å si til de at jeg har ikke fortalt de x og y fordi de husker jo ikke en dritt av det jeg sier likevel så orka ikke å si noe, eller er det frekt? 

Anonymkode: 1e483...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Har add, alltid vært glemsk. Og etter 2 fødsler er det blitt det verre, og kan glemme ting allerede som har skjedd fra morgen av. Ikke noe jeg gjør med vilje. Det å kutte ut folk du kjenner som glemmer, høres for meg litt merkelig ut. Men det er ditt liv, du får gå for dine følelser 😊

Anonymkode: bf99a...01a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp. Har add, alltid vært glemsk. Og etter 2 fødsler er det blitt det verre, og kan glemme ting allerede som har skjedd fra morgen av. Ikke noe jeg gjør med vilje. Det å kutte ut folk du kjenner som glemmer, høres for meg litt merkelig ut. Men det er ditt liv, du får gå for dine følelser 😊

Anonymkode: bf99a...01a

Hva er add? 

Anonymkode: b6cac...0b6

Skrevet

Høres veldig rart ut å glemme nyheter som operasjon og ny kjæreste om man bryr seg om personen. Skjønner ikke at det er mulig å glemme - men så har jeg ekstremt god hukommelse - og husker alt, så har litt vanskeligheter med å sette meg inn i en slik situasjon. 

Har selv venner som glemmer ting jeg har sagt for f.eks fem år siden - og det er naturligvis forståelig. Men aldri opplevd at venner/familie har glemt "store" nyheter. 

Hvor ofte kommuniserer du med disse menneskene? Er du veldig direkte eller hinter du mer? Merkelig. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er add? 

Anonymkode: b6cac...0b6

Mente sikkert ADD ADHD uten hyperaktiv. 

Skrevet

Stress påvirker husken . Så er personer i en stresset periode i livet så glemmer man . Mangel på søvn gjør også at man glemmer fort. Andre viktige ting i livet eller hos nære relasjoner kan påvirke slik at man ikke er «tilstede « når det fortelles om ting til vedkommende. Eller det skjer mye ellers også så man greier ikke å ta innover seg alt  som blir fortalt . 

Anonymkode: e7f3a...160

• Liker 3
Skrevet

Kommer ikke på eksempler, men jeg forstår godt hva du mener og har opplevd det flere ganger selv.

Anonymkode: 5313b...4b7

Skrevet

Jeg har ikke demens, men glemmer mye. Noe mange sikkert er glade for, mens andre irriterer seg. Jeg er ikke uinteressert,  bare distré. Trist om noen blir såret, for det ønsker jeg jo ikke. Men jeg forventer heller ikke at andre skal huske alt det jeg forteller, jeg glemmer det jo selv i en travel hverdag.

Anonymkode: 9123d...8c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fæl til å glemme. Nå er ikke jeg diagnostisert da, men har mange symptomer på ADHD. Så hvis jeg faktisk har ADHD så er det nok det som gjør at jeg lett blir ukonsentrert. Men viktige og alvorlige ting glemmer jeg ikke. Ville aldri glemt at noen fortalte at de har fått kjæreste eller er operert ol. Men jeg kunne fint glemt navnet på den nye kjæresten eller glemt hva en er operert for. 

Det eneste tipset jeg har, er at hvis man skal ta opp noe alvorlig og virkelig vil bli hørt, så er det lurt å sjekke om situasjonen er passende. Om man ringer en venninne for å prate litt, og hun lager middag mens 2åringen leker, så er de jo klart at man kanskje ikke får med seg alt. Samme hvis noen ringer meg en lørdagskveld og jeg sitter hjemme og har drukket litt vin. Og hvis man har snakket om 20 tema, så er det jo lett for at noe får en hus forbi. 

Anonymkode: 88f20...e0c

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det eneste tipset jeg har, er at hvis man skal ta opp noe alvorlig og virkelig vil bli hørt, så er det lurt å sjekke om situasjonen er passende.

I den sykdomsepisoden var det hun som ringte meg og absolutt ville vite hvordan jeg hadde det... synes det er unødvendig å "sjekke" om det passer da

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette var noen eksempler jeg har opplevd, men det er flere. Også flere som gjelder de personene jeg har nevnt. Men jeg blir såret av at folk ikke husker, hører de ikke etter når jeg prater, tar de ikke det jeg sier seriøst, og må jeg bare akseptere at de er glemsk?

Hva er grunnen til at de glemmer da?

Jeg er av den typen som egentlig husker "alt" (bortsett fra navn) men som av og til får problemer med oppmerksomheten på grunn av kronisk sykdom, og da får jeg ikke med meg det de snakker om.  (Oppmerksomhetssvikt på grunn av utmattelse)

Jeg kan glemme ting folk har sagt til meg 30 sekunder før, eller rett og slett ikke høre at de snakker fordi oppmerksomheten ikke er hos dem (eller noe annet sted).
Jeg kan spørre mannen min om noe, miste oppmerksomheten, og så bli irritert på ham fordi han ikke svarer meg på spørsmålet, selv om han har svart meg.

Nå er jeg klar over at det ikke er dette du snakker om, men jeg skrev dette for å forklare at det er mange grunner til glemsomhet, det handler ikke bare om mangel på interesse.

Anonymkode: 116bb...a66

Skrevet

Jeg glemmer mye. Det er pga kroniske smerter. Hjernen min tar kun vare på 'viktig' informasjon. Feks legetimer, gymbag til ungen, fylle bensin og slike hverdagslige og nære saker.

Det er utmattende å leve med konstante smerter og får derfor teflonhjerne.

Anonymkode: addaa...198

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en tendens til å glemme detaljer i samtaler. Jeg er en sosial person med et stort nettverk, og av og til er det vanskelig å huske hva som ble sagt til en hver tid og hvem som sa det. Pleier å huske viktige greier som operasjoner eller nye kjærester, da. Og er mer taktfull enn "å har du fått deg kjæreste!" Jeg ville heller sagt "å ja, hvordan går det med dere?" 

Jeg blir heller ikke såret når familie og venner ikke husker alt jeg har fortalt, jeg er jo ikke sentrum i deres univers.

Anonymkode: 375d5...e5c

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir heller ikke såret når familie og venner ikke husker alt jeg har fortalt, jeg er jo ikke sentrum i deres univers.

Klar over dette. Slik tenker jo jeg også. Men likevel kjenner jeg at jeg blir lei meg av å måtte repetere noe som var utrolig vanskelig for meg å si til henne første gang. Det kostet meg mye, det med å si det med operasjonen. 

Tror mange har travle liv og hører kanskje ikke med ørene på stilk på alt som blir sagt, og så stresser de videre. Men å ikke huske sånne ting synes jeg er sårt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en slik som glemmer, og jeg syns det er forferdelig. Jeg er veldig klar over problemet mitt, men jeg aner ikke hvordan jeg skal løse det. Selv om jeg virkelig prøver å konsentrere meg, så ender jeg opp med å tenke på at jeg må konsentrere meg, i stedet for å lytte. Det har faktisk gått så langt at jeg sitter og noterer når jeg snakker med venninner på telefonen.

Jeg er så lei meg for dette problemet, men det er ikke av vond vilje.

Anonymkode: d72c6...08b

• Liker 2
Skrevet

Altså jeg er i en alder nå der mange venner og bekjente har samlivsbrudd og har fått diverse sykdommer, bytter jobb osv så her går ting litt i krysss av og til og jeg glemmer hvem som har hva og hvem som skilles nå liksom, skal litt til å huske alt. I tillegg så er det noen som gnåler så mye om seg og sitt at jeg slår av hjernen til tider for det tar aldri slutt. Som regel så husker jeg alt, iallfall det som er viktig men alt er ikke like viktig å holde orden på. :P 

Når det kommer til nettdating så har jeg overhodet ingen erfaring men selv ville jeg jo tenkt at denne typen menn som ikke evner å huske navnet ditt holder på med andre damer og. Så de ville jeg droppet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg glemmer mye. Det er pga kroniske smerter. Hjernen min tar kun vare på 'viktig' informasjon. Feks legetimer, gymbag til ungen, fylle bensin og slike hverdagslige og nære saker.

Det er utmattende å leve med konstante smerter og får derfor teflonhjerne.

Anonymkode: addaa...198

Samme her. Mannen min elsker å se filmer og serier om igjen med meg for jeg husker som regel ikke noe av de. Han sier det er som å se de for første gang med meg og han kan komme med kommentarene sine på nytt. Haha. 

Anonymkode: 11089...d65

• Liker 2
Skrevet

Jeg er der jeg også. Har vært sånn siden jeg var tenåring. Jeg husker alt som har skjedd i livet opp til nå, jeg har en glimrende langtidshukommelse, så hvis det først fester seg så sitter det. Men, kortidshukommelsen er virkelig helt fraværende, så jeg må skrive ned ting hvis jeg skal huske det. Jeg har så ille kortidshukommelse at jeg kan tenke "åh, ja, det må jeg søke opp" og så lukker jeg opp en fane i nettleseren og så har jeg glemt hva jeg skulle søke opp. 

Bare nå mens jeg har skrevet dette innlegget har jeg glemt det bort to ganger fordi jeg fikk pling fra Messenger og styrer med maten i tillegg. 

Jeg har hatt noen venner som sier ting til meg og jeg glemmer det. Jeg glemmer om det ikke er skrevet ned, så på Messenger går det greit, for da kan jeg scrolle og se hva vi snakket om sist f.eks. 

Jeg vil ikke være sånn, det er irriterende. Virker som jeg bare må leve med det. 

Jeg visste det ikke før, men har fått bekreftet ADHD nå i voksen alder. Vet ikke om det er fordi jeg har ADHD eller hva det kan være, men det har blitt verre med alderen og etter en blodpropp i hjernen for 10 år siden. 

Anonymkode: a31df...a77

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har noen venner og noen i familien som er veldig fæl til å glemme ting jeg har sagt til de. Hvis jeg feks forteller de at jeg har fått meg kjæreste så har de helt glemt det når det nevnes i en annen sammen heng. "Hæ, har du fått deg kjæreste hvorfor har du ikke sagt noe??😃"

Eller hvis jeg har en fortrolig samtale med de om noe alvorlig...hadde en tøff operasjon som jeg fortalte om da jeg ringte en venn og hun ble forferdet. Så når jeg tok opp dette igjen når vi møttes en annen gang så forsto hun ikke hva jeg snakket om og hadde liksom aldri hørt om at jeg var syk og dette ville hun høre alt om ++ 

Også opplevd når jeg driver med nettdating at mannen glemmer hva jeg het og må spørre om navnet mitt på nytt. Mens jeg når jeg er intr i en  mann så husker jeg da navnet. 

Vurderer seriøst å kutte kontakten med enkelte som ikke husker noe av det jeg sier til de. Eller slutte å fortelle de ting. Er det fair å si til de at jeg har ikke fortalt de x og y fordi de husker jo ikke en dritt av det jeg sier likevel så orka ikke å si noe, eller er det frekt? 

Du burde ikke kutte de ut. Det er slemt. 

Tenk om de er kjempestressa for noe. Det er så mange årsaker til å glemme. Jeg personlig, er så opphengt i mine eksamener (frykt) at jeg glemmer alt annet. Jeg vil bare bestå. Skjer det noe oppå dette blir det enda verre. 😔

Anonymkode: 7bdc4...c69

• Liker 2
Skrevet

Man kan ikke for at man glemmer, så det ville jeg ikke brukt energi på å bli fornærmet for.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...