AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Jeg vet jeg er en god fotograf, men det er kunstfotografi som er det jeg vil levere. Jeg ønsker ikke å gi en kioskroman, når jeg vet jeg kan gi en prisvinnende klassiker. Dette er et lite eksempel på hva jeg mener: Kioskroman Ikke en klassiker, men virkelig noe annet Er det noen som lever av kunst UTELUKKENDE på grunn av det du står 100% inne for? Anonymkode: 8eb97...076 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Om du jekker ned selvgodheten, vil dette gå noenlunde bra. Anonymkode: 4e339...153 18
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Ja, det er klart. Det er jo derfor kunstnere stort sett er en gjeng med statskasse-vampyrer. De må få stipender, fordi de ting aldri blir bra nok, og når de føler det er bra nok: blir det ikke solgt. Anonymkode: 67fd2...bdd 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #4 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det noen som lever av kunst UTELUKKENDE på grunn av det du står 100% inne for? Anonymkode: 8eb97...076 Jeg er ikke kunstner, men har kunstnervenner (kunstfoto og maleri). Begge har det som en hobby og "ordentlig" jobb ved siden av. De har hatt perioder hvor de kun har drevet med kunsten, og sikkert stått inne for det 100 %, men det er visstnok vanskelig å leve av det. Anonymkode: 99f11...c1e 2
Gjest ti10 Skrevet 31. desember 2020 #6 Skrevet 31. desember 2020 Det er de aller færreste som kan gjøre kun som de selv vil og overleve/bli steinrik uten å tenke bittelitt kommersielt. Det finnes nok noen som gjør det, men de er veldig få. En annen ting er at folk er forskjellige og har ulik smak. Godt mulig at noen vil se på dine "mesterverk" og tenke at det er "kioskromannivå". Det er ikke bare en person som eier sannheten. Og dine verk blir vel ikke bedre av at du rakker ned på andre?
OlsenHansen Skrevet 31. desember 2020 #7 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke kunstner, men har kunstnervenner (kunstfoto og maleri). Begge har det som en hobby og "ordentlig" jobb ved siden av. De har hatt perioder hvor de kun har drevet med kunsten, og sikkert stått inne for det 100 %, men det er visstnok vanskelig å leve av det. Anonymkode: 99f11...c1e Man må ha talent til slike ting. Skolegang gjør ikke en person til kunstner. Derfor ender også de fleste opp med kommersielt arbeid. De kan tegne, male, men de kan ikke produsere god kunst.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #8 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Om du jekker ned selvgodheten, vil dette gå noenlunde bra. Anonymkode: 4e339...153 Janteloven. Det er visst ikke lov å si at man er god til noe. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke kunstner, men har kunstnervenner (kunstfoto og maleri). Begge har det som en hobby og "ordentlig" jobb ved siden av. De har hatt perioder hvor de kun har drevet med kunsten, og sikkert stått inne for det 100 %, men det er visstnok vanskelig å leve av det. Anonymkode: 99f11...c1e Det er akkurat det jeg tror også. Skal ikke si opp min vanlige jobb med det første ti10 skrev (32 minutter siden): Det er de aller færreste som kan gjøre kun som de selv vil og overleve/bli steinrik uten å tenke bittelitt kommersielt. Det finnes nok noen som gjør det, men de er veldig få. En annen ting er at folk er forskjellige og har ulik smak. Godt mulig at noen vil se på dine "mesterverk" og tenke at det er "kioskromannivå". Det er ikke bare en person som eier sannheten. Og dine verk blir vel ikke bedre av at du rakker ned på andre? Har jeg rakket ned på noen? De linkene var samme kunstner, hvor det ene var veldig bra foto, og det andre typisk kommersielt. Anonymkode: 8eb97...076 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #9 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Janteloven. Det er visst ikke lov å si at man er god til noe. Det er akkurat det jeg tror også. Skal ikke si opp min vanlige jobb med det første Har jeg rakket ned på noen? De linkene var samme kunstner, hvor det ene var veldig bra foto, og det andre typisk kommersielt. Anonymkode: 8eb97...076 Janteloven har fint lite med dette å gjøre. Det er opp til andre å bedømme om du er god i dette, ikke deg selv. Anonymkode: 4e339...153 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #10 Skrevet 31. desember 2020 Når inkassovarslene strømmer inn og man begynner å bli lei av havregryn, er det nok ganske vanlig at man blir mindre prinsippfast. Uansett yrke. Anonymkode: be5b4...4a3 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #11 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Janteloven har fint lite med dette å gjøre. Det er opp til andre å bedømme om du er god i dette, ikke deg selv. Anonymkode: 4e339...153 Men du mente noe uten å sett hva jeg kan prestere Ergo er det jantelov. Anonymkode: 8eb97...076
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #12 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men du mente noe uten å sett hva jeg kan prestere Ergo er det jantelov. Anonymkode: 8eb97...076 Jeg mente noe pga din høye tro på deg selv. Dette gjenspeiles sjelden blant andre. Hadde andre sagt det om deg, hadde jeg lyttet. Anonymkode: 4e339...153 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #13 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg mente noe pga din høye tro på deg selv. Dette gjenspeiles sjelden blant andre. Hadde andre sagt det om deg, hadde jeg lyttet. Anonymkode: 4e339...153 Ja, men nå er det bare meg her. Og jeg vil ikke avsløre hvem jeg er. Å ha høy tro om seg selv synes jeg er positivt! Anonymkode: 8eb97...076
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, men nå er det bare meg her. Og jeg vil ikke avsløre hvem jeg er. Å ha høy tro om seg selv synes jeg er positivt! Anonymkode: 8eb97...076 Sikkert positivt, men det gir ikke til salt i grøten. Om det kun er du som er positiv til deg selv og verkene dine pr i dag, er det gjerne en pekepinn😁. Anonymkode: 4e339...153 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #15 Skrevet 1. januar 2021 Du får gjør som skuespillere. One for me - One for you. Er en grunn til at du ser flinke skuespillere i dårlige filmer som håver inn med penger. For så å se de i en indie de selv har puttet penger i. Anonymkode: b6dc9...16c 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #16 Skrevet 1. januar 2021 Det er jo mulig! Du må søke alle ting du kan søke på og lage dine egne prosjekter. Jeg syns ikke man skal selge seg for å være mer mainstream enn man ønsker. Vi trenger kunst som ikke nødvendigvis selger. Anonymkode: d415c...50b 1
A-hunter Skrevet 1. januar 2021 #17 Skrevet 1. januar 2021 Hva er egentlig så galt med å produsere noe som folk er villig til å betale for? Det er tross alt det som gir samfunnsutvikling... Det er bare statlige stipender som har skapt begrepet "kunstnerisk integritet". Altså er det en fullstendig kunstig livsform uten noen grad av bærekraft. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #18 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sikkert positivt, men det gir ikke til salt i grøten. Om det kun er du som er positiv til deg selv og verkene dine pr i dag, er det gjerne en pekepinn😁. Anonymkode: 4e339...153 Stemmer ikke i det hele tatt. Les historie. Det er mye det har blitt forståelse for i ettertiden. Det kan hende Ts ikke er flink, det kan hende Ts er veldig flink, men om man er positiv til seg selv og andre ikke er det er ikke en indikasjon på ferdigheter. Anonymkode: 0328a...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #19 Skrevet 1. januar 2021 OlsenHansen skrev (18 timer siden): Man må ha talent til slike ting. Skolegang gjør ikke en person til kunstner. Derfor ender også de fleste opp med kommersielt arbeid. De kan tegne, male, men de kan ikke produsere god kunst. Mitt inntrykk er at talent alene ikke er nok. Du kan være talentfull, men det gir ikke nødvendigvis en inntekt som du kan leve av (med mindre du synes det er ok å være den "lidende" kunstneren som lever på fattigdomsgrensen). Derfor jobber mange med egne kunstprosjekter i tillegg til annen "vanlig" jobb. Mye skjer også gjennom nettverksbygging (og litt tilfeldigheter), på lik linje som i musikkbransjen. "God kunst" er jo også subjektivt, og det er nok en grunn til at mange kunstnere ikke alltid er blitt verdsatt i egen samtid eller på eget hjemsted. Anonymkode: 99f11...c1e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #20 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er akkurat det jeg tror også. Skal ikke si opp min vanlige jobb med det første Anonymkode: 8eb97...076 Sikkert greit å ha en "back-up" plan, samtidig som det er lov å prøve å satse litt også. Og ignorere kritikerne noen ganger også Anonymkode: 99f11...c1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå