AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Er det vanlig at 50/50-ordningen pleier å opphøre på et tidspunkt? Hvor barnet ønsker å være mer hos én av foreldrene? I hvilken alder? Hva er deres erfaring? Enten som foreldre eller som skilsmissebarn? Anonymkode: 86924...daf
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Min datter bodde 50/50 til hun ble godt opp i tenårene 15-16 år ca, da gikk hun dit hun følte for (vi bodde nærme), selv om hun opprettholdt 50/50 etter det også, bare ikke så nøyaktig. Fra ca 17 år ble det mer permanent hos far grunnet større plass. Følte det var en glidende overgang, og det var ikke noe vi pratet så mye om, det bare skjedde gradvis. Anonymkode: 5cfe2...9b3 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Fra året barnet fyller 13 skal jo deres mening vektlegges ganske sterkt, og hvis de vil være mer ett sted enn et annet, så skal de bli hørt. Men hvis foreldrene har godt samarbeid så trenger man jo ikke endre samværsavtalen, men bare ha mer "åpen dør policy". Anonymkode: 912a1...d6b 1
mebeforeyou Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Barna mine som nå er 18 og 21 år har hatt 50/50 hele tiden med en ukes intervaller i starten. For noen år siden ville begge barna ha to ukers intervaller. De syntes det ble for stress med en uke av gangen. Far og jeg er meget fleksible også, så hvis det kommer noe i veien så lar det seg ordne det også. Det går begge veier i årenes løp😀 2
Brunello Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Dersom foreldrene bor på forskjellig sted, sier det seg vel selv at barnet velger å være mest der det går på skole og har vennene sine. Vil tro 50/50 da opphører så fort barnet setter ned foten, normalt antakelig i ungdomsskole-alder. Bor foreldrene på samme sted, holder de sikkert lenger såfremt det er ok å være hos begge foreldre.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 mebeforeyou skrev (13 minutter siden): Barna mine som nå er 18 og 21 år har hatt 50/50 hele tiden med en ukes intervaller i starten. For noen år siden ville begge barna ha to ukers intervaller. De syntes det ble for stress med en uke av gangen. Far og jeg er meget fleksible også, så hvis det kommer noe i veien så lar det seg ordne det også. Det går begge veier i årenes løp😀 En 21-åring med 50/50 ordning? 🙈 Anonymkode: a07ee...c06 11
mebeforeyou Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En 21-åring med 50/50 ordning? 🙈 Anonymkode: a07ee...c06 Ja faktisk🥰 (flytter nå da) 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #8 Skrevet 31. desember 2020 Eldste er tjue år og flyttet ut ifjor høst for å studere. Yngste er 16. Har hatt 50/50 hele tiden. En ukes intervall. Mulig de kunne ønsket to ukers intervaller etterhvert som de ble eldre, men det har ikke vært et tema pga farens turnusjobb. Det har fungert fint stort sett hele tiden. Vi bor i samme gate, fire hus mellom oss så lett å hente sykler og glemte gymsko osv. Nå har studentsønn vært hjemme en drøy måned pga bare digitale eksamener, og han velger også å bo litt her og litt hos faren i takt med søstra. Hvis noe ekstra har dukket opp i pappauker (at faren må bort på kurs eller plutselig jobbe ekstra pga sykdom) har jeg hatt barna ekstra. Litt vanskeligere for far å være like fleksibel pga hans jobb, men nå som yngste er så stor kan hun være hos far hvis jeg reiser bort ei mamma-helg, selv om farens jobb gjør at han er borte fra tidlig morgen til litt utpå kvelden. Da barna var yngre måtte jeg da heller ordne annen pass til dem. Anonymkode: 3175d...4d5
Rotemor Skrevet 31. desember 2020 #9 Skrevet 31. desember 2020 Mitt yngste barn har nå bestem at hen skal være to uker i hvert hjem. Jeg ser at det gradvis vil bli mer i det ene hjemmet enn det andre. Hen er 15 og vi som foreldre aksepterer og respekterer ønskene.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #10 Skrevet 31. desember 2020 Min bodde 50/50 i to år, når hun var liten, men i god tid før skolestart, gikk jeg rettens vei og fikk hovedomsorg. Far hadde ikke rutiner, regler eller god nok oppfølging av ting generelt, og jeg orket ikke det der når skolen begynte. Barnet trenger døgnrytme, møte opp i tide, få hjelp til lekser osv. Nå er barnet 10 år og det var nok lurt. Anonymkode: ea952...c00 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #11 Skrevet 31. desember 2020 50/50 til 13 og 16 år. Da ville de være mest hos meg. Kun pga å slippe så mye frem og tilbake. Godt forhold til oss begge og far ble nok litt skuffet med en gang men som han sier så må de få velge selv. Anonymkode: 0d609...8b2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #12 Skrevet 31. desember 2020 Vår 16 åring har gått over til å være 14 dgr med hos mor og far. Han får igrunn bestemme sjøl hvor han vil være Anonymkode: 9a0e5...d4b
Kalevala Skrevet 31. desember 2020 #13 Skrevet 31. desember 2020 Vår 18-åring flytter fortsatt frem og tilbake. Både far og jeg sa for flere år siden at hun nå kan velge selv, men det virker som om hun trives best med å ha det slik. Hun har vært lite interessert i å endre på systemet i feriene også. Neste år flytter hun til Trondheim for å studere, da blir det nok godt å få bo på ett sted.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #14 Skrevet 31. desember 2020 To av mine beste venninner hadde skilte foreldre, begge sluttet med 50/50 da vi begynte på ungdomsskolen ca. Begge var mer hos far. Tror veldig mange opprettholder den der 50/50 ordningen kun pga dårlig samvittighet for den forelderen som ser barnet minst. Det har jeg også hørt venner si, at foreldrene ubevisst legger et press eller forventning ved å fortelle hvor glade de er for å se barna feks.. sånn at barna ikke tørr å skuffe foreldrene, fordi de vet at flyttingen frem og tilbake betyr mye for de voksne. Anonymkode: 69ed1...bb6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #15 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 22.38): Fra året barnet fyller 13 skal jo deres mening vektlegges ganske sterkt, og hvis de vil være mer ett sted enn et annet, så skal de bli hørt. Men hvis foreldrene har godt samarbeid så trenger man jo ikke endre samværsavtalen, men bare ha mer "åpen dør policy". Anonymkode: 912a1...d6b Det er fra 12år! Anonymkode: 579e9...cea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå