AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Jeg går på minstesatts på aap og har utbetalt ca 15000 i måneden, inkludert bostøtte og tilleggsstønader. Jeg greier å spare ca. 2000-5000 i måneden. Og har nå 140 000 kr på sparekonto. Drømmen er egen bolig en dag, eller i alle fall en trygg økonomi. Jeg snakket med en venninne om dette og hun fortalte at jeg måtte slutte å spare fordi det kan gjøre at jeg mister bostøtte og stønader hvis jeg har for mye på konto. Kan det stemme? I så fall bør jeg heller spare på mammas konto... Anonymkode: 4642e...a27
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Du mister ikke aap selv om du har sparepenger. Du får ikke sosialhjelp evt. Bostøtte går vel også bare på inntekt, og ikke hva du har på sparekonto. Anonymkode: 1399a...e88 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du mister ikke aap selv om du har sparepenger. Du får ikke sosialhjelp evt. Bostøtte går vel også bare på inntekt, og ikke hva du har på sparekonto. Anonymkode: 1399a...e88 Takk for svar! Nå ble jeg lettet Det er kjempevanskelig å spare når man går på aap, så var livredd for at de pengene. Anonymkode: 4642e...a27 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Nå ble jeg lettet Det er kjempevanskelig å spare når man går på aap, så var livredd for at de pengene. Anonymkode: 4642e...a27 Du må nå sette deg ned og lese vilkårene på vedtakene du har. Der står all informasjonen. Anonymkode: 1399a...e88 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Formue spiller inn når du har bostøtte, så du må sjekke hva summen er for noe. Jeg hadde min datters sparepenger i min nettbank og de krever tilbakebetaling av meg nå - jeg venter på svar fra dem etter at jeg sendte dokumentasjon på at de ikke var mine penger. Det var mer enn 140 000,- jeg hadde der, jeg vet ikke hva som er grensen. Anonymkode: 44774...8d9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Hvordan klarer du å spare så mye når du har 15000 utbetalt? Hva har du i husleie, strøm, forsikring, tlf, bil evt osv? Anonymkode: e5639...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Formue spiller inn når du har bostøtte, så du må sjekke hva summen er for noe. Jeg hadde min datters sparepenger i min nettbank og de krever tilbakebetaling av meg nå - jeg venter på svar fra dem etter at jeg sendte dokumentasjon på at de ikke var mine penger. Det var mer enn 140 000,- jeg hadde der, jeg vet ikke hva som er grensen. Anonymkode: 44774...8d9 Da beklager jeg for feilinformering. Mente det gikk på inntekt alene. Anonymkode: 1399a...e88
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan klarer du å spare så mye når du har 15000 utbetalt? Hva har du i husleie, strøm, forsikring, tlf, bil evt osv? Anonymkode: e5639...c8b Bor sentralt med gangavstand til det jeg trenger, så bil trenger jeg ikke. Og bra er det, fordi jeg kan ikke kjøre eller ta lappen pga sykdom. Husleie er 7000 (inkluderer Internett, kabel tv og vaskeri) Mat 2000 Telefon 150kr Strøm varierer, men som regel 300-500kr. Netflix 89 kr Resten av utgiftene varierer, det hender jeg tar meg en liten tur på kafe, eller tar bussen. Men kjøper ikke månedskort, fordi det er så sjeldent jeg benytter kollektivt transport. Jeg bruker lite penger på klær, mye av tøyet mitt er arvet fra søstera mi og mamma. Trenger jeg noe nytt kjøper jeg det på salg. Så er gjerne januar, februar og mars dyre måneder. Altså månedene før jeg når frikort grensen. Medisinene mine får jeg på blåresept. Har ikke forsikring fordi jeg leier, og eier omtrent ingenting av verdi, bortsett fra kanskje PCen, ipaden og mobilen min. Det som er igjen på konto hver måned går til sparing Må si at en del av de sparepengene jeg har er penger jeg har fått til dåp, konfirmasjon og penger mamma sparte til lappen (som jeg aldri tok). Jeg sparer ikke 5000 hver måned, enkelte måneder blir det bare 2000kr. Anonymkode: 4642e...a27 4
Arx Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 (endret) Formue spiller inn på bostøtte ja, jeg er i samme situasjon og måtte tilbakebetale bostøtte fordi jeg hadde for mye i formue. Endret 30. desember 2020 av Arx
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #10 Skrevet 31. desember 2020 Arx skrev (10 timer siden): Formue spiller inn på bostøtte ja, jeg er i samme situasjon og måtte tilbakebetale bostøtte fordi jeg hadde for mye i formue. Jeg sjekket nå at fribeløpet er 275000kr hvis man leier, så da har jeg litt å gå på. Anonymkode: 4642e...a27 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #11 Skrevet 31. desember 2020 Så flink du er som klarer å spare, ts! Det kommer du til å takke deg selv for i fremtiden Anonymkode: 7dfdc...c53 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #12 Skrevet 31. desember 2020 Tror ikke man trenger bekymre seg for at man sparer seg til formue på AAP.... 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan klarer du å spare så mye når du har 15000 utbetalt? Hva har du i husleie, strøm, forsikring, tlf, bil evt osv? Anonymkode: e5639...c8b Når man lever på minstesats så går forbruket ned. Da jeg var syk en periode, satt jeg hjemme hver eneste dag og det eneste jeg brukte penger på var faste utgifter som strøm, husleie, internett og jeg måtte ha mat. Men ellers var jeg hjemme dag ut og dag inn. Kjøpte aldri klær eller den slags. Da kunne jeg ha en 1000-lapp til overs. Anonymkode: 4a2b9...54b 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #13 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du mister ikke aap selv om du har sparepenger. Du får ikke sosialhjelp evt. Bostøtte går vel også bare på inntekt, og ikke hva du har på sparekonto. Anonymkode: 1399a...e88 Feil. Man kan miste bostøtte hvis man har spart over en viss sum. Dette står det også på sidene deres. Anonymkode: d1eb9...350 1
Arx Skrevet 31. desember 2020 #14 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sjekket nå at fribeløpet er 275000kr hvis man leier, så da har jeg litt å gå på. Anonymkode: 4642e...a27 Så bra for deg. Jeg har en bil som regnes som formue, så den pluss BSU går desverre akkurat over.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #15 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feil. Man kan miste bostøtte hvis man har spart over en viss sum. Dette står det også på sidene deres. Anonymkode: d1eb9...350 Ja jeg har korrigert meg selv lenger opp Anonymkode: 1399a...e88
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #16 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bor sentralt med gangavstand til det jeg trenger, så bil trenger jeg ikke. Og bra er det, fordi jeg kan ikke kjøre eller ta lappen pga sykdom. Husleie er 7000 (inkluderer Internett, kabel tv og vaskeri) Mat 2000 Telefon 150kr Strøm varierer, men som regel 300-500kr. Netflix 89 kr Resten av utgiftene varierer, det hender jeg tar meg en liten tur på kafe, eller tar bussen. Men kjøper ikke månedskort, fordi det er så sjeldent jeg benytter kollektivt transport. Jeg bruker lite penger på klær, mye av tøyet mitt er arvet fra søstera mi og mamma. Trenger jeg noe nytt kjøper jeg det på salg. Så er gjerne januar, februar og mars dyre måneder. Altså månedene før jeg når frikort grensen. Medisinene mine får jeg på blåresept. Har ikke forsikring fordi jeg leier, og eier omtrent ingenting av verdi, bortsett fra kanskje PCen, ipaden og mobilen min. Det som er igjen på konto hver måned går til sparing Må si at en del av de sparepengene jeg har er penger jeg har fått til dåp, konfirmasjon og penger mamma sparte til lappen (som jeg aldri tok). Jeg sparer ikke 5000 hver måned, enkelte måneder blir det bare 2000kr. Anonymkode: 4642e...a27 Jeg leier men har forsikring for det. Anonymkode: fc4b5...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #17 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.12.2020 den 12.00): Tror ikke man trenger bekymre seg for at man sparer seg til formue på AAP.... Når man lever på minstesats så går forbruket ned. Da jeg var syk en periode, satt jeg hjemme hver eneste dag og det eneste jeg brukte penger på var faste utgifter som strøm, husleie, internett og jeg måtte ha mat. Men ellers var jeg hjemme dag ut og dag inn. Kjøpte aldri klær eller den slags. Da kunne jeg ha en 1000-lapp til overs. Anonymkode: 4a2b9...54b Du har rett i det, jeg sitter mye hjemme og orker dessverre lite. Møter to venninner en gang i uka, men that's it. Det sier seg selv at da bruker man lite penger. De ukene jeg er innlagt sparer jeg til og med mat kostnader, aldri så gærnt at det ikke er godt for noe Anonymkode: 4642e...a27 2
PM75 Skrevet 2. januar 2021 #18 Skrevet 2. januar 2021 Jeg er imponert over hvor god du er til å spare! Du er på vei mot å sikre fremtiden din - fortsett slik! 🙌🏻 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #19 Skrevet 2. januar 2021 Hvor lenge har du gått på aap? Og fremtidsplanene? Anonymkode: a2cbe...7fa
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #20 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor lenge har du gått på aap? Og fremtidsplanene? Anonymkode: a2cbe...7fa Ett år. Fremtidsplaner er vanskelig å legge, da jeg ikke vet om jeg blir frisk eller bedre. Drømmen er selvsagt å bli frisk. Anonymkode: 4642e...a27 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå