Gå til innhold

Merker dere opp igjen klær etter søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snart lillesøsters tur for barnehagestart og mesteparten av klærne hennes er arvet fra storebror. Skal jeg merke dem opp igjen? Er ny bhg for lillesøster, ikke samme som storebror har gått i. Vi har nemlig flyttet. Skjønner bhg at klærne til XYZ nå tilhører RYZ (feks)? Eller bør jeg merke alle opp igjen? Var helt ekstrem med storebror, merket hver eneste sokk! Hadde være godt å slippe det samme med lillesøster 😄 Men samtidig er det jo veldig dumt om klærne forsvinner.

Anonymkode: 8941f...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må merkes på nytt om du vil beholde dem. havner fort i gjenglemt-kassen ellers. 

Anonymkode: 10a44...85b

• Liker 11
Skrevet

De har jo ingen forutsetninger for å vite at det er storebrorens tøy når de ikke kjenner dere. 

Anonymkode: ea5dc...133

• Liker 8
Skrevet

Ja ville merket de på nytt. Samtidig ville jeg fra nå av merket alle klær til eldste med kun etternavn, så slipper du problemstillingen i fremtiden😊

• Liker 9
Skrevet

Jeg har alltid merket kun med etternavn og telefonnummer. Aldri mistet noe.

Anonymkode: 03330...51b

• Liker 4
Skrevet

Prøver å ikke merke på nytt her, men lillesøster er veldig opptatt av det selv og når hun ser storebrors navn, små må vi bare frem med ny lapp. Her går begge barna i samme barnehage.

Anonymkode: 5f3e0...2ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid merket kun med etternavn og telefonnummer. Aldri mistet noe.

Nesten samme variant her, jeg er mamma til Tiril, Tora og Teodor og har merket alt med T. Hansen og mannens telefonnummer. Ganske fornøyd med den :lol:

Hvis Live Hansen skal ha utebuksa etter Torbjørn Hansen, er det nok lurt å merke på nytt, med mindre personalet kjenner dere veldig godt.

Anonymkode: 652db...7ea

• Liker 1
Skrevet

En bekjent som arbeider i barnehage sier: Merk mest mulig, helst alt. Lag merkelapper som er lette å lese- ikke små kunstverk. Bruk gjerne en lett synlig farge på merkelappene som også barnet kjenner igjen. Unngå initialer. Bruk helst fornavn og etternavn, litt avhengig av hvor vanlige navnene er og hvor lange de er.  Følg med på om merkelappene faller av, eller tusjen blir uleselig. 

• Liker 3
Skrevet

Som barnehageansatte kan jeg jo svare at vi stort sett har oversikt på både søsken, søskenbarn og naboer barna arver fra 😂 men det er også en fare for at vi ikke har det, eller at når "Per" arver klær fra storebror "Ole" og alle klærne derfor har navnet "Ole" i nakken, så havner dette feil fordi det går et annet barn på avdelingen som heter "Ole". Det er også en grei ting med disse merkelappene at barna kjenner igjen sitt eget symbol/design/navn og dermed faktisk holder styr på sine egne klær. 

Så det mest praktiske for oss er riktig navn til riktig barn. Med feil navn vil du nok oppleve litt mer svinn og litt hyppigere turer i gjenglemten. 

Anonymkode: 2f9d7...fb6

• Liker 1
Skrevet

Ja de skjønner heeelt sikkert at klær merket «Ole» tilhører Mari. Særlig hvis det går en eller to Ole på samme avdelingen. Såpass må de skjønne, de får tross alt betalt for å jobbe i bhg. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 59805...15e

• Liker 2
Skrevet

Hvis det står to etternavn på lappen bør det gå greit. 

Jeg bytter ikke navnelapper i arveklær, men det er fordi de ansatte kjenner oss så godt. De vet at Kari Hansen arver klærne til kusina Siri Olsen. 

Anonymkode: 7d394...448

• Liker 1
Skrevet

Ja det må merkes på nytt med barnets navn.

Skrevet

Merk med fornavn på barnet som skl bruke klærne! Etternavn og storesøsken er det kun de faste ansatte som vet om, men for vikarer og studenter blir det vanskelig og sette seg inn i all denne informasjonen om hvert enkelt barn på kort tid!

• Liker 4
Skrevet

Merker på nytt ja. I vår barnehage har de mye vikarer og hyppig utskiftning av personale, sende som jobber der har ingen anelse om at «Per» er lillebroren til «Mari», eller at han heter «Olsen» til etternavn, for den saks skyld. 

Anonymkode: 792af...d0d

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber på småbarn og nå har vi seks barn som har storesøskens merkelapper i klærne sine. Vi vet jo hva søsknene heter, men det er slitsomt likevel. Og vanskelig for vikarer å dele ut matbokser og finne fram støvler og votter til riktig barn når navnene ikke stemmer.

Så vi setter pris på at tingene merkes på nytt med riktig navn.

Liker også tipset over her om lettleselige lapper med et symbol barna kjenner igjen. På min småbarnsavdeling er barna flinke til å finne egne eiendeler basert på klistrelappen.

På mitt barns lapper er det helikopter-bilde og det står kun: "Kristian 9966XX99". Jeg synes det blir for mye når det står "Kristian Magnus Gislefoss Andersen 9988XX88 / 9977XX77"

Anonymkode: e6b81...501

• Liker 2
Skrevet

Vi har fått meldinger fra bhg om at alle må merke med navnet til barnet, da de ikke kan ha oversikt over storesøsken eller andre det er arvet fra. Gjør det mye enklere å ha riktig navn på når de har vikarer innom, eller om det er noen fra en annen avdeling som rydder også. 

• Liker 2
Gjest kruspersilletaco
Skrevet (endret)

Jeg limer ny lapp over den gamle. Her brukes både klær fra søsken og arves fra flere forskjellige, så enklere å bare lime på en ny lapp over

Red.: har også laget lapper med bare etternavn og tlfnr. Brukes på ting jeg vet kommer til å arves

Endret av kruspersilletaco
Skrevet

Vi gjør ikke det. Men går i liten barnehage med minimalt bytte av personale. Men når nr 2 begynner på skolen vil vi gjøre det, der er det litt annerledes 😅

Skrevet

Merket alt med kun mellom- og etternavn og telefonnummer. Så visste alle at det var våre ting.

Anonymkode: 04a1d...aef

Skrevet

Eg merker på nytt.

Anonymkode: a9f9c...4df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...