AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Jeg skal døpe min sønn og har 5 venninner jeg ønsker skal være faddere (det er de 5 venninnene jeg har med å gjøre). Men lurer på om det blir dumt å for det første bare ha kvinnelige faddere til min sønn. Jeg og mannen har ingen mannlige faddere vi kunne tenke oss. Mannen er 18 år eldre enn meg og de mennene han omgås med er enda eldre så. Lurer også på om det blir dumt å bare be venninnene som fadder og ikke kjærestene/mennene deres? Jeg har bare møtt kjærestene deres noen ganger. Ikke noen vi omgås med som par, jeg og mannen. Jeg og mannen har liksom ingen vennepar felles som vi kan ha som faddere. Er det unormalt å bare ha ene parten i et forhold som fadder og ikke dem som par? Føler det blir litt feil å ha kjærestene deres som fadder når vi ikke direkte kjenner dem. Anonymkode: 8b06a...f13
Nymerïa Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Hvis det er dumt med bare den ene i et par som faddere så har kongefamilien tråkket i salaten gang på gang. Bare se hvem som er faddere der. Jeg har venninner som faddere til barna mine. Ikke kjærestene deres. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Man er jo ikke fadder som par Anonymkode: 44fe7...8cd 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 TS her. Det er 4 venninner, ikke 5. Vi er totalt 5 venninner som omgås** Anonymkode: 8b06a...f13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Okei så bra. Synes bare det ofte virker som om par er gudmor og gudfar liksom. Min onkel og tante er f.eks. Gudmor og gudfar til meg. Og mannen min og hans eks er gudforeldre på samme barn (ettersom de var par for 11 år siden da de ble gudforeldre). Anonymkode: 8b06a...f13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Jeg og mannen er gift. Og selv i familien er bare en og en av oss fadder til hvert barn. (også på tvers av familiene). Har aldri opplevd at par er faddere. Selv mine er tanter og onkler,uten ektefelle. Anonymkode: 4fecd...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 Både jeg og min mann er faddere, men ikke til samme barn. Men ser ikke helt at alder på din manns venner skal ha noen betydning for fadderskap. Vi har også hatt besteforeldre som fadder. Anonymkode: 244c9...bd8 2
Gjest Kvakkekyllingen Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 Jeg og samboeren min er faddere til min brors sønn og min søsters datter.
femme_pilot Skrevet 31. desember 2020 #9 Skrevet 31. desember 2020 Jeg har 3 venninner av mamma som faddere. Og ikke dere ektemenn, selv om de alle hadde vært lenge gift lenge før jeg kom. Er selv fadder med to andre venninner til en venninne sin baby. Og min mann er ikke fadder til babyen. Så kjør på Tror det er ganske normalt Lykke til med dåp ❤️
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #10 Skrevet 31. desember 2020 Vi har bedt enkeltpersoner, ikke par, om å være faddere. Men selvsagt inviteres fadderens partner til dåp og konfirmasjon og bursdager osv, og gavene (eller invitasjoner til å gjøre ting, dåps"barn" og fadder sammen) kommer fra paret. Men hvis du tror du kanskje får flere barn, så ville jeg kanskje valgt to venninner som fadder til den første (sammen med to faddere fra din manns side?), og de andre to venninnene til det neste barnet? Vi har to barn, til det første barnet var min venninne og min manns kamerat faddere, sammen med min søsters mann og min manns ene søster. Til det andre barnet var en annen av mine venninner fadder, en annen kamerat av min mann, min søster, og den andre av min manns søstre. Anonymkode: 25087...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #11 Skrevet 31. desember 2020 Jeg ville ikke valgt de som kun er kjærester. Faddere bør være gift, både på grunn av religion og stabilitet. Kjæresteforhold ryker ofte. Anonymkode: 294b5...aa3 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #12 Skrevet 31. desember 2020 Er ikke vanlig at kjærestepar er faddere sammen, kleint om det blir slutt mellom de. Det viktigste er jo å velge faddere som har kunnskap om kristendommen og som kan hjelpe til lære opp barnet i den kristne tro, hvis ikke er det like greit å ikke døpe og heller ha navnefest. Barnet kan senere ta stilling til religion og dette er er kanskje det beste. Anonymkode: b04c9...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #13 Skrevet 31. desember 2020 Jeg er døpt i 1970, bare i tilfelle tradisjon blir et tema. En inngiftet tante bar meg til dåpen, men onkel var ikke fadder. En kamerat av pappa var gudfar, men heller ikke hans kone var fadder. Jeg hadde også to andre faddere, men de var enslige/ugifte på dåpstidspunktet. Det samme gjaldt søsknene mine Det er ikke uvanlig at kun en fra et par er fadder. Anonymkode: 84252...e44
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #14 Skrevet 31. desember 2020 Jeg har to venninner til faddere for mitt barn. Begge var godt gift og hadde barn da barnet vårt ble døpt, og vi valgte å la den ene mannen også bli fadder, da vi var veldig mye sammen som par. I dag er begge venninnene skilt, og jeg er glad for at mann nr. 2 ikke er fadder. Det er utfordrende å forholde seg til å ha en fadder vi svært gjerne ønsker å ha i våre liv, men som en av de andre fadderne kanskje helst ønsker å få ut av bildet. Anonymkode: 977a8...fff
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #15 Skrevet 31. desember 2020 Helt ok å bare be en i et par være fadder. Men ville vurdert noen familiemedlemmer også. Til første barnet vårt valgte vi studievenner, venninner og kompiser...og nå 17 år senere har vi desverre ikke så mye kontakt lenger. De kom ikke i konfirmasjonen hans heller. Familie har man som regel kontakt med hele livet. De neste barna valgte vi annerledes til. Anonymkode: 9d36b...e2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå