Gå til innhold

Foundation til tørr hud - tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år, og har prøvd utallige foundations, men aldri vært fornøyd. Selv om jeg hydrerer huden godt med kremer og serumer, så fremstår den som tørr, ujevn og "flaky" når jeg dekker den med foundation. Spesielt nå på vinteren.

Har en del solflekker og rødhet jeg gjerne skulle dekket.

Noen med tørr hud som har funnet en god foundation dere er fornøyd med? 

Anonymkode: a0471...7a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er 37 år, og har prøvd utallige foundations, men aldri vært fornøyd. Selv om jeg hydrerer huden godt med kremer og serumer, så fremstår den som tørr, ujevn og "flaky" når jeg dekker den med foundation. Spesielt nå på vinteren.

Har en del solflekker og rødhet jeg gjerne skulle dekket.

Noen med tørr hud som har funnet en god foundation dere er fornøyd med? 

Anonymkode: a0471...7a6

Det er strengt tatt ikke dette du spør om, men det høres ut som om du med fordel kan endre litt på hudpleierutinen din. Det kan høres ut som om huden din er dehydrert (fuktfattig), noe som er ganske vanlig om vinteren. Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker,men det kan hjelpe med en litt fetere krem som "kapsler inn" fuktigheten fra serumet ditt og hindrer fukttap fra huden. 

Jeg tenker også at en mild AHA-eksfoliering, f.eks. med melkesyre kan være til hjelp. Dette vil hjelpe huden til å kvitte seg med døde hudceller slik at huden ikke oppleves "flaky", som du skriver. En syreeksfoliering vil på sikt også kunne redusere pigmentflekker. I tillegg kan du også vurdere å bruke et serum eller krem som reduserer rødhet.

Du kan også forsøke med en primer under foundation. En primer er som regel silikonbasert og lager en jevn og glatt overflate som gir en penere og mer holdbar foundation. Pass på at du bruker en primer tilpasset din hudtype.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynne å skrubbe huden med skrubbhanske av og til. Kjøp en god fuktighetskrem. 
For å få foundationen til å legge seg pent bør du bruke en primer under. 

Jeg bruker bare minerals pudder foundation, og har selv veldig tør hud, men synes den legger seg veldig pent hvis jeg primer huden først.

Anonymkode: d4519...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rutine har du før, under og etter du har lagt foundation? 

Har også tørr hud, og bruker en fra Makeupmekka, som desverre ikke selges lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Begynne å skrubbe huden med skrubbhanske av og til. Kjøp en god fuktighetskrem. 
For å få foundationen til å legge seg pent bør du bruke en primer under. 

Jeg bruker bare minerals pudder foundation, og har selv veldig tør hud, men synes den legger seg veldig pent hvis jeg primer huden først.

Skrubbehanske er veldig hardt for ansiktshuden. Syreksfoliering er både mer skånsomt og effektivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (3 minutter siden):

Skrubbehanske er veldig hardt for ansiktshuden. Syreksfoliering er både mer skånsomt og effektivt.

Kanskje for din hud☺️ Funker veldig godt på min hud. Blir veldig rød av syreksfoliering og andre ansiktsskrubber/peelinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter alt Roci skriver over. Også dette med peeling. Peeling med skrubb (hanske eller skrubbpartikler) skader huden på sikt, og vil, brukt over tid, virke mot sin hensikt. Av samme årsak skal du alltid klappe ansiktet tørt, ikke gni. Så gå for syrepeeling, eller i alle fall en mild peeling med små skrubbpartikler. Ikke finn på å bruk en skrubbhandske, eller grovere produkter. 

Foundation på tørr hud blir ikke pent, uansett, og vil få deg til å se eldre ut. Så du må fikse det underliggende problemet i stedet for å gå på jakt etter en foundation som gjør det. 

Jeg er selv på samme alder, og har erfart at jeg får mest naturlig resultat om jeg blander 1-2 dråper olje rett i foundation, både om huden er litt småtør, for å hindre at den legger seg i små linjer, samt at eldre hud ikke kler full coverage like godt som yngre hud. 

Anonymkode: a92ff...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at hudpleie er alfa og omega! Men Chanel sin er bra! Funker så bra på meg som har litt blandingshud. Litt tørr og litt fet. 1025328.jpg.bb484629382332654d97562d003bb2df.jpg

Anonymkode: eab46...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Jeg bruker ikke lengre flytende foundation av den grunn, har gått over til Jane Iredale pressed base.

Når det er sagt trenger du nok også gjøre noe med hudrutinen.

Jeg tenker mild peeling 2-3 ganger i uka, fukt (hyaluronsyre) og nok fukt/fett i en krem, eventuelt tilsette jojobaolje i kremen. 

Hadde unngått skrubbehanske da det ødelegger mer enn det fikser, og heller tatt en billig silikonpeeler om du ikke tolererer syrer. 

Jeg ble kvitt alt av tørre flekker etter jeg begynte med Hada Labos hyaluronsyre same Cosrx. Sistnevnte selges i Norge. 

Har dessverre ikke samme effekt med The Ordinary sin, men det går an å prøve den først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Støtter alt Roci skriver over. Også dette med peeling. Peeling med skrubb (hanske eller skrubbpartikler) skader huden på sikt, og vil, brukt over tid, virke mot sin hensikt. Av samme årsak skal du alltid klappe ansiktet tørt, ikke gni. Så gå for syrepeeling, eller i alle fall en mild peeling med små skrubbpartikler. Ikke finn på å bruk en skrubbhandske, eller grovere produkter. 

Foundation på tørr hud blir ikke pent, uansett, og vil få deg til å se eldre ut. Så du må fikse det underliggende problemet i stedet for å gå på jakt etter en foundation som gjør det. 

Jeg er selv på samme alder, og har erfart at jeg får mest naturlig resultat om jeg blander 1-2 dråper olje rett i foundation, både om huden er litt småtør, for å hindre at den legger seg i små linjer, samt at eldre hud ikke kler full coverage like godt som yngre hud. 

Anonymkode: a92ff...632

For et lurt tips!

Har faktisk ikke tenkt på å blande olje i foundation 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med skin city eller undersøk hudpleie...selv har jeg ett helt regime bestående av 3-6 produkter alt ettersom.

når det kommer til sminke tenker jeg mineral foundation eller 

YVES SAINT LAURENT

Touche Éclat All-In-One-Glow

Anonymkode: 55189...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 time siden):

Det er strengt tatt ikke dette du spør om, men det høres ut som om du med fordel kan endre litt på hudpleierutinen din. Det kan høres ut som om huden din er dehydrert (fuktfattig), noe som er ganske vanlig om vinteren. Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker,men det kan hjelpe med en litt fetere krem som "kapsler inn" fuktigheten fra serumet ditt og hindrer fukttap fra huden. 

Jeg tenker også at en mild AHA-eksfoliering, f.eks. med melkesyre kan være til hjelp. Dette vil hjelpe huden til å kvitte seg med døde hudceller slik at huden ikke oppleves "flaky", som du skriver. En syreeksfoliering vil på sikt også kunne redusere pigmentflekker. I tillegg kan du også vurdere å bruke et serum eller krem som reduserer rødhet.

Du kan også forsøke med en primer under foundation. En primer er som regel silikonbasert og lager en jevn og glatt overflate som gir en penere og mer holdbar foundation. Pass på at du bruker en primer tilpasset din hudtype.

Har du et slikt produkt du anbefaler? 😊 Sliter med det samme som ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammamiaa skrev (På 31.12.2020 den 10.10):

Har du et slikt produkt du anbefaler? 😊 Sliter med det samme som ts.

Tenker du på syreeksfoliering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.12.2020 den 9.54):

Kanskje for din hud☺️ Funker veldig godt på min hud. Blir veldig rød av syreksfoliering og andre ansiktsskrubber/peelinger.

Ja, man kan selvsagt reagere på syrer og peelingprodukter, men blir ikke huden din tørr og sår av skrubbehanskene?  Jeg synes det høres så voldsomt ut. Hva med å bruke en myk frottèklut? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Mammamiaa skrev (11 minutter siden):

Ja😊

Du kan begynne med en lav konsentrasjon av aha og bha.

Paulas Choice har litt utvalg. 

Eller, du kan teste noe fra The Ordinary.

Sjekk deres syreguide :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Guerlain L’essentiel har vært utrolig god på min tørre og litt sensitive hud. Den inneholder mye naturlige ingredienser. Jeg kan ofte bli tørr om jeg reagerer på ingrediensene i ett produkt. Denne dekker godt og gir ingen tørrhet, samtidig som den heller ikke er kjempe dewy. Gir fin glød og smelter naturlig inn i huden. Litt dyr, men absolutt verdt pengene. Kommer i en del farger som passer skandinavisk hudtone og har både nøytral, kald og varm undertone i seg. Så vil tro du finner en som matcher huden din bra.

Anonymkode: 8650b...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (22 timer siden):

Støtter @Fnuggolina over her - TO og Paula"s Choice har gode produkter.

Sorry for at jeg ødelegger tråden litt, men har prøvd produkter du har anbefalt tidligere og vært veldig fornøyd! Er nemlig på jakt etter et serum og ønsker å høre med deg :)

Har kombinert hudtype, hvor t-sonen også er den delen som er tørr - kinnene er myke. Pga dette har jeg også fått ekstra synlige linjer i panne som jeg ønsker å redusere. Har ellers litt blank panne, noe porer/hudormer på nesen og tidvis kviser på haken. Men nå er jeg egentlig mest på jakt etter noe som gjør huden mindre tørr og som reduserer linjene i pannen og gjør at sminken sitter bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...