Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja som overskriften sier noen her med MS som har fått barn? 

Hvordan har det gått? Er du kraftig eller mindre kraftig rammet? Føler du at du kan følge opp barnet som du ønsker? 

Anonymkode: 81cce...aae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vil ikke risikere at barnet mitt arver dette dritet. Ei heller at barnet mitt må vokse opp med en mor som ikke kan være med på noe og se meg visne sakte men sikkert. Det er ikke rettferdig for barnet, eller for meg

Anonymkode: d370c...949

• Liker 6
Skrevet

Min mor har MS. Ønsker du den hyggelige eller sanne historien om å vokse opp uten en funksjonsfrisk forelder?

Anonymkode: 1c978...9ee

• Liker 8
Skrevet

Min mor har MS. Jeg er adoptert, altså kunne hun ikke få egne barn. Mine foreldre hadde andre problemer i tillegg til dette og innså nok ikke sine begrensninger som foreldre. De prøvde så godt de kunne, men oppveksten vår var langt fra optimal. 

Anonymkode: 3f43e...db3

• Liker 3
Skrevet

Jeg ønsker fakta. Men uavhengig av svaret så har jeg allerede et barn på ett år, og nettopp fått diagnosen. Ønsket om to barn har alltid vært der. 

Barnet jeg allerede har må jo vokse opp med meg. 

Spør jo ikke om å få en forskrudd sannhet, spør om hvordan det er. Vet også at det er forskjell på hvor hardt MS rammer, og siden dette er noe nytt hos meg vet jeg ingenting om hvordan det kommer til å gå om ett år eller ti. 

Skrevet

Fikk diagnose som 23 åring. Er nå 36, har to barn. Har godartet ms. Stod uten medisin i 3-4 år, da jeg var gravid og ammet. Ingen endringer på mr bildene de siste 6 årene. Mest sannsynlig ingen endringer i det hele tatt siden diagnose, men da jeg har flyttet etter diagnose har jeg ikke fått tak i de gamle bildene mine. Hvordan det ser ut om 10 år vet jeg ikke. 

Anonymkode: 079f9...f5b

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan bare gi deg min sannhet- ikke en forskrudd... 

På en måte er det jo helt greit. Jeg ble tidlig voksen, smurte matpakka sjæl og fikk med meg småsøsken på skolen. Lærte greie teknikker for lekser og innleveringer. Det som var verre var feks klesvask, i hvertfall i starten! :) det ble noen interresante klær av og til, men det gikk seg jo til etterhvert det og. Det verste var vel det kognitive- litt flaut når mamma ikke alltid fikk med seg/Skjønte alt på feks foreldremøter og sånn, eller når hun  hadde en dårlig periode og hadde sjanglete ganglag og folk trodde hun var full.. 

Hun har heldigvis en saktegående variant av MS og gode bremsemedisiner, så hun har feks sluppet rullestol til nå, men jeg ser jo at hun blir dårligere med årene. 

Anbefaler deg forøvrig å melde deg inn i msforbundet, etterhvert så starter de opp igjen med kursing for pårørende/barn.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fikk diagnose som 23 åring. Er nå 36, har to barn. Har godartet ms. Stod uten medisin i 3-4 år, da jeg var gravid og ammet. Ingen endringer på mr bildene de siste 6 årene. Mest sannsynlig ingen endringer i det hele tatt siden diagnose, men da jeg har flyttet etter diagnose har jeg ikke fått tak i de gamle bildene mine. Hvordan det ser ut om 10 år vet jeg ikke. 

Anonymkode: 079f9...f5b

Takk for svar. Godt å høre at du har en godartet type. Håpe du holder deg like bra i alle årene som kommer❤️ godt å høre at det kan gå bra også 😊

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan bare gi deg min sannhet- ikke en forskrudd... 

På en måte er det jo helt greit. Jeg ble tidlig voksen, smurte matpakka sjæl og fikk med meg småsøsken på skolen. Lærte greie teknikker for lekser og innleveringer. Det som var verre var feks klesvask, i hvertfall i starten! :) det ble noen interresante klær av og til, men det gikk seg jo til etterhvert det og. Det verste var vel det kognitive- litt flaut når mamma ikke alltid fikk med seg/Skjønte alt på feks foreldremøter og sånn, eller når hun  hadde en dårlig periode og hadde sjanglete ganglag og folk trodde hun var full.. 

Hun har heldigvis en saktegående variant av MS og gode bremsemedisiner, så hun har feks sluppet rullestol til nå, men jeg ser jo at hun blir dårligere med årene. 

Anbefaler deg forøvrig å melde deg inn i msforbundet, etterhvert så starter de opp igjen med kursing for pårørende/barn.

Takk for svar. Skjønner at det kan være veldig tøft. Er jo så mange varianter av ms. 

Takk for det, skal melde meg inn der 😊

Skrevet

Hei,

Fikk ms rett i etterkant av siste fødsel. Gjennomførte stamcellebehandling raskt etter diagnose og har ingen plager. Sykdommen preger ikke hverdagen annet enn å være et usikkerhetsmoment når man tenker fremover i tid. Barna var da 1 og 3 år. Barna husker meg uten hår men har ellers ikke noe forhold til at jeg er syk. Har per nå ingen plager i hverdagen og jobber 100%, og fungerer som mamma akkurat som før diagnosen. Krysser fingrene for at det fortsetter å være like stabilt, men lot vær å få et barn til pga usikkerheten diagnosen innebærer.. Ingen endring på mr eller i form de siste tre og et halvt årene. Barna er nå 4 og 6. 

Anonymkode: 992fc...153

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Fikk ms rett i etterkant av siste fødsel. Gjennomførte stamcellebehandling raskt etter diagnose og har ingen plager. Sykdommen preger ikke hverdagen annet enn å være et usikkerhetsmoment når man tenker fremover i tid. Barna var da 1 og 3 år. Barna husker meg uten hår men har ellers ikke noe forhold til at jeg er syk. Har per nå ingen plager i hverdagen og jobber 100%, og fungerer som mamma akkurat som før diagnosen. Krysser fingrene for at det fortsetter å være like stabilt, men lot vær å få et barn til pga usikkerheten diagnosen innebærer.. Ingen endring på mr eller i form de siste tre og et halvt årene. Barna er nå 4 og 6. 

Anonymkode: 992fc...153

Så godt å høre at du fungerer som normalt uten plager ❤️ det håper jo såklart jeg også skal være i mitt tilfelle. Har heldigvis mange personer rundt meg som stiller opp, og samboeren min er en flott pappa. Så får jeg bare krysse fingrene for at jeg har en mild variant som kan holdes i sjakk med medisiner og behandling. 

TS 

Skrevet

Min bestemor hadde MS, fikk det konstantert etter at hun hadde fått barn. Har ikke hørt noe om at det preget min mor negativt i oppveksten. Men hun hadde ikke en aggressiv type, og levde med sykdommen i nesten 50 år.

Anonymkode: 22348...e48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...