Gå til innhold

Falafel

Anbefalte innlegg

Gjest lillelou
Skrevet

Falafel syns jeg er kjempenam, men jeg har enda ikke funnet noen god oppskrift. Når jeg lager det, er det en "pappeskeutgave", og ikke det helt store.Skulle så gjerne hatt en goood oppskrift, sånn at jeg kunne overraske sambo med en deilig falafelmiddag (ungdomsminner fra hans tur til Israel, da han "bodde" i falafelbodene...). :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Falafel (30 stk)

1 grovhakket løk

1 presset hvitløksfedd

400 g poteter

1¼ kopp kikerter (hermetiske, eller kokte)

½ ts malt kanel

½ ts malt spisskummen

¼ ts chilipulver

⅓ kopp persille

litt mel

1 liten grønn agurk

¾ kopp yoghurt naturell

½ ts malt spisskummen

2 ts hakket mynte

Fres løk og hvitløk til løken er myk. Kok potetene myke og mos dem. Kjør løkblandingen, potet, kikerter, krydder og persille i en hurtigmikser. Form til boller som settes på bakepapirkledte brett. La stå i kjøleskap 1 time. Rull dem i mel og frityrstek til de er gylne. La renne av seg på kjøkkenpapir og server med yoghurt dip.

Yoghurt dip: Skjær agurken i to p ålangs, ta ut frøene og finhakk resten. Bland agurk med resten av ingrediensene.

Skrevet

Husker vi spiste mye falafel i Egypt...men der ble det kun brukt til frokost. :)

Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften:

FALAFEL

400 g kikerter (1 boks)

1 liten løk

1 fedd hakket hvitløk

1/2 teskje malt spisskarve

en klype kajennepepper

1 pisket egg

1ss hvetemel

1 krm bakepulver

salt og pepper

Mos kikerter og løk i en matmølle.

Tilsett det øvrige og bland godt.

Salt og pepper etter smak.

Varm opp jordnøttolje til ca 180 grader. Stikk en tresleiv nedi, det kal boble rundt den.

Lag små boller med melede hender.

Vendes i oljen med en hullsleiv til de er brune og sprø.

La renne av på papir, og server varme med noen drypp olivenolje og presset sitron.

Skrevet

Jeg laget falafel på søndag, med utgangspunkt i denne oppskriften.

Tilsatte litt bakepulver i tillegg (fordi det står i de fleste falafeloppskrifter), samt et egg, for å binde bedre. Og så laget jeg relativt små falafler, ikke "burgere" som oppskriften sier. Man kan dessuten være enda mer raus med krydderne. ;) Jeg brukte forresten også chili/paprikapulver fra innvandrerbutikk ("Middle Eastern red pepper") istedet for cayenne, det passet bra.

Jeg synes falafel er lettest å forme på en skjærefjøl, og så legge dem i panna med stekespade, i hendene klistrer de seg liksom bare fast overalt. :forvirret:

Og så fritystekte jeg bare delvis, dvs. med kanskje 1 dl olje i panna til å begynne med, og så litt mer etterhvert. Det fungerte helt fint.

Et must med yoghurtsaus til, forøvrig, falafel kan være litt tørt, synes jeg (jeg lager nesten samme variant som i Arkanas oppskrift, men uten cumin, og med litt sitronsaft :) ).

Gjest lillelou
Skrevet

Aiai,tennene løper i vann av å lese disse oppskriftene!nå blir det falafler i heimen! Tenker jeg faktisk må prøve alle tre variantene etter hvert.Tusen takk,folkens! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...