Gå til innhold

Unnskyld meg, men jeg har noen dumme spørsmål eggløsning og mensen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som ser når jeg forventer mensen ved hjelp av disse to positive eggløsningstestene her? 

F31B7920-14AD-4111-BF7F-4BEF91A6FA22.jpeg.ded9662429876836f505032f230b9dcc.jpeg

For mensen får man vel da 14 dager etter eggløsning? 
Og hva er Peak og High? 
Har jeg hatt eggløsning 18.12?🤨🤨 Eller 17.12 når den var High?🤭😅😅😅

Anonymkode: 4ace7...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen spørsmål er dumme ❤️ 

Det er vanlig å få mensen ca 12-14 dager etter eggløsning. Noen, deriblant meg, har bare 4 dager fra positiv eggløsningstest til mensen. Fasen mellom eggløsning og mens kalles luteslfase. Er den på under 10 dager er det betraktelig mye vanskeligere å bli gravid. Jeg fikk ekstra progesteron som gjorde at luteslfasen ble lengre og jeg ble gravid. 

Peak betyr at testen du tok den 16.12 var høyere enn den som du tok dagen etterpå. Vil absolutt si at den ser veldig positiv ut. Det betyr at du har eggløsning 12-48 timer etter positiv test. For noen kan det også være at eggløsning er 3 dager etter positiv test. Jeg har målt temperaturen min for å se når jeg har eggløsning. Det ga meg mye god informasjon 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager, testene kan ikke bekrefte noenting sikkert. Noen har positive tester lenge, andre så kort tid at de ikke fanger opp peak i det hele tatt. Mine ble aldri så mørke som dine avbildet, men ble gravid. Og noen får utslag uten at kroppen lykkes med eggløsningen i det hele tatt.

Lutealfasen er vel gjennomsnittlig 14 dager, hos noen litt kortere og hos noen litt lengre.

Anonymkode: 5c837...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over her, og du må teste lengre for å se at testen blir svak igjen. Noem får positive tester flere dager, og da er det den siste dagen med positiv test som regnes som peak dag. Da vil EL typisk skje 24-48 timer etterpå. Og hos en typisk kvinne er lutealfasen 14 dager, men som de andre her skriver så varierer det. Derfor er det lurt å registrere antall dager fra EL til mensen gjennom flere sykluser, da kan man få en god pekepinn på når mensen kommer!

En liten PS: EL tester fungerer ikke på alle, og en del damer med PCOS opplever falske positive tester. Det er fordi LH-nivået er konstant forhøyet, og man har mange umodne egg uten at man klarer å gro et stort egg som slippes. 

Anonymkode: 563c1...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Noem får positive tester flere dager, og da er det den siste dagen med positiv test som regnes som peak dag. Da vil EL typisk skje 24-48 timer etterpå. 

Anonymkode: 563c1...0cb

Hei. Jeg har forstått det som at eggløsning mest trolig skjer 12-48 timer (for de fleste 24 timer) etter første positive eggløsningstest/LH-forhøyning? Og at man ikke trenger å teste mer etter den første positive. Men du mener man bør teste til LH-forhøyningen begynner å gå ned? Fint hvis noen kan oppklare, da jeg er redd jeg har misforstått noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pycmar skrev (26 minutter siden):

Hei. Jeg har forstått det som at eggløsning mest trolig skjer 12-48 timer (for de fleste 24 timer) etter første positive eggløsningstest/LH-forhøyning? Og at man ikke trenger å teste mer etter den første positive. Men du mener man bør teste til LH-forhøyningen begynner å gå ned? Fint hvis noen kan oppklare, da jeg er redd jeg har misforstått noe? :)

Du har rett :) Normalt sett slipper egget 12-48 timer etter første positiv test. I sjeldne tilfeller klarer ikke egget å slippe og kroppen prøver på nytt igjen senere, med ny LH-topp og ny positiv test, så det er kanskje det brukeren du siterer tenker på. Men har man noenlunde regelmessig syklus, er det ikke nødvendig å teste mer når man har fått positiv.

For noen er det vanskelig å tolke at testen faktisk er positiv da. Jeg pleier først å få en teststrek som er like sterk som kontrollstreken, og da jeg begynte med el-tester tolket jeg det som positiv (det står jo at den skal være like sterk eller sterkere). Men så oppdaget jeg at dagen etter var teststreken knallsterk, mye sterkere enn teststrek, og det er første positive test for meg (ikke alle får så sterk test). Jeg tempet en periode, og fant ut at hos meg skjer eggløsning ca. 24 timer etter den morgenen jeg får første knallpositive test (testen har vært omtrent like sterk dagen etter og, de gangene jeg har sjekket). Det hadde ikke gjort noe om jeg regnet den litt svakere testen som positiv heller (skjer fortsatt innen 48 timer). 

Anonymkode: 96e6b...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...