Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og god jul! :)

Min samboer og jeg har endelig blitt klare til å få barn.

Jeg er nesten ferdig med utdanningen (planen min er å ta en master ved siden av fulltidsjobb eller baby), økonomien begynner å bli stabil og vi har endelig kommet inn på boligmarkedet.

I tillegg begynner alderen vår å bli litt høy, så det er greit å ikke vente så lenge med produseringen av familiemedlemmer 🙈

Men det at jeg er i et vikariat gjør at jeg blir litt usikker på konsekvensene av å gå i permisjon uten fast jobb.

Vikariatet er over om ni måneder. Arbeidsgiver ønsker å ha meg med videre, og det kommer til å bli opprettet en egen stilling til meg dersom arbeidsplassen får tillatelse (jobber i det offentlige). Men jeg må jo forholde meg til ting slik de er etter kontrakten, og jeg skal etter papirene være arbeidsledig 1. oktober 2021 - og sannsynligheten er jo stor for at akkurat det skjer.

Så da lurer jeg på følgende:

• Hvordan blir det økonomisk dersom man er arbeidsledig og i permisjon? Og hvordan regnes utbetalingene ut?

• Hvis jeg studerer, hvordan blir den økonomiske situasjonen da? Mener å ha hørt at man slipper å tilbakebetale studielånet for det året, men jeg kommer jo til å trenge pengene mens jeg ikke jobber, og ikke senere.

• Har du egne erfaringer rundt dette? 🤰

Anonymkode: 75560...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ingenting å si om du har fast jobb eller vikariat, du har uansett rett på permisjon og penger så lenge du har hatt inntekt :)

Har du lest på nav.no? https://familie.nav.no/

"Hvem kan få foreldrepenger?

Foreldrepengene skal erstatte inntekten din når du skal være hjemme med barnet. Vanligvis er det 3 krav du må fylle for å få foreldrepenger:

Jeg har hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd.

Som inntekt regnes også enkelte utbetalinger fra NAV, arbeidsgiver eller førstegangstjenesten i forsvaret.

Jeg har tjent minst 50 676 kr i året

Omregnet til årsinntekt må inntekten din tilsvare et halvt grunnbeløp (G)

Jeg bor i Norge

Bor du i Norge, er du vanligvis medlem av folketrygden."

Anonymkode: d47ea...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...