Gå til innhold

Til stemødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

De av dere som er stemødre, kan dere svare på disse spørsmålene:

- Hva er det verste med å være stemor?

- Hvilke hensyn må du ta, eller har du tatt?

Anonymkode: 08e69...227

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Å innse at man ikke kan være den som «oppdrar» barnet (man kan være med/påvirke, men har ikke den siste ordet).

Det kan vær ting som man er sterkt uenig i, men siden man bare er en stemor så kan man ikke gjøre noe annet enn å si i fra til barnefar og la han/dem håndtere det. 

- Tatt hensyn til barnets mor: Eks. hun likte meg ikke da jeg og barnefar ble sammen, og da hadde jeg nødt til å la være å delta barneselskap for at hun ikke skulle bli sint/sjalu.

Feiret jul annen sted da de skulle feire jul sammen som familie i mitt eget (og barnefar) hus. Barnemor ville ikke ha meg der og barnefar ville feire jul med barnet sitt. Hadde jeg vært der hadde hun tatt med seg barnet deres og latt barnefar og meg feire jul uten barnet. 

Fått barnet til å la være å kalle meg for «mamma» siden mor ble forståelig nok sint. 

Osv.

• Liker 3
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verste: Moren deres. Hun har laget og lager så mye kvalm, og sårer barna sine

Alle hensyn tatt har vært i forbindelse med deres mor.

Veldig glad i barna!

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At jeg må være med på å betale for ungene hans. (har råd til det altså, men hvis noe er det verste, så er det akkurat dette)

Har aldri tatt spesielle hensyn. 

Skrevet

Kommentarer fra andre om at vi oppdrar felles barn og hans barn forskjellig. Felles barn får tydelige grenser og faste rutiner. Hos stebarn er det fri flyt. 

irriterende at andre kommenterer dette, det virker som at de mener at jeg bør bidra til mer rammer og struktur hos stebarn også. Dette har jeg ingen interesse av å bruke tid og energi på. 

stebarn er 13 år, felles er 9.  

Anonymkode: 7317f...83c

• Liker 2
Skrevet

At mor bestemmer alt når det kommer til samvær. De har 50/50, men fordi det ofte ikke passer for mor så blir dersom regel mer på oss. Når jeg og far har planlagt ting er det nesten 100 prosent sikkert at hun finner ut at hun er syk eller noe annet kommer i veien. Trur vi har avlyst alle ferier pga henne. Hun er såpass ille at hun bare setter av ungene her og drar. Skrur av tlf og gjør seg utilgjengelig.

Er det eneste minuset her. 

Anonymkode: cc2d8...ed5

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At mor bestemmer alt når det kommer til samvær. De har 50/50, men fordi det ofte ikke passer for mor så blir dersom regel mer på oss. Når jeg og far har planlagt ting er det nesten 100 prosent sikkert at hun finner ut at hun er syk eller noe annet kommer i veien. Trur vi har avlyst alle ferier pga henne. Hun er såpass ille at hun bare setter av ungene her og drar. Skrur av tlf og gjør seg utilgjengelig.

Er det eneste minuset her. 

Anonymkode: cc2d8...ed5

Så kjedelig.. nesten bedre å ha ungene 100 % da, enn den uvissheten. Men hun vil vel ikke det heller, viktig at hun har noe å motarbeide dere med. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

irriterende at andre kommenterer dette, det virker som at de mener at jeg bør bidra til mer rammer og struktur hos stebarn også. Dette har jeg ingen interesse av å bruke tid og energi på. 

stebarn er 13 år, felles er 9.  

Hva skjer om du bidrar til mer rammer og struktur hos stebarn? Er det du som ikke gidder, eller er det biofar som blir grinete om du blander deg? 

Skrevet

Det verste er biomor og alt tøvet hennes.

Anonymkode: 8a8c6...d33

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

50/50 ordning her.

Det værste er at ungene må sendes vekk annenhver uke. På uken hos mor glemmer de alt av rydding og vasking, siden de får alt lempa ned i fanget, så må mase for å få de igang igjen. Er de hos mor i over en uke blir det helt ekstremt hva de ikke får til lenger. Synes det er en blanding av irriterende og komisk å se😂

Har egentlig ikke måtte tatt så mye hensyn. Den første tiden jeg bodde med gjengen så fikk jeg ikke lov til å være alene hjemme med barna, det bestemte mor. Barnet kunne fint være helt alene hjemme, men jeg skulle ikke være der. Sinnsykt. Vi måtte bare danse til fløyta, ellers kommer standar truslene til alle biomødre; jeg tar barna om du ikke gjør som jeg sier.

Beklager hatet, hun er sikkert en god mor, men absolutt ikke en god dame å måtte samarbeide med. Gjør som jeg sier, ellers..

Anonymkode: a9afb...9ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er at jeg faktisk ikke er moren deres. ❤️ alle mine barn, uansett bonus eller ei. 

• Liker 1
Skrevet

-Jeg synes det ene barnet er krevende å like, og min partners eks er på grensen til tilbakestående på vesentlige voksenfunksjoner. Det ville være å foretrekke om jeg ingen av oss måtte ha noe med henne å gjøre, men det må man jo når det er barn involvert. 

-Jeg har tatt andre hensyn enn uten barn både hva angår bosted, progresjon i forholdet, jobb m.m pga familiesituasjonen. 

Anonymkode: 73f6c...4a2

Skrevet

Det som er kjipt med andre sitt barn er at man ofte må betale på det også! Det er små irriterende til tider pga samboer alltid har «glemt» kort hjemme! Men utenom det er det jo bare koselig.

Anonymkode: d5deb...da5

• Liker 1
Skrevet
Huffda skrev (59 minutter siden):

Det er at jeg faktisk ikke er moren deres. ❤️ alle mine barn, uansett bonus eller ei. 

Det var fint svart 🙂

Anonymkode: d5deb...da5

Skrevet
Dævendøtte skrev (1 time siden):

Hva skjer om du bidrar til mer rammer og struktur hos stebarn? Er det du som ikke gidder, eller er det biofar som blir grinete om du blander deg? 

Min mann og hans eks begynte tidlig i forholdet vært å hinte om at de skulle stå for oppdragelsen. Det passet meg i grunn helt fint. 

Jeg har forholdt meg passiv til deres barn hele veien. Tror både min mann IG hans eks ønsker at jeg skal involvere meg mer i barnet deres, men det ble veldig unaturlig for meg å plutselig begynne å sette grenser, få på plass rutiner, være en trygg person i dette barnets liv..

Vært igså heldig med at disse to barna har forskjellig kjønn og at det skiller 4 år. Fellesnavnet har tilsynelatende ikke reflektert over forskjellsbehandlingen 

Anonymkode: 7317f...83c

Skrevet

At vi måtte ha større/dyrere hus, at hele livet måtte planlegges etter samvær, og den irriterende følelsen av at jeg måtte ha hans ex avkom rundt meg og høre om "mamma" hele tiden. Jeg gjorde det slutt. 

Anonymkode: 00b4e...b71

• Liker 3
Skrevet

Å buhu, dakkars dere. Får vel finne dere en mann uten barn neste gang da, eventuelt en som ikke lar eksen diktete alt.  (Forresten så er det vel en velsignelse å he en eks man kan skylde på for alt som er galt her i verden, så slipper man å tenke at mannen kanskje har bittelitt ansvar for situasjonen også).

Anonymkode: 2efc1...a96

• Liker 4
Skrevet

Det mest negative er utvilsomt barnas mor. Hun var veldig vanskelig i starten og mye sint for at vi ble sammen, men dette har roet seg noe med tiden, da jeg tror hun har innsett at vi satser på hverandre. 

Det er likevel noen vansker mtp. barna. Jeg tror det er veldig vanskelig for henne å være generøs og positiv når hun har barna og får høre om at de har vært sammen med meg. 

Jeg har et veldig godt forhold til begge barna, men jeg merker at når de har vært hos mor har de blitt påvirket i en negativ retning. Eldstemann må jeg bli venninne med "på nytt" hver gang hun kommer fra mor. Så finner vi tonen, og alt er bra. Men jeg merker at hun dras i motsatt retning av mor. 

Anonymkode: f4f0f...87f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å buhu, dakkars dere. Får vel finne dere en mann uten barn neste gang da, eventuelt en som ikke lar eksen diktete alt.  (Forresten så er det vel en velsignelse å he en eks man kan skylde på for alt som er galt her i verden, så slipper man å tenke at mannen kanskje har bittelitt ansvar for situasjonen også).

Anonymkode: 2efc1...a96

Har ingenting å utsette på mannen min, og ville valgt ham igjen og igjen, med barn og alt. 

Når TS spør hva som er potensielt negativt ved situasjonen er det vel bra at det ikke er barna man har problemer med? Jeg er blitt veldig glad i dem, og ser på dem som et positivt tilskudd. 

Anonymkode: f4f0f...87f

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange av de stemødrene som svarer her som selv er ekser og biomødre og blir hatet? 
Selv har jeg erfart at biomor motarbeidet meg på alle fronter, og var så iherdig at hun til slutt fikk biofar tilbake også. Trakk meg stille ut av hele greia. 

Anonymkode: 11e17...bfe

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...