AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Hei og god jul! :) Min samboer og jeg har endelig blitt klare til å få barn. Jeg er nesten ferdig med utdanningen (planen min er å ta en master ved siden av fulltidsjobb eller baby), økonomien begynner å bli stabil og vi har endelig kommet inn på boligmarkedet. I tillegg begynner alderen vår å bli litt høy, så det er greit å ikke vente så lenge med produseringen av familiemedlemmer 🙈 Men det at jeg er i et vikariat gjør at jeg blir litt usikker på konsekvensene av å gå i permisjon uten fast jobb. Vikariatet er over om ni måneder. Arbeidsgiver ønsker å ha meg med videre, og det kommer til å bli opprettet en egen stilling til meg dersom arbeidsplassen får tillatelse (jobber i det offentlige). Men jeg må jo forholde meg til ting slik de er etter kontrakten, og jeg skal etter papirene være arbeidsledig 1. oktober 2021 - og sannsynligheten er jo stor for at akkurat det skjer. Så da lurer jeg på følgende: Hvordan blir det økonomisk dersom man er arbeidsledig og i permisjon? Og hvordan regnes utbetalingene ut? Hvis jeg studerer, hvordan blir den økonomiske situasjonen da? Mener å ha hørt at man slipper å tilbakebetale studielånet for det året, men jeg kommer jo til å trenge pengene mens jeg ikke jobber, og ikke senere. Har du egne erfaringer rundt dette? 🤰 Anonymkode: 75560...7e6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Det har ingenting å si om du har fast jobb eller vikariat, du har uansett rett på permisjon og penger så lenge du har hatt inntekt Har du lest på nav.no? https://familie.nav.no/ "Hvem kan få foreldrepenger? Foreldrepengene skal erstatte inntekten din når du skal være hjemme med barnet. Vanligvis er det 3 krav du må fylle for å få foreldrepenger: Jeg har hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd. Som inntekt regnes også enkelte utbetalinger fra NAV, arbeidsgiver eller førstegangstjenesten i forsvaret. Jeg har tjent minst 50 676 kr i året Omregnet til årsinntekt må inntekten din tilsvare et halvt grunnbeløp (G) Jeg bor i Norge Bor du i Norge, er du vanligvis medlem av folketrygden." Anonymkode: d47ea...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå