Gjest shopomania Skrevet 10. august 2005 #1 Skrevet 10. august 2005 Jeg har akkurat kommet hjem fra en reise i Polen, hvor jeg har shoppet som gal! utrolig mye fint bl.a. på Zara Jeg var også på et marked i en fjellby, og der lot jeg meg jammen rive med og kjøpte en nydelig kåpe av lammepels/skinn. Vel hjemme kom jeg på at jeg jo egentlig alltid har vært og fortsatt er, motstander av pels pga de forferdelige forhold pelsdyrene lever under. (Besøkte en revefarm da jeg var liten, og det satte varige spor ja!) Etter å ha tenkt litt frem og tilbake, håper jeg nå på at det ikke er så ille med sauepels..? Jeg mener, vi spiser jo både lam og sau, og jeg håper jo selvfølgelig at pelsen er et produkt av et lam som også gikk til matproduksjon. ..slik at det i prinsippet er det pelsen til det samme lammet som jeg ikke har noe dårlig samvittighet for å spise, i kåpa jeg har kjøpt. ...eller er det slik at lam og sauer som avles for pelsproduksjon lever under dårligere forhold en de som går til matproduksjon? Er det noen som vet noe mer konkret om dette? ...Da jeg kjørte fra denne fjellbyen så jeg mange sauer og lam som beitet på jordene, som så sunne og friske ut. Og jeg håper jo inderlig at det er slik lammene som gikk med til kåpa mi, har levd. ..jeg vet nesten ikke om jeg kommer til å bruke denne kåpa, jeg... Burde jeg bruke den eller ikke?
sixx Skrevet 10. august 2005 #2 Skrevet 10. august 2005 ..jeg vet nesten ikke om jeg kommer til å bruke denne kåpa, jeg... Burde jeg bruke den eller ikke? ← Sauen blir iallefall ikke levende igjen om du lar være å bruke kåpa.
Gjest shopomania Skrevet 10. august 2005 #3 Skrevet 10. august 2005 Sauen blir iallefall ikke levende igjen om du lar være å bruke kåpa. ← Ikke? Nei da så.... Jeg tenker jo mer på hva jeg signaliserer ved å bruke den pelsen da.
Hu i Svingen Skrevet 10. august 2005 #4 Skrevet 10. august 2005 Så lenge man spiser dyret er det greit å bruke pelsen. Sau, ku, geiter og vilt er ikke noe problem med tanke på avlen. Det finnes så klart en del slaktedyr som ikke har det så bra som de burde, men når man først spiser dem så ser jeg ingenting galt i å utnytte hele dyret.
Catzy Skrevet 10. august 2005 #5 Skrevet 10. august 2005 Jeg synes forsåvidt det er greit. Da signaliserer du at du bruker hele dyret, ikke bare det du spiser. Med mindre du er vegetarianer, men så vidt jeg skjønte så er du ikke det. Men jeg ser dilemmaet. Var i en UFF-butikk da en dame hadde samme moralske kvaler over en retro skinnkåpe. Men det var tydligvis ikke ull eller ku, men noe mer... ikke-spiselig. Og så står hun og sier at "Det kommer an på hvilket dyr det kommer fra". OK, så mulig at hvis hun fikk vite at det var en sel, så ville hun ikke ha den av moralske grunner, men hvis det var ulv, så var det greit. (Det var nok ikke ulv, altfor stri pels.) I sånne tilfeller får man heller være konsekvent, enten tar man kåpa samme hvilket dyr den kommer fra, eller så gjør man det ikke. Catzy
Bonnie Skrevet 10. august 2005 #6 Skrevet 10. august 2005 Jeg forbinder ikke saueskinn som pels, nettopp av den grunn at man utnytter hele dyret. Man dreper det ikke kun for den fine pelsen....
Annevenn Skrevet 10. august 2005 #7 Skrevet 10. august 2005 Ikke? Nei da så.... Jeg tenker jo mer på hva jeg signaliserer ved å bruke den pelsen da. ←
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #8 Skrevet 10. august 2005 Jeg er vegetarianer Jeg går gjerne i pels
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #9 Skrevet 10. august 2005 Jeg forbinder ikke saueskinn som pels, nettopp av den grunn at man utnytter hele dyret. Man dreper det ikke kun for den fine pelsen.... ← Så du er bedre enn andre fordi du bruker hele dyret?
Gjest Catwoman Skrevet 11. august 2005 #10 Skrevet 11. august 2005 Jeg er vegetarianer Jeg går gjerne i pels Men du er sikkert vegetarianer av helsemessige grunner el. og ikke med tanke på dyrene.
Gjest agjest Skrevet 11. august 2005 #11 Skrevet 11. august 2005 Jeg har akkurat kommet hjem fra en reise i Polen, hvor jeg har shoppet som gal! utrolig mye fint bl.a. på Zara Jeg var også på et marked i en fjellby, og der lot jeg meg jammen rive med og kjøpte en nydelig kåpe av lammepels/skinn. ..jeg vet nesten ikke om jeg kommer til å bruke denne kåpa, jeg... Burde jeg bruke den eller ikke? ← Hehe, vært i Polen du og? Morsomt. Jeg holdt på å kjøpe meg kåpe jeg og, av geiteskinn, men hadde dessverre ikke helt økonomien til det. Hadde jeg hatt det hadde jeg kjøpt den, uten tvil. Jeg regner sau og geit og sånt for bruksdyr som lever et normalt husdyrliv (altså ikke i trange bur a la rev og sånt) og som det ikke er noe problem å kjøpe pels fra.
Gjest Pjusk Skrevet 11. august 2005 #12 Skrevet 11. august 2005 Jeg forbinder ikke saueskinn som pels, nettopp av den grunn at man utnytter hele dyret. Man dreper det ikke kun for den fine pelsen.... ← Så du er bedre enn andre fordi du bruker hele dyret? ← Jeg synes faktisk Bonnies poeng er helt rellt. Jeg tenker på samme måte. Når et dyr først skal slaktes, så er det jo bedre at faktisk hele dyret blir utnyttet en at man bare tar en bit og forkaster resten. Denne sauen ville blitt slaktet likevel - til mat. Og jeg skjønner godt damens kvaler på Fretex som Crazy nevnte: Jeg ville tenkt likt (forøvrig ikke mht. sel og ulv, men f.eks. oppdrettsmink kontra en sau)
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2005 #13 Skrevet 11. august 2005 (endret) Jeg er vegetarianer Jeg går gjerne i pels Men du er sikkert vegetarianer av helsemessige grunner el. og ikke med tanke på dyrene. ← Spør om det samme som Catwoman. Endret 11. august 2005 av Freckles
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #14 Skrevet 11. august 2005 Gikk på dietter pga sykdom som barn ja, blant annet råkostdietter. Har aldri spist noe særlig kjøtt, så kuttet det helt ut for 7 år siden (blir kvalm/det vokser i munnen osv). Men jeg synes jo synd på dyr, liker ikke at faren min jakter for moro skyld (de spiser jo viltet, men det er jo ikke akkurat som om vi trenger maten). Vil ikke si jeg er det av idealistiske grunner nei, er det fordi jeg synes at å spise muskler er i overkant ekkelt
Gjest Pjusk Skrevet 11. august 2005 #15 Skrevet 11. august 2005 Men jeg synes jo synd på dyr, liker ikke at faren min jakter for moro skyld (de spiser jo viltet, men det er jo ikke akkurat som om vi trenger maten). ← Skjønner ikke dette jeg.... Du synes det er ille at faren din jakter på et vilt dyr som har levd et naturlig liv, for deretter å spise det. Men å gå med en pels av et dyr som har dødd ene og alene for å bli pels - og dyret dessuten har levd en forferdelig tilværelse hos en pelsoppdretter... Er det bedre?
Gjest shopomania Skrevet 11. august 2005 #16 Skrevet 11. august 2005 Hehe, vært i Polen du og? Morsomt. ← Jepp. Hatt en super tur. Jeg skal tilbake, uten tvil! Neste gang jeg skal på juleshopping blir det ikke London, nei! Du har vel ikke vært i Polen i forbindelse med et bryllup du og?? Til alle; takk for mange konstruktive svar. Jeg synes jeg har fått så mange tilbakemeldinger ala den tankegangen jeg håpte på, nemlig at det er greit med pels/skinn av dyr som ikke lever i bur, og som man ikke bare avler frem og slakter pga pelsen. Da skal jeg fortsette å kose meg med fårikål, og jeg skal bruke kåpa til vinteren. ...så får jeg bare håpe på at det ikke kommer noendyrevernere og sprayer den ned...
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. august 2005 #17 Skrevet 11. august 2005 Sauepels blir noe helt annet i mine øyne, både fordi dyrene sannsynligvis har levd ett godt liv, og fordi man har utnyttet hele dyret. Men det siste er ikke noe must for meg, dersom man fant en lønnsom form for pelsdyroppdrett, som fortsatt tok hensyn til dyrenes naturlige behov, så hadde det vært greit for meg det også.
frizzbee Skrevet 11. august 2005 #18 Skrevet 11. august 2005 Jeg regner sau og geit og sånt for bruksdyr som lever et normalt husdyrliv (altså ikke i trange bur a la rev og sånt) og som det ikke er noe problem å kjøpe pels fra. ← Jeg skriver under på denne! Bruk kåpa di du
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #19 Skrevet 11. august 2005 Jepp. Hatt en super tur. Jeg skal tilbake, uten tvil! Neste gang jeg skal på juleshopping blir det ikke London, nei! Du har vel ikke vært i Polen i forbindelse med et bryllup du og?? ← Øhm, jo. Men jeg var ikke bryllupsgjest. Forøvrig enig med deg, hadde en super tur dit, likte meg veldig godt og reiser gjerne tilbake.
frizzbee Skrevet 11. august 2005 #20 Skrevet 11. august 2005 (endret) .. Endret 11. august 2005 av frizzbee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå