Gå til innhold

Flere som sørger for å få restskatt istedet for å få igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør dette i 2021. Endret skattekortet så jeg betaler mindre i Januar og Februar, forandrer det igjen senere så jeg betaler mer i Mars og utover, men får likevel baksmell i 2022.  Men har hørt at det lønner seg? Flere som gjør dette? Måtte bli sånn denne gangen.

Anonymkode: f502a...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler man mer med tabellkort? Jeg satte at jeg ville tjene 100.000 mer, men får ikke inntrykk det hjelper

Anonymkode: e95c0...be8

Skrevet

Hvorfor skulle det lønne seg? Du betaler samme skatt totalt uansett, bare på ulikt tidspunkt. 

Anonymkode: 037ed...9bb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betaler man mer med tabellkort? Jeg satte at jeg ville tjene 100.000 mer, men får ikke inntrykk det hjelper

Man betaler vel egentlig mer jo høyere inntekten er.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man betaler vel egentlig mer jo høyere inntekten er.

Jeg vet ikke om jeg får restskatt. Ser ikke hvor jeg kan finne ut av det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg får restskatt. Ser ikke hvor jeg kan finne ut av det. 

Kan regne det ut på skattekalkulatoren på skatteetaten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan regne det ut på skattekalkulatoren på skatteetaten.

Jeg ble ikke klok. Jeg gjorde det

Men blir forvirret av fagforening etc

Skrevet

Noen betaler mindre skatt for å "låne" penger, da renten er rimelig lav. Personlig betaler jeg akkurat, juster bere litt i løpet av året. 

Anonymkode: 5ba8c...7c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skulle det lønne seg? Du betaler samme skatt totalt uansett, bare på ulikt tidspunkt. 

Si man f.eks med vilje betaler 150 000 for lite i skatt, setter man heller disse 150 000 inn på høyrente konto (fond går og men mer risiko)

når skattesmellen kommer så betaler man de 150 000 å sitter igjen med rentene til seg selv...Og gjenta dette år etter år

gjør det ikke selv, men hadde flere tenkt litt smartere hadde flere hatt mer penger

Anonymkode: ce1ea...105

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vet egentlig ikke. Kanskje på grunn av renter... Hørte det en gang. Men gjør det først og fremst fordi jeg ikke har noe valg denne gangen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Renter. Betaler man senest 30. april får man ingen renter på dette, og pengene kan investeres i mellomtiden. Jeg bryr meg ikke om det nå som økonomien min er god, men brukte dette for å betale ned kredittgjeld raskere. Satte ned skatten og betalte alt jeg kunne på kredittkort/forbrukslån, og når selvangivelsen kom tok jeg eventuelt penger ut igjen til å betale. Disse lånene har såpass høye renter at i løpet av et år utgjør det noen tusen, og jeg ble ferdig med hele greia en del raskere. 

Anonymkode: 70f8e...5d3

Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg ble ikke klok. Jeg gjorde det

Men blir forvirret av fagforening etc

Hvis du er medlem i fagforening blir du enten trekk i lønna eller får regning på det. Blir du trekk i lønna ser du det på lønnsslippen og ganger mnd-beløpet med 12 mnd. Skjønner ikke hva som er vanskelig med det.

Skrevet

Jeg får som regel restskatt. Jeg tenker at jeg heller betaler lite skatt gjennom året og investerer pengene selv. Har aldri hatt problemer med restskatt, da jeg alltid har en buffer.

Anonymkode: f0a4f...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Renter. Betaler man senest 30. april får man ingen renter på dette, og pengene kan investeres i mellomtiden. Jeg bryr meg ikke om det nå som økonomien min er god, men brukte dette for å betale ned kredittgjeld raskere. Satte ned skatten og betalte alt jeg kunne på kredittkort/forbrukslån, og når selvangivelsen kom tok jeg eventuelt penger ut igjen til å betale. Disse lånene har såpass høye renter at i løpet av et år utgjør det noen tusen, og jeg ble ferdig med hele greia en del raskere. 

Hva mener du med 30.April? Hva skal man betale før 30. April? Og hvor investerte du pengene i mellomtiden (på bankkonto, fond, eller aksjer?) 

Anonymkode: 7ad20...856

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du med 30.April? Hva skal man betale før 30. April? Og hvor investerte du pengene i mellomtiden (på bankkonto, fond, eller aksjer?) 

Smart 👍 Har litt gjeld jeg også, kanskje jeg skal gjøre det samme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt, hvordan funker det? Du fikk ned gjelden selv om du betalte restskatten med det du hadde betalt inn på kredittkortene?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort dette i mange år, justerer lønnen til ca halvparten på skattekortet slik at jeg får feil tabell, får da alt fra 60-100 000 i restskatt, kommer helt an på hva tabell jeg får. har tjent ca 10000 pr år på dette i gjennomsnitt pga investeringer (og tidligere nedbetaling av lån når renter var langt høyere en i dag)

Anonymkode: ed85c...180

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Selvfølgelig ikke. Men et tabellkort har trekk for alle inntektsnivåer, tabellen bestemmes ut fra hva du har av skattepliktig inntekt utenom lønn, og hvilke fradrag du har. Hvis du vil trekke mer skatt, må du oppgi litt ekstra renteinntekter for eksempel. Hvis du vil trekke mindre, oppgir du mer rentefradrag.

Om det lønner seg å trekke for lite kommer an på hva du gjør med det som ikke trekkes. Du må jo i så fall få en avkastning på det.

Anonymkode: 04e81...d1e

Skrevet

Ja, jeg gjør dette hvert år. Blir ikke så mye penger ut av det, men alle monner drar. Man slipper jo også betale inn de siste 99 kroner ca. 

Anonymkode: 4ee1a...ebd

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du skal betale inn det du mangler på skatten, før å unngå rente. Allså det du har skattet for lite 

Anonymkode: 5ba8c...7c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...